וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך פלשו התרופות שהאריכו את חיי חולי סרטן העור לסוגי סרטן נוספים

פרופ' יעקב שכטר

20.6.2017 / 10:07

הרעיון בטיפול באימונותרפיה הוא לטפל במחלה באמצעות הגברת התגובה החיסונית של החולה נגד הגידול, כך שתפעל להקטנתו ולהשמדתו. זו הסיבה שאימונותרפיה מתאימה לסוגים רבים של סרטן - הפעילות שלה מתרכזת במערכת החיסונית של הגוף, שם נמצא החמ"ל של הגוף שמגן עליו כל הזמן

תא סרטן. ShutterStock
תא סרטן/ShutterStock

עד לפני מספר שנים לחולה במלנומה גרורתית הייתה תוחלת חיים קצובה שנמדדה בחודשים בדרך כלל, אלא שהטיפולים האימונותרפיים והביולוגיים המודרניים שהתרחשו בשנים האחרונות שינו לגמרי את מאזן החיים והמוות של המחלה. מחקרים מראים שחלק נכבד מהחולים במלנומה אשר קיבלו טיפולים אימנותרפיים (טיפולים חדישים), הפכו לחולים כרוניים, כאשר רבים מהם חיים כבר עשור ללא שריד מהמחלה בגופם.

מלנומה, הסוג החמור ביותר של סרטן עור ממאיר מהווה את מוקד הפיתוח של הטיפולים האימונותרפיים החדישים בסרטן וקונצפציות אלה זולגות לטיפול בממאירויות רבות אחרות. למרות שמלנומה מתחילה בדרך כלל בעור, היא יכולה להופיע בצורתה הראשונית גם בעין ובריריות. אף שמלנומה מהווה רק כ-5% ממקרי סרטן העור, רוב מקרי המוות הקשורים לסרטן העור הם ממלנומה.

הטיפול הראשוני במלנומה של העור הוא כירורגי וטיפול זה מרפא את רוב רובם של החולים. בחלק קטן מהחולים מתפתחת מלנומה גרורתית לאיברים רחוקים, אשר ללא טיפול מובילה למוות עם תוחלת חיים שנעה בסביבות 6-9 חודשים.
הבסיס המודרני לטיפול במלנומה גרורתית מבוסס על שתי טכנולוגיות:

1. טיפול מכוון מטרה נגד מוטציה השכיחה במלנומה - BRAF
2. טיפול אימונותרפי

האימונותרפיה מבוססת על ההגנה הטובה ביותר שקיימת בגוף שלנו – ההגנה של המערכת החיסונית. מדי יום, שעה בשעה, יודעת המערכת החיסונית להילחם בהצלחה בגורמים רבים שמנסים לתקוף את גופנו. בין השאר, היא מתמודדת עם תהליכים סרטניים רבים המתרחשים בגוף – ומביסה אותם.
אלא שבמקרים מסוימים, מצליח הסרטן "להשתיק" את המערכת החיסונית, ללחוץ על ברקס שיעצור אותה מלהגן ביעילות על הגוף, ולהוציא ממנה את הנצרה שהייתה אמורה להפעיל את ההגנה מפני אותו סרטן.

הרעיון בטיפול באימונותרפיה הוא לטפל במחלת הסרטן באמצעות הגברת התגובה החיסונית של החולה נגד הגידול, כך שתפעל להקטנתו ובסופו של דבר – להשמדתו. זו הסיבה שאימונותרפיה מתאימה לסוגים רבים של סרטן, כי הפעילות שלה מתרכזת במערכת החיסונית של הגוף, שם נמצא החמ"ל של הגוף שמגן עליו כל הזמן.

כימותרפיה. ShutterStock
כימותרפיה/ShutterStock

הקומבינציה שמביאה להצלחה - ולאופטימיות

מחקרים אחרונים במלנומה עם התרופות האימונותרפיות אופדיבו וקיטרודה ועם השילוב האימונותרפי אופדיבו וירבוי מראים יעילות גבוהה של הטיפולים. עכשיו ברור יותר מתמיד שהטיפולים האימונולוגים במלנומה מאוד יעילים, והיעילות שלהם היא ארוכת טווח.

המחקרים מראים שחולים שמגיבים לטיפול הזה בצורה חיובית, והתגובה נמשכת גם לאחר שהם הפסיקו את הטיפול. כיום אנחנו כבר מדברים במונחים של ריפוי ממלנומה גרורתית. המחקרים החדשים מספקים חיזוק סטטיסטי עם נתונים שממשיכים להפתיע את כולנו.

הקהילה הרפואית מקווה שתוצאות טובות יותר יתנו השילובים בין התרופות השונות, שאולי אף יאריכו את חיי החולים יותר ממה שהתרופות הבודדות יודעות לעשות. עם זאת, הנתונים הראשוניים טובים, והקומבינציה אכן יעילה יותר בטווח הקצר מאשר תרופה בודדת, אבל דרוש לנו ידע לטווח ארוך, כדי לבחון האם באמת יש הארכה משמעותית של הישרדות לאורך שנים. לטיפול הזה יש מקום לפחות בחלק לא קטן מהחולים עם מלנומה גרורתית וגם במחלות ממאירות אחרות, אבל את זה נדע רק בעוד כמה שנים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

הטיפול האימונולוגי הפך לטכנולוגיית בסיס לרוב סוגי הסרטן

כיום קיימים וזמינים בסל התרופות שילובים של תרופות ביולוגיות ושילובים של תרופות אימונותרפיות. ההצלחה של התרופות האימונותרפיות במלנומה גרמה להן להתרחב גם לסוגי סרטן נוספים: התרופות בהחלט מתרחבות לסוגי סרטן נוספים. יש כבר לא מעט מחלות ממאירויות שקיבלו את אישור ה-FDA לטיפול בתרופות אלו. היום מטפלים בעזרתן בממאירויות מסוג הודג'קין, סרטן כליה ושלפוחית השתן, סרטן ריאות, סרטן ראש-צוואר. יש גם אינדיקציות מסוימות לטיפול בסרטן שד. אפשר היום לומר שהטיפול האימונולוגי בהחלט הפך לטכנולוגיה שיכולה להוות בסיס לרוב סוגי הסרטן.

במלנומה אנחנו מרפאים חלק לא קטן מהחולים ויש מספיק שנים של מעקב ומחקר שמוכיחים זאת. בסוגי סרטן אחרים אין עדיין ניסויים ארוכי טווח, אבל כבר רואים שחלק מהחולים נהנים מהאימונותרפיה לפרק זמן ארוך.

הכותב הוא פרופ' יעקב שכטר, בכיר הרופאים האונקולוגים העוסקים בטיפול במלנומה בישראל, מייסד ומנהל מכון אלה למלבאום לאימונוטרפיה בבית חולים שיבא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully