וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם הספר: למה חשוב לקרוא לתינוקות מגיל צעיר?

28.6.2016 / 7:30

חשבתם שאין טעם לקרוא סיפור לניו בורן? תחשבו שנית. קריאת ספרים מגיל מוקדם טומנת בחובה יתרונות משמעותיים להמשך החיים, להתפתחות השפה ולחיזוק הקשר עם ההורה. כל הסיבות לקרוא לתינוק שלכם

אמא מקריאה סיפור לתינוק. ShutterStock
בסיס לאהבת ספרים בהמשך החיים/ShutterStock

סיפור לפני השינה הוא מסורת משפחתית מקסימה שכולנו כמעט גדלנו עליה. אבל ישנם הורים שסבורים שיש לחכות עד שהילד שלהם מגיע לגיל מסויים כדי להתחיל אותה. רבים חושבים שכשמדובר בתינוק צעיר מאוד, שעדיין אינו מדבר או יכול לעקוב אחר עלילה, אין טעם בהקראת סיפורים. אבל זו טעות. מחקרים מוכיחים שקריאה לתינוקות תורמת להתפתחותם ובונה בסיס לאהבת ספרים וקריאה בהמשך חייהם.

כשאתם מקריאים לתינוקכם זה עוזר להתפתחות השפה, משום שזה אחד ממקורות המידע הראשוניים שמהם הם לומדים על דפוסי השפה. כאשר אתם מקריאים בקול לתינוקכם, נוצרות סינפסות (קישוריות) במוחו, וזה מקדם את התפתחותם של אזורים שונים במוח.

עוד בנושא:
איך יוצרים טקס שינה לתינוק?
מה עושים היום? סדר יום לתינוק מגיל לידה ועד 3 חודשים
כמו אוניברסיטה: 8 טיפים לפיתוח מוחו של התינוק

אמא מקריאה סיפור לתינוק. ShutterStock
זמן של קרבה ומגע/ShutterStock

תינוקות ופעוטות שמים לב למקצב ולטון הדיבור, במיוחד אם הקול הדובר הוא קול אהוב ומוכר של אמא, אבא או של דמות מטפלת קבועה ואהובה אחרת (כמו סבא וסבתא, מטפלת, גננת וכדומה). אף על פי שלמילים ולמשפטים שתקריאו להם לא תהיה משמעות עבורם בתחילה, מה שכן יהדהד וייטמע בהם הוא צליל השפה והאופן שבו המילים והצלילים מתחברים אלה לאלה.

כאשר אתם מקריאים להם מספר שבו יש תמונות, מצביעים על התמונה או הציור ואומרים בקול את המילה שמתארת את התמונה, לאט לאט מתחיל להיווצר במוחם הקשר בין מה שאתם אומרים ומה שהם רואים. ככל שתקראו ספר מסויים יותר, כך הקשר שיווצר יהיה חזק יותר. אופיים החזרתי של ספרים המתאימים לתינוקות ולגיל הרך הופך אותם למהנים ומרתקים וגם לקלים לזכירה עבור תינוקות.

קריאת ספרים תורמת מאוד להגדלת אוצר המילים של תינוקכם. בתחילה יהיה זה אוצר המילים שאותן הוא מבין, ובהמשך יהיו אלה מילים שישמשו אותו לדיבור ולביטוי עצמי.

עוד באותו נושא

למה אתם חייבים לקרוא לילדים שלכם סיפור לפני השינה?

לכתבה המלאה

מהי הדרך הטובה ביותר לקרוא לתינוקות?

קחו בחשבון שייתכן שלא תגיעו לסוף הסיפור, וזה בסדר. יכולת הריכוז של תינוקות היא מוגבלת, אך היא תשתפר עם הזמן. אל תתעקשו לסיים את הסיפור אם ילדכם איבד את סבלנותו.

אמא מקריאה סיפור לתינוק. ShutterStock
הצביעו על התמונות ואמרו בקול את שמות הדמויות או החפצים/ShutterStock

ייתכן שבמהלך הקריאה התינוק שלכם ישלח ידיים וירצה לגעת בספר, להפוך את הדפים ואפילו להכניס אותם לפה. אפשרו לו להשביע את הסקרנות שלו. כל האמצעים הללו כשרים בדרך לביסוס אהבתו לספרים וליצירת פמיליאריות בין התינוק לספר. ולשם כך, העדיפו ספרים העשויים קרטון קשיח, שיהיו עמידים מספיק כדי לשרוד את כל אלו.

הפכו את שעת הסיפור לזמן של קרבה ומגע. הושיבו את התינוק עליכם, ערסלו אותו וחבקו אותו תוך כדי שאתם מקריאים לו. לפני השינה זה זמן אידיאלי ליצור רגעים שקטים ואינטימיים כאלה.

קראו בקול רם שמות של חיות או חפצים המופיעים בתמונות הספר, והצביעו עליהם. בשלבים מאוחרים יותר תוכלו לקרוא בשם של החיה או החפץ, ולבקש מהתינוק להצביע על תמונתם בספר.

שימו לב לרמת העניין והריכוז של תינוקכם, והעלו בהדרגה את רמת המורכבות ואורכם של הספרים שאתם מקריאים לו. סביב גיל שנה, יהיו תינוקות שכבר יוכלו להנות מספר עלילתי קצר.

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף סימילאק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully