וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי לריב: הכללים שיעזרו לכם לגדל ילדים שאוכלים הכל

רעיה שריד

19.6.2017 / 7:11

גם הילד שלכם אוכל רק שניצל וקטשופ? יכול להיות שהגיע הזמן לשנות גישה. כשמכריחים ילדים לאכול מזונות בריאים יותר, הם עלולים לגלות התנגדות מוגברת. כך תעזרו להם לאכול בריא בדרך יעילה יותר

ילדים אוכלים נכון. ShutterStock
רוצים שהילדים יאכלו פירות? תתחילו לאכול פירות/ShutterStock

המודעות לאכילה בריאה, לפעילות גופנית ולמשקל לא תקין עלתה מאוד בשנים האחרונות, ובאופן טבעי כולנו עסוקים במידה רבה במראה החיצוני שלנו, בבריאות שלנו ובבריאות של ילדינו. אז איך נעזור לילדים שלנו לשמור על תזונה תקינה וגוף בריא? במיוחד לאלה שיש להם קושי בתחום הזה? איך נזהה בעיות בזמן ולא נחמיר בעיות קיימות בלי לשים לב? הנה 10 כללים שאתם חייבים להכיר.

עוד בנושא תזונת ילדים:
מחקר: ביצה ביום מצמצמת פערי גדילה אצל תינוקות
זה רשמי: 2 הדרכים הכי יעילות לגרום לילדים לאכול ירקות
איך התזונה משפיעה על מנת המשכל של התינוק שלכם?

1. לעשות בעצמנו את מה שאנחנו רוצים ללמד את ילדינו: הילדים עושים את מה שהם רואים בבית, ולא את מה שאנחנו אומרים להם לעשות. למילים היפות אין ערך בלי חוויות שתואמות את המסר. כלומר, אם נרצה שילדינו יאכלו את כל אבות המזון, כדאי שנשב לידם בזמן הארוחה ובעצמנו נאכל ארוחה המורכבת מכל אבות המזון. אם נאכל רק סלט – זה גם מה שהילדים ילמדו שנכון לעשות. אם פעילות גופנית חשובה בעינינו, יש לעשות פעילות גופנית על בסיס קבוע, כך נלמד את הילדים שזה באמת חשוב.

2. להציע תוכן ומגוון מבלי לנסות לשלוט בכמויות: תפקיד ההורה הוא להציע לתינוק, ובהמשך לילד, מזון על פי הבנתו ובחירתו. מנגד, לתינוק יש יכולת להגיב באופן אוטונומי רק על ידי סירוב לאכול. כלומר, כבר מינקות, התינוק יכול לשלוט בכמות האוכל שהוא צורך. כך גם כשהוא גדל – הוא צריך לאכול מהאפשרויות המוצעות לו על פי תחושותיו. כל ניסיון של ההורים להתערב בכמות שהילד יאכל - נידון מראש לכישלון. אם אתה לא מוכן שהילד יאכל הרבה צ'יפס – אל תשים צ'יפס על השולחן.

צ'יפס. ShutterStock
הילדים שלכם אוכלים יותר מדי צ'יפס בארוחה? תפסיקו להגיש צ'יפס/ShutterStock
"האוכל צריך להישאר אוכל. לא עונש, לא פרס, לא פיצוי ולא נחמה"

3. ארוחות משותפות מפחיתות בעיות: לפעמים האוכל הוא רק תירוץ. בארוחה משותפת ההורים והילדים יכולים לשתף זה את זה באירועי היום שחלף ולנהל שיחה נעימה, במנותק מכל המסכים הסובבים אותנו. בנוסף, ילדים שיושבים ליד השולחן בארוחה משפחתית יאכלו באופן בריא יותר מאשר לבד בחדר, או מול המחשב או הטלוויזיה. הארוחה המשפחתית היא ההזדמנות שלנו, ההורים, להפוך את האכילה לחוויה נעימה, וגם להוות מודל לחיקוי לילדים, כאשר אנו אוכלים בצורה בריאה ומאוזנת.

4. תנו לאוכל להיות רק אוכל: האוכל צריך להישאר אוכל. לא עונש, לא פרס, לא פיצוי ולא נחמה. עזרו לילדים למצוא דרכים אחרות להתמודד עם קשיים ואתגרים ושימרו תפקידו העיקרי של האוכל - לשמש כאמצעי להזנה של הגוף. כאשר מציעים שוקולד כדי להרגיע בכי, כאשר מבטיחים משהו טעים כדי שהילדים יעשו את השיעורים – זה נותן פתרון נוח ומהיר באותו הרגע, אך יש לכך מחיר כבד וארוך טווח: כך אנו מלמדים את ילדינו להשתמש באוכל במקרים בהם לא צריך כלל לאכול.

5. שוויון זכויות בזמן הארוחות: בארוחה משפחתית כולם אוכלים אותו דבר. אין דבר מעליב ומשפיל יותר עבור ילד, מאשר לא לקבל את האוכל שאחיו או אחותו מקבלים, בגלל שהוא שמן יותר או רזה יותר מהאחרים. ילדים כאלה עלולים להתחיל לאכול בסתר את מה שמותר לאחרים ואז הנזק הנגרם הינו גדול בהרבה ממה שהיה נגרם מאכילה בזמן הארוחה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
חטיפים חטיף במבה ביסלי. ShutterStock
לא להעלים בבת אחת את כל החטיפים מהבית/ShutterStock

6. יש מספיק נושאים משותפים חוץ מאוכל: כשהשיח העיקרי הקיים בבית סובב סביב: "מה אתה רוצה לאכול? מה אכלת בבית הספר? תפסיק לאכול מהעוגה! בוא לאכול ארוחת ערב!"? - האוכל הופך לעניין הרבה יותר משמעותי וחשוב ממה שאנחנו רוצים שיהיה. יש לדבר עם הילדים על עוד נושאים ולהימנע ממצב שבו כדי לדבר, הילדים צריכים לאכול יותר מדי או לא לאכול כלל, לסרב לשבת לשולחן, להתנגד למגוון מאכלים וכן הלאה.

7. הימנעו משינויים קיצוניים: איך הייתם מרגישים אם בוקר אחד הייתם קמים ומגלים שכל הדברים שאתם אוהבים לאכול בבית נעלמו ובמקומם הופיעו דברים אחרים, "בריאים" יותר? מה הייתם חושבים על הוריכם כדמות יציבה ומודל לחיקוי, אם בוקר בהיר אחד, ממצב של ישיבה תמידית על הכורסה, הם היו הופכים לאצנים בכל מרתון אפשרי? כנראה שלא הייתם לוקחים אותם ברצינות. אם רוצים לעשות שינוי בבית, צריך לעשות זאת באופן הדרגתי וסביר, כזה שאפשר לעמוד בו ולהתמיד בו לאורך זמן. מה שבא במהירות – באותה המהירות גם יעלם.

8. מעקב גדילה פעם בשנה: עשו לכם מנהג קבוע – פעם בשנה מודדים גובה ומשקל. כך תדעו האם ההתפתחות תקינה. כך למשל ילד שבמהלך כל התפתחותו היה ממוקם באחוזון ה-15 של הגובה והמשקל ושוקל עכשיו X יכול להיות במצב תקין, בעוד שילד אחר שתמיד היה באחוזון ה-50 ועכשיו פתאום ירד לאחוזון ה-15 ונמצא באותו משקל X אמור להדליק אצלנו נורת אזהרה.

ילד מודד גובה. ShutterStock
מעקב גדילה עוזר לבדוק אם ההתפתחות תקינה/ShutterStock

9. לא לשלוח את הילד לתיקון, הוא לא מקולקל: ילד בעל עודף משקל לא נשלח "לתיקון" כדי "לפתור את המצב" – על ההורים להמתין לפני שמשגרים את הילד ל"מוסך" ולבדוק את עצמם. מה קורה בבית? מה קורה במשפחה? האם אוכלים בבית בצורה בריאה ומאוזנת? האם שאר בני הבית עושים פעילות גופנית? הגיע הזמן לחשוב כיצד ניתן לשנות דברים בבית, לפני שמחפשים פתרונות שיהפכו את הילד למוקד של בעיה.

10. שימו לב לשינויים בכל תחומי החיים: אם שמתם לב למשהו חריג באכילה או במשקל, זה הזמן לבדוק מה קורה בשאר תחומי החיים. האם הילד מתנהג כרגיל? האם יש שינוי במצבו החברתי, הלימודי, במצב רוחו. שינויים בתחומי חיים נוספים יכולים לרמוז על מצוקה שקשה לדבר עליה. יש לעודד את הילדים לספר מה מעיק עליהם, ובמידת הצורך ניתן להציע טיפול רגשי.

הכותבת: רעיה שריד, פסיכולוגית ראשית במכון אגם לטיפול ושיקום הפרעות אכילה בבית החולים השיקומי רעות, תל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully