וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אנחנו כל כך עצבניים כשחם לנו?

26.6.2017 / 15:22

האם זה רק נדמה לנו או שאנחנו באמת הופכים להיות עצבניים ובלתי נסבלים כשחם לנו? ואיך זה קשור לטיב השירות שקיבלו לקוחות בחנות במוסקבה בקיץ 2010? כנסו, יש תשובות וגם מיזוג אוויר

אילוסטרציה. ShutterStock
מתחמם/ShutterStock

לפעמים נדמה שמזג האוויר והמזג האנושי שלובים זה בזה. לא קשה להבין איך חום של קרוב ל-40 מעלות, לחות גבוהה, קרני שמש שמכות וצורבות וריח של זיעה בכל מקום הופך אנשים לנרגנים. ומאידך, בימים קרירים נדמה שקל לנו יותר לשמור גם על קור רוח ולא להתעצבן בקלות. אז זהו, שזה לא רק נדמה לנו. מתברר שהמדע מגבה את התחושה הזאת שלנו. לקראת גל החום שילווה אותנו לאורך במרבית השבוע הקרוב, כדאי שתדעו מה מצפה לכם (ולמי שינסה להתעסק איתכם) ולמה זה בכלל קורה.

מחקר עדכני שנערך על ידי החוקרות פרופ' לובה בלקין מאוניברסיטת ליהיי בפנסילבניה ומרים קוצ'קי מאוניברסיטת נורת'ווסטרן באילינוי גילה שעלייה בטמפרטורה הסביבתית פוגעת בהתנהגויות פרו-חברתיות.

עוד בנושא:
בואו לבדוק: האם אתם מזיעים הרבה ביחס לאחרים?
נגמר הוויכוח: חורף עדיף על קיץ. לפחות מבחינה רגשית
מחקר גילה למה גל חום עדיף על חום קיצוני

המקפלות. רועי ברקוביץ',
הדבר הקריר היחיד שצפוי לכם הוא היחס מהמוכרות בחנויות/רועי ברקוביץ'

המחקר התבסס על ניתוח נתונים שנאספו מרשת חנויות במוסקבה על ידי לקוחות סמויים שפקדו את החנויות במהלך קיץ 2011 – שבו נרשמו טמפרטורות רגילות לקיץ הרוסי, ובמהלך קיץ 2010 – שבו שרר גל חום אימתני בעיר. מהנתונים עלה ששיעור העזרה שנותני השירות בחנות הציעו לקונים (לשאול האם הם זקוקים לעזרה, מחפשים משהו ספציפי, מתן ייעוץ בקניה וכדומה) במהלך קיץ 2010 המהביל היה נמוך ב-59 אחוזים בהשוואה לקיץ העוקב, שבו הטמפרטורות היו נעימות יותר. החוקרות ציינו במחקרן כי לאורך שתי התקופות שנבדקו לא נעשה שינוי בהנחיות או בהדרכה שנתנה הרשת לנותני השירות שלה.

"למיטב ידיעתנו, מדובר במחקר הראשון שהצליח לבסס את הקשר בין הטמפרטורה הסביבתית ופיחות בהתנהגות פרו-חברתית על נתונים", אמרה פרופ' בלקין בראיון לאתר Quartz.

עוד באותו נושא

מקלחות חמות ופחות קפה: 7 דרכים להזיע פחות בקיץ

לכתבה המלאה

רק מלחשוב על חום אנשים נהיים פחות חברותיים

בניסיון להבין יותר לעומק מדוע החום הופך אנשים לפחות אדיבים, גייס צוות החוקרות 160 מתנדבים שענו על שאלון מקוון. בשלב הראשון, 80 מהנשאלים התבקשו לדמיין שחם להם לפני שהם משיבים על הסקר, שכלל שאלות על גישתם הכללית ורמת האנרגיה שלהם. לאחר מכן, הם נשאלו כמה שאלות ידע כללי ואז התבקשו לענות על עוד שאלון אחרון, שהוגדר כ"בונוס". 80 המשתתפים הנותרים ענו על אותם שאלונים בדיוק כמו הקבוצה הראשונה, רק שהם לא התבקשו לדמיין שחם להם. החוקרות גילו שבקבוצה הראשונה, רק 44 אחוזים מהמשתתפים נעתרו לבקשה לענות על השאלון השלישי – שאלון ה"בונוס". זאת, לעומת 77 אחוזי שיתוף פעולה בקבוצת הביקורת.

לדברי פרופ' בלקין, רק מלחשוב על זה שחם להם אנשים הופכים עייפים ותשושים יותר, וזה מוביל בתורו להתנהגות אנטי-חברתית וחסרת סבלנות מצדם.

גבר רותח מעצבים. ShutterStock
החום מעצב את התגובות הרגשיות שלנו/ShutterStock

צמד החוקרות ביצע עוד ניסוי אחד, הפעם באחד מהקורסים שמעבירה פרופ' בלקין לסטודנטים באוניברסיטה. באחד השיעורים שנערכו בקיץ הטמפרטורה ששררה בכיתה הגיעה ל-26 מעלות. במקביל, בכיתה אחרת, סטודנטים האזינו לאותו השיעור בכיתה ממוזגת. בסוף השיעור התבקשו כל הסטודנטים למלא שאלון בן 100 שאלות שנאמר להם שמטרתו לסייע לילדים מעוטי יכולת. בממוצע, סטודנטים שישבו בכיתה הממוזגת השלימו 35 שאלות לפני שנטשו את השאלון. ואילו בכיתה החמה יותר, עמד הממוצע על 6 שאלות בלבד.

"הפואנטה של המחקר שלנו היא להוכיח שלטמפרטורה החיצונית יש השפעה על המצב האינדיבידואלי של כל אחד מאיתנו והיא תורמת לעיצוב התגובות ההתנהגותיות והרגשיות שלנו", סיכמה בלקין.

הקשר בין חום ואלימות

חום אגב, לא הופך אותנו לסתם עצבניים. במקרים מסויימים הוא גם תורם לעלייה באחוז הפשיעה. מחקר שנערך בשנת 2012 גילה שיש קשר בין חום ובין תוקפנות ואלימות. החוקרים ייחסו את ההשפעות הללו לשינה לקוייה בלילות, התייבשות ולעובדה שאנשים מבלים יותר מדי זמן בחללים סגורים (וממוזגים) במהלך גלי חום בקיץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully