וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגון הלב האמריקאי מזהיר: שמן קוקוס – מסוכן כמו חמאה

18.6.2017 / 12:41

מומחים לתזונה הללו בעבר את שמן הקוקוס בגלל היתרונות הרבים שלו לבריאות. אבל עכשיו ארגון הלב האמריקאי מזהיר כי הוא מסוכן לבריאות הרבה יותר משהעריכו בעבר

שמן קוקוס. ShutterStock
בעבר נחשב לתחליף מצוין לחמאה/ShutterStock

בשנים האחרונות, לאחר שיותר ויותר מחקרים הצביעו על הסכנות שבצריכה מוגברת של שומן רווי, רבים זנחו את המרגרינה והחמאות למיניהן, וחיפשו תחליפים בריאים יותר. למשבצת הזו נכנס שמן הקוקוס, שזכה לתשבחות במחקרים שמצאו כי הוא תורם לחיזוק מערכת החיסון, לשיפור בריאות העור והשיער ואפילו לאיזון רמות הסוכר בדם. אולם כעת, ארגון הלב האמריקאי (AHA) פרסם אזהרה מפני שמן הקוקוס, שלדבריהם "מסוכן לבריאות הלב כמו שומן מבשר בקר וחמאה".

עוד בנושא:
התבלין הנפוץ שיכול להילחם נגד השמנה
מחקר ראשון מסוגו חושף: המאכלים שמכווצים תאים סרטניים
מחקר מדאיג: הקשר בין מוצרי חלב דלי שומן ומחלת הפרקינסון

בהודעה שהוציא הארגון נכתב כי מחקר חדש מראה ששמן הקוקוס, שבעבר האמינו שמועיל לבריאות יותר מחמאה, הגביר את שיעור הכולסטרול הרע ב-7 מתוך עשרה נבדקים שונים. עוד הם מדגישים כי 82 אחוזים מהשומנים שבשמן הקוקוס הם רוויים – שיעור גבוה מזה שבחמאה (63 אחוזים) ובשומן מבשר בקר (כ-50 אחוזים).

השיעור הגבוה של השומן הרווי בשמן הקוקוס לא מפתיע את מי שבקיא בתחום, אולם בעבר טענו מומחים כי על אף שהוא מכיל הרבה שומן רווי, מדובר בשומנים טובים שאינם מזיקים כמו במאכלים אחרים. זאת לאחר שבמחקרים רפואיים נמצא כי לאוכלוסיות שצורכות שמן קוקוס באופן קבוע, כמו בקרב תושבי האיים הפולינזיים, יש רמות נמוכות של כולסטרול. אולם במחקרים אלו לא נבדקו גורמים אחרים שעשויים להשפיע על הממצאים.

קערה מלאה באגוזים. ShutterStock
בניגוד לשמן הקוקוס, האגוזים הם דווקא מקור מצוין לשומנים טובים/ShutterStock

ד"ר פרנק סאקס, מי שהוביל את גיבוש ההמלצה הנוכחית של ה-AHA, הדגיש כי "רצינו להבהיר אחת ולתמיד שמחקרים מבוססים מראים באופן גורף כי צמצום השומן הרווי בתפריט היומי ימנע מחלות לב וכלי דם". כדי לוודא שלא צורכים יותר מדי חומצות שומן רוויות, מומלץ לוודא שהן לא מהוות יותר מ-35 אחוזים מצריכת הקלוריות היומית.

עוד באותו נושא

סגול לבן או ירוק? זה הבצל שהכי בריא לאכול

לכתבה המלאה

גם צריכה נמוכה של שומנים מסוכנת

למי שנמנע בכל מחיר ממאכלים עתירי שומן, יש למומחים אזהרה נוספת וחשובה לא פחות. חשוב לזכור כי לא רק רמת הכולסטרול משפיעה על בריאות הגוף. חומצות השומן מסייעות לבריאות במגוון דרכים, בהן שיפור היכולת לספוג ויטמינים חיוניים מקבוצות A, D ו-E. השומן חיוני בין היתר גם לבריאות השיער והעור, להעצמת תפקוד המוח ומערכת העצבים, ולהפקת ההורמונים החיוניים לתפקודנו. לכן, ארגוני הבריאות ממליצים כי לפחות 25 אחוזים מצריכת הקלוריות שלנו יהיו שומנים.

אז איך מספקים לגוף את כמות השומנים הנדרשת בלי לסכן את הבריאות? בהיבט הזה חשוב לזכור כי יש מגוון מקורות בריאים יותר לשומנים. מאכלים אלו כוללים בין היתר אבוקדו, דגים, אגוזים וזרעים. ניתן בהחלט להשתמש במאכלים אלו כתחליפים בריאים ומועילים יותר לחמאה, מיונז, ושומן מבשר בקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully