וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיתרון הטבעי: צמחים שמרחיקים יתושים ומטפלים בעקיצות

אבי ציטרשפילר

18.6.2017 / 7:00

עם הטמפרטורות שרק מטפסות בכל קיץ מחדש, נדמה שהמכה האמיתית היא בכלל היתושים. העשבונאי, אבי ציטרשפילר מספק תשובות ונותן מתכון לתכשיר טבעי שיעזור לכם נגד עקיצות כל הקיץ

עקיצות יתוש. ShutterStock
אחד החסרונות הכי גדולים ומציקים של הקיץ/ShutterStock

הקיץ כבר כאן ולמרות כל היתרונות שהוא מביא איתו, מגיעה גם צרה אחת מרכזית שאנו מתקשים להיפטר ממנה – היתושים, או יותר נכון היתושות. רגע לפני שאתם מורחים על גופכם או גוף ילדיכם חומרים כימיקליים לאורך כל הקיץ, אולי תתנו לטבע אפשרות לעזור. אבל עוד קודם לכן - דעו את האויב.

היתושים הם קרובי משפחה של הזבובאים והם חיים בין שבוע למספר שבועות. בדרך כלל הם פעילים יותר כאשר הטמפרטורה עולה מעל 12 מעלות ולכן נרגיש אותם בעיקר בימי הקיץ החמים. היתושים נוהגים לגדל את הילדים שלהם (זחלים) במים עומדים ולכן נחשף לנזקים שלהם יותר בקרבת מקורות מים לרבות חופים, נהרות, נחלים וביצות. באופן מפתיע, יתושים זכרים בוגרים ניזונים לרוב מצוף של פרחים.

אז למה בעצם אנחנו נעקצים? התשובה קשורה לתהליך הרבייה של היתושים, בו הנקבות ניזונות למעשה מדם של בעלי חיים אחרים כדי להשיג את החלבונים הדרושים להן ליצירת הביצים להתרבות.

עוד בנושא:
לא רק זיקה: עוד מחלות שנגרמות על ידי עקיצת יתוש
היתושים לא עוזבים אתכם? 7 דרכים להיעקץ פחות
חוקרים פיענחו את השיטה למניעת עקיצות יתושים

יתוש. ShutterStock
נמשכים לריח שלנו/ShutterStock

אבל זה לא הכל. ליתושים יש גם יכולת לזהות ממרחק של כחמישים מטרים את חום הגוף שלנו, כמה פחמן דו חמצני אנו פולטים (מבוגרים ונשים בהריון פולטים יותר ולכן הם נוטים להעקץ יותר), האם אנחנו בתנועה, מזיעים ומייצרים יותר חומצות חלב בזמן ההזעה.

העקיצה מגרדת לנו מכיוון שבזמן העקיצה, מפרישה היתושה חומר מונע קרישה המבטיח לה דם זורם. חומר זה מגרה את מערכת החיסון שלנו ומייצר דלקת, העקיצה מתנפחת, נעשית אדומה ומגרדת שעות ואף ימים. לעיתים הגרד יוצר פצע שעלול להזדהם ולפעמים העקיצה עצמה מסוכנת מכיוון שהיתוש נושא זיהום כלשהו. מחוללי המחלות שהיתושים מעבירים בזמן העקיצה גורמים לתמותה נרחבת בכל העולם ולכן הם נחשבים לבעל החיים הקטלני ביותר לאדם וכמובן שרצוי להישמר מפניו.

עוד באותו נושא

7 סיבות שהיתושים עוקצים דווקא אתכם

לכתבה המלאה

איך להרחיק יתושים?

לטבע יש מגוון פתרונות שיכולים לסייע לנו להרחיק את היתושים מגופנו. ניתן להיעזר בצמחים בעלי רכיבים לימוניים, מכיוון שהיתושים לא אוהבים לשהות בקרבת הריח ושאר הרכיבים של צמחים אלה. לדוגמא צינטרונלה, לימונית, אקליפטוס לימוני, נפית החתולים, גרניום, לבנדר, ציפורן, קורנית לימונית וקינמון. אפשר לשתול אותם בגינה כדי להרחיק את היתושים ממרחב הבית שלכם, או באדנית שעל אדן החלון וכך תוכלו ליהנות מחלון פתוח גם בקיץ. בצמחים הללו נשתמש לצורך שני "קווי הגנה":

לואיזה ורבנה. ShutterStock
לימונית - מצויינת להרחקה של יתושים מהבית/ShutterStock

הגנה מחוץ לגוף: הכוונה היא לסביבה שאנו שוהים בה: חדר השינה, חצר הבית או אזור הפיקניק בחיק הטבע. בחרו במאייד קר והכניסו אליו את מי החליטה של הצמחים הלימוניים מהרשימה לעיל, בדגש על הלימונית, הגרניום ונפית החתולים (אחד מהם או כולם).

המאייד יפזר אדים ובכך ירחיק את היתושים מהבית. אם אתם בפיקניק בטבע, ניתן לעשות מדורת גחלים ולזרוק אליה צמחים לימוניים יבשים או טריים וליהנות מהעשן מרחיק היתושים שיוצרת המדורה יחד עם הצמחים.

הגנה צמודה לגוף: הצטיידו בשמנים אתרים של לימונית, צינטרונלה, לבנדר, קורנית, אקליפטוס ומנטה (באחד מהשמנים או בכמה מהם) והכינו מהם שמן למריחה על הגוף. השמן מורכב משמן סויה שמהול בשמנים האתרים: שמים מאה מ"ל שמן סויה על כל כפית שמן אתרי מאחד הצמחים, מערבבים ומורחים על הגוף. רצוי למרוח על הגוף כל שעה וחצי. שמן סויה בפני עצמו מרחיק יתושים, ויחד עם השמנים הנוספים, יגרום ליתושים לא להתקרב כלל. כמו כן, ניתן לטפטף את השמנים האתריים על הכרית, על השמיכה ועל מקומות נוספים בסביבה שלנו.

מה לעשות לאחר שנעקצנו?

ראשית, חשוב לא לגרד את העקיצה כדי למנוע מהפצע להזדהם. קררו את האזור שנעקץ באמצעות קרח כדי להרגיע ולמנוע מהגרד והנפיחות להתעצם ולהתרחב. לטבע יש מספר צמחים להציע לנו, שיכולים לסייע בהרגעת העקיצה ולהביא להחלמה מהירה:

קצח, טחינה ודבש: כתשו כפית זרעי קצח וערבבו עם טחינה גולמית ו/או דבש ומרחו על העקיצה. הקצח מכיל חומרים נוגדי דלקת ואנטי היסטמינים (נוגדי אלרגיה), שיצמצמו את התגובה הדלקתית. הטחינה תקרר ותרגיע, והדבש יתרום לריפוי מהיר.

אלוורה. ShutterStock
המלכה האם. אלוורה/ShutterStock

ג'ל אלוורה: רצוי להפיק את הג'ל ישירות מעלי האלוורה הטריים. משתמשים בג'ל הפנימי של הצמח, ניתן להוסיף לו כמה טיפות של שמן אתרי מסוג לבנדר ולמרוח כל כמה דקות על העקיצה עד להרגעה. לצמח האלוורה אפקט מקרר ומרגיע פצעים וגרד.

שמן עץ התה: בדומה לשמן הלבנדר, ניתן למרוח את שמן עץ התה ישירות על העקיצה כדי להרגיע את האזור הכואב/ המגרד. הוא נחשב למרגיע העולמי של פצעים, כולל נשיכות יתושיות אכזריות.

חומץ: רצוי להשתמש בחומץ תפוחים מכיוון שהוא מרחיב את כלי הדם וגורם לגוף לפנות מהר את תסמיני העקיצה. מתכון לתכשיר ביתי להרגעת העקיצות הוא שילוב של חומץ התפוחים עם מיצוי של לבנדר. מלאו בבקבוק 250 סמ"ק חומץ תפוחים והוסיפו לו 20 גרם פרחי לבנדר. שימו את הבקבוק למשך חודש על השיש ונערו כל יום קצת. לאחר חודש, תקבלו מתכון מעולה להרגעת עקיצות יתושים שישמש אתכם לאורך כל הקיץ. נגבו את העקיצה באמצעות צמר גפן ספוג במתכון שהכנתם, והרגישו מיד איך האזור נרגע ומחלים.

בזיליקום: לעסו עלה בזיל בפה במשך דקה, הצמידו לעקיצה ותחושו הקלה מיידית.


אבי ציטרשפילר הוא עשבונאי, הרבליסט והבעלים "חוות דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully