וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניצוץ בנישואים כבה? הנה דרך מפתיעה לשפר את המצב

25.6.2017 / 14:53

פסיכולוגים יודעים שהשחיקה מהשגרה בחיי הנישואים מגיעה גם אל הזוגות האוהבים ביותר. כעת מחקר במימון מחלקת ההגנה האמריקאית ניסה למצוא דרכים לפתרון הבעיה והגיעה למסקנות שאולי יגרמו לכם להרים גבה

יהודה לוי, שלומית מלכה. ניר פקין
היינו שמחים להרגיש את הפרפרים האלה לנצח/ניר פקין

גם האדם עם העבודה הנחשקת בעולם, שנישא לאישה שענתה על כל אחת מהציפיות שלו, ככל הנראה יתרגל בסופו של דבר למצב, ויתחיל בהדרגה אף לחוות שעמום ושחיקה. זוהי לא טענה תלושה מהמציאות – ומחקר בנושא מצא כי גם אם אין שום בעיה בזוגיות, רוב האנשים צפויים לחוות ירידה בסיפוק מחיי הנישואים. אז איך אפשר לשפר את המצב? חוקרים מהאוניברסיטה של מדינת פלורידה מציעים לכך תשובה מעניינת במיוחד.

עוד בנושא:
אוהבת אותו, עוזבת אותו: זוגיות טרייה מול אימהות טרייה
בחולי ובבריאות: איך זוג מתמודד בצל מחלה קשה?
מה תנוחת השינה אומרת על הזוגיות שלכם?

את המחקר המעניין הזה יזמה מחלקת ההגנה בממשל ארצות הברית, שניסתה לחפש דרך להקל על זוגות שמתמודדים עם פרידה לפרקי זמן ארוכים. החוקרים ניסו לבדוק אם זה אפשרי לשפר את התחושה המורגשת כשאנחנו חושבים על בני הזוג, דרך שינוי האסוציאציה במוח שעולה כשחושבים עליו. במחקר, שפורסם בכתב העת Psychological Science מצאו החוקרים שניתן להוביל לשיפור המחשבות על בן הזוג דרך התבוננות בתמונות חמודות של גורי כלבים או ארנבים.

לדברי החוקרים, התמונות יוצרות במוחנו גירויים חיוביים, שיכולים להתקשר עם הזמן ועם תכנון נכון, לאנשים מוכרים שלעיתים, אם ננסח את זה בעדינות, מוציאים אותנו מדעתנו. יכולת זו נקראת התניה הערכתית (Evaluative Conditioning). אחת הדוגמאות המפורסמות ביותר לכך היא הניסוי של פבלוב, שנתן לכלב שלו לאכול לאחר שצלצל בפעמון ובנה התניה במוחו שגרמה לו להזיל ריר בכל פעם ששמע צלצול – גם אם לא הריח את האוכל.

כדי לבחון את ההתניה הזאת בהקשר של חיי הנישואים, גויסו 144 זוגות נשואים. לפני תחילת הניסוי התבקשו הנבדקים למלא שאלון כדי למדוד את מידת הסיפוק ממערכת היחסים. לאחר כמה ימים הם הגיעו למעבדה כדי למדוד את התגובה המידית למראה בן הזוג באמצעות מבחן אסוציאציות.

וטרינר מחזיק גור כלבים. ShutterStock
מתיקות שמרפאת הכול/ShutterStock

הנבדקים חזרו על המבדק הזה בכל שבועיים למשך 8 שבועות. בכל פעם, לפני שנשאלו על התחושות שלהם, הם צפו בסדרת תמונות הכוללות תצלומים של בני הזוג לצד תמונות מתחלפות. מהתוצאות עולה כי אלו שצפו בתמונות חיוביות, כמו למשל גורי כלבים וארנבים, שהופיעו לצד אלו של בני זוגם, הראו תגובות אוטומטיות חיוביות יותר במידה ניכרת מאשר בתחילת הניסוי, ובהשוואה לאלו שצפו בתמונות ניטרליות.

עוד באותו נושא

המעבדה: 5 שיטות מדעיות לזוגיות מאושרת

לכתבה המלאה

אפילו החוקרים הופתעו

יותר מהתגובה האוטומטית שהשתפרה, בדיוק כמו שצפו החוקרים, נתון אחר דווקא הצליח להדהים אותם. מהמחקר עלה כי הנבדקים שדיווחו על תגובות מידיות חיוביות יותר, ראו גם שיפור באיכות חיי הנישואים בטווח הארוך.

"אם לומר את האמת, הייתי קצת מופתע מהתוצאות", אמר מוביל המחקר, החוקר והפסיכולוג ג'יימס מקנלטי. "כל המידע התיאורטי שאני מכיר על התניה הערכתית מצביע על כך שזה אפשרי, אבל בכל זאת הייתי סקפטי לגבי הניסיון להשפיע על חיי הנישואים בעזרת דבר כל כך פשוט שאינו קשור למערכת היחסים".

חשוב להדגיש כי גם מקנלטי וצוותו לא מתיימרים להגיד ששיטה זו מהווה תחליף לפיתרון הבעיות העמוקות יותר שבמערכת היחסים. הוא מבהיר כי בהיבט הזה אין תחליף "מהיר" לשיח פתוח ונטול שיפוטיות בין בני הזוג. אולם, הוא מקווה שכך יוכלו זוגות להצית מחדש במידה כלשהי ניצוץ שאצל אנשים רבים הולך ונחלש עם השנים. מה שבטוח, זה לא יכול להזיק. אז שימו תמונה של בן הזוג ליד הסרטון הזה שהולך להמיס לכם את הלב:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully