וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם צריכה נמוכה של אלכוהול בהריון גורמת לשינויים בפניו של התינוק

13.6.2017 / 7:28

מחקר חדש מצא שגם חשיפה לרמות נמוכות של אלכוהול במהלך ההריון הוביל לשינויים פיזיולוגיים בפניהם ובראשם של תינוקות, באופן שמזכיר סממנים של תסמונת אלכוהול עוברי. ההשלכות הקוגניטיביות טרם התפרסמו

אישה שותה יין. ShutterStock
גם כוס יין אחת עלולה להיות יותר מדי/ShutterStock

חשיפה לאלכוהול ברחם, אפילו בכמות נמוכה, נקשרה באופן עקבי לשינויים בצורת הפנים והראש בתינוקות – כך קובע מחקר חדש. השינויים, שמופיעים במרכז הפנים, מזכירים מאוד את השינויים הפיזיים שניתן לראות בפניהם של ילדים שסובלים מתסמונת אלכוהול עוברי (FASD).

"הבחנו בקשר עקבי בין שינויים בגולגולת ובמבנה הפנים בקרב כל קבוצות החשיפה, כאשר עיקר השינויים מתמקדים באזור האף, העיניים השפה העליונה והתחתונה", כתבה אוולין מאגלי מאוניברסיטת מלבורן באוסטרליה, שבה נערך המחקר. מאגלי היא מחברת המחקר, שפורסם לפני כמה ימים בירחון המדעי JAMA.

עוד בנושא:
עוד דברים שכדאי להפרד מהם בזמן ההריון
מה אתם באמת יודעים על ההשפעה של אלכוהול על הבריאות?
האם היכולת שלנו לשתות אלכוהול מושפעת מהמשקל שלנו?

השפעות על התפתחות תווי פנים בתינוקות שנחשפו לרמות אלכוהול נמוכות במהלך ההריון. JAMA, צילום מסך
החוקרים ניתחו הדמיות תלת-מימדיות של פני התינוקות עם הגיעם לגיל שנה/צילום מסך, JAMA

כיום, אבחנה של תסמונת אלכוהול עוברי מתבססת על ממצאים אופייניים כגון לקות קוגנטיבית, בעיות התפתחות וגדילה ומאפיינים ייחודיים בתווי הפנים, אשר שונים מתווי פניהם של תינוקות שלא נחשפו לאלכוהול בעודם ברחם. בנוסף, הבחינו החוקרים גם בהבדלים בתווי הפנים של ילדים שלא נחשפו כלל לאלכוהול בהריון לעומת תינוקות שאובחנו כסובלים מתסמונת אלכוהול עוברית חלקית, ותינוקות שנחשפו לרמות גבוהות של אלכוהול, אך לא אובחנו כסובלים מהתסמונת, או אובחנו כסובלים ממנה חלקית.

על מנת להרחיב את ממצאיהם, מאגלי ועמיתיה החליטו לבחון כל הקשר אפשרי בין רמות שונות של חשיפה לאלכוהול ברחם ושינויים בפניהם של תינוקות. לדברי החוקרים, מדובר במחקר הראשון שבוחן את הקשר בין שני הגורמים הללו, תוך שימוש בשיטות אובייקטיביות והוליסטיות של בדיקות חזות קלינית (phenotyping).

כל הנשים שהשתתפו במחקר גוייסו אליו בשלב מוקדם של ההריון, בהתבסס על מחקר אחר ארוך-טווח שמתקיים באוסטרליה, בשם "שאלות על אלכוהול בהריון" ( Asking Questions About Alcohol in Pregnancy, או בקיצור: AQUA). הנשים צורפו למחקר בתקופה שבין יולי 2011 ליולי 2012 ממרפאות של הריונות בסיכון נמוך ברחבי מלבורן.

עוד באותו נושא

את בהריון? אסור לך אפילו טיפת אלכוהול

לכתבה המלאה
השפעות על התפתחות תווי פנים בתינוקות שנחשפו לרמות אלכוהול נמוכות במהלך ההריון. JAMA, צילום מסך
שינויים פיזיים במבנה המצח, הקודקוד, העיניים, האף, השפה העליונה והסנטר/צילום מסך, JAMA

המחקר כלל 415 תינוקות לבנים (195 בנות, 220 בנים) והוא ניתח הדמיות תלת מימדיות של הגולגולת והפנים של אותם תינוקות, שבוצעו בהגיעם לגיל שנה.

כוס יין בשבוע - גם אסור?

רמות החשיפה לאלכוהול סווגו במחקר לארבע קבוצות: חשיפה נמוכה (עד 20 גרם של אלכוהול מזוקק פר צריכה בודדת ועד 70 גרם אלכוהול מזוקק לשבוע), חשיפה מתונה (21-49 גרם אלכוהול מזוקק בצריכה בודדת ועד 70 גרם אלכוהול מזוקק לשבוע), חשיפה גבוהה (יותר מ-70 גרם אלכוהול מזוקק לשבוע) וחשיפה מופרזת (יותר מ-50 גרם אלכוהול מזוקק פר צריכה בודדת). אמהות שנמנעו לחלוטין מאלכוהול במהלך ההריון שימשו כקבוצת הביקורת של המחקר. החוקרים אספו מהנשים נתונים על צריכת האלכוהול שלהן במהלך 3 החודשים שקדמו להריון, כמו גם במהלך כל אחד משלושת הטרימסטרים של ההריון.

מבין 326 הילדים שנחשפו לאלכוהול בכמות כלשהי במהלך ההריון, 193 מהם (59.2 אחוזים) נחשפו אליו לאורך כל תקופת ההריון, ואילו שאר 133 הילדים (40.8 אחוזים) נחשפו אליו רק בשליש הראשון להריון. החוקרים מצאו קשר עקבי בין צורת הפנים של הילדים שנחשפו לאלכוהול ברחם כמעט בכל הרמות, ללא קשר לעיתוי החשיפה – בין אם היתה בשליש הראשון בלבד, או לאורך ההריון כולו.

אף קצר, שפה סולדת

השינויים במבנה הפנים היו בולטים במיוחד במרכז הפנים – אזור האף, העיניים והשפתיים. מדובר בשינויים עדינים, בהם למשל אף קצר יותר ושפה עליונה שפונה כלפי מעלה.

אילוסטרציה. ShutterStock
הממצאים שנוגעים להשפעות הקוגניטיביות טרם נותחו/ShutterStock

ההבדלים הגדולים ביותר שתועדו על ידי החוקרים היו: הבדלים במבנה המצח בין תינוקות שלא נחשפו כלל לאלכוהול במהלך ההריון ותינוקות שנחשפו בכמות נמוכה במהלך הטרימסטר הראשון; הבדלים במבנה העיניים, מרכז הפנים, הסנטר ואזור הקודקוד בין תינוקות שלא נחשפו כלל לאלכוהול ותינוקות שנחשפו לצריכה מתונה עד גבוהה של אלכוהול בשליש הראשון; הבדלים במבנה הסנטר בין תינוקות שלא נחשפו כלל לאלכוהול ותינוקות שנחשפו לצריכה מופרזת של אלכוהול במהלך השליש הראשון להריון.

אולם, שינויים ואבנורמליות בתווי הפנים הובחנו אפילו בילדים שנחשפו חשיפה נמוכה לאלכוהול ברחם וגם בקרב התינוקות שאמותיהם הפסיקו לשתות אלכוהול בשליש הראשון להריונן, כתבו החוקרים.

הסממנים הפיזיים שנבדקו במסגרת מחקר זה כוללים שינויים במבנה הפנים שמצביעים על היפופלסיה סאב-קלינית ושפה עליונה סולדת בקרב ילדים שנחשפו לאלכוהול בעודם ברחם. עם זאת, החוקרים הדגישו שמכיוון שההשפעות הקוגניטיביות שהיו לחשיפה לאלכוהול על התינוקות טרם עובדו, הערך האבחנתי של המחקר הנוכחי ויכולתו לספק תחזיות רפואיות נותרו מעורפלים.

"על אף שהמשמעות הקלינית של ממצאינו עדיין לא מגובשת, הם תומכים במסקנה שלנשים בהריון או כאלה שמתכננות הריון, הימנעות מאלכוהול היא הבחירה הבטוחה ביותר", סיכמו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully