וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוב וירוס בטן? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת

7.7.2017 / 15:00

אין הורה שלא מוצא את עצמו מתמודד עם וירוס בטן לפחות פעם בשנה. איך מסייעים לילדים להתגבר על זה, מה מותר ומה אסור לאכול, ומתי אפשר לחזור לגן? ד"ר אראלה רוטלוי, רופאת משפחה במכבי שירותי בריאות, עם כל התשובות

אילוסטרציה. ShutterStock
"אין כמעט הורה שאין לו ילד שסובל משלשולים"/ShutterStock

אם אתם הורים לילדים קטנים, שלשולים והקאות הם דבר שאתם ודאי רגילים אליו. וירוס בטן הוא גורם תחלואה שכיח ביותר, בייחוד אצל ילדים. בעוד שניתן לטפל אנטיביוטית במקרים שבהם גורם המחלה הוא חיידקי, כאשר מדובר בווירוס - אין הרבה מה לעשות מלבד להקל על הילד ולחכות שזה יעבור. ובכל זאת, יש כמה דברים שאתם חייבים לדעת כדי לעבור את ימי הווירוס קצת יותר בקלות.

עוד בנושא:
7 מאכלים שירגיעו לכם את הבטן
מילה מרופא: לשלוח לגן ילד עם חום? אתם תשלמו על זה ביוקר
כך תטפלו ביעילות בווירוס בבטן

"וירוס בטן מתבטא בעלייה בתדירות הצואה או בירידה בצמיגות של הצואה ביחס ליציאות הרגילות של הילד", מסבירה ד"ר אראלה רוטלוי, רופאת משפחה במכבי שירותי בריאות. "במקרה של וירוס בטן, אנחנו מדברים על שלוש יציאות רכות או יותר אצל ילדים, או שבע-שמונה יציאות רכות אצל תינוק יונק", הוסיפה ד"ר רוטלוי. לדבריה רוב הווירוסים הקיימים גורמים לשלשולים מימיים המלווים לעתים בכאבי בטן, אך יש כמה הבדלים בניהם. "יש וירוס כמו רוטה, למשל, שגורם בנוסף להקאות מרובות, ולכן הוא מהווה את אחת הסיבות לאשפוזים עקב התייבשות. הבשורות הטובות הן שמספר המקרים של תחלואה בו ירד, כיוון שיש חיסון נגדו".

אם נראה לכם שהילד שלכם חוטף יותר וירוסים מאחרים, אתם כנראה טועים. "מדברים על שכיחות של לפחות אירוע אחד בשלוש השנים הראשונות לחיי הילד, ועד שתי אפיזודות לילד בכל שנה עד גיל שלוש שנים. כמעט אין הורה שאין לו ילד עם שלשולים", מסבירה ד"ר רוטלוי.

הכי חשוב – למנוע התייבשות

"צריך לזכור שווירוס בטן, כמו שהוא מגיע ככה הוא חולף. אין סיבה לטפל באנטיביוטיקה כי היא לא עובדת על הנגיף", אומרת ד"ר רוטלוי. "כשמגיע אלינו ילד עם שלשולים, הדבר הראשון שאנחנו עושים הוא להעריך אם הוא מיובש – מסתכלים על הילד, האם הוא אפתי, האם הוא נותן שתן ובוכה עם או בלי דמעות. אנחנו שואלים על מספר היציאות ואם זה מלווה בהקאות, כי אז הסיכון להתייבשות, כאמור, יותר גבוה. גם חום גבוה מעלה את הסיכון להתייבשות", לדברי ד"ר רוטלוי.

ילד שותה מים מבקבוק ספורט. ShutterStock
חשוב לוודא שהילד לא יתייבש כתוצאה מהווירוס/ShutterStock

אם אין סימנים להתייבשות, ד"ר רוטלוי ממליצה להורים לעקוב אחר מצב ילדיהם ולתת להם תמיסה המכילה מינרליים ואלקטורליטים המכונה ORS, כדי למנוע התייבשות. "אני ממליצה על כמות של כ-10 CC כל חמש דקות. יש לשים לב לא לתת לילד לשתות בבת אחת, אחרת זה יגרה את הקיבה ויגרום לו להקיא. צריך לתת כל פעם כף או שתי כפות, תלוי במשקל של הילד".

כמו כן, יש לערוך בירור לגבי סוג השלשול. "צריך לברר האם השלשול מימי, האם יש בו דם או ריר", אומרת ד"ר רוטלוי , "אם יש שלשול דמי וחום – וזה לא קורה הרבה – אז לא מדובר בנגיף שמחולל את זה אלא קרוב לוודאי חיידק שיגלה ואז ניתן לילד אנטיביוטיקה".

האם אפשר למנוע וירוסים בבטן?

וירוס בטן הוא גם תופעה מאוד מדבקת, ולכן נפוצה. הנגיף עובר דרך מגע של ידיים לא רחוצות ואי שמירה על היגיינה. "זה יכול להיות ילד או הורים שאוכלים בחוץ ומישהו מעובדי המסעדה לא הקפיד על נטילת ידיים, או גננות בגן שלא ניקו ידיים לאחר החתלה או טיפול בהפרשות. אם מקפידים על היגינה זה לא אמור לקרות", אומרת ד"ר רוטלוי.

שטיפת ידיים באמצעות מים. ShutterStock
חשוב להקפיד לשטוף ידיים בכל הזדמנות/ShutterStock

ילדים משלשלים צריכים להישאר בבית ולא ללכת למסגרת החינוכית, גם כי הם מרגישים רע וגם כדי למנוע הדבקה. יש לחזור לגן רק כיממה אחרי שהשלשול נפסק. "אם מדובר בווירוס בטן רגיל זה אמור לעבור תוך שלושה-ארבעה ימים", אמרה ד"ר רוטלוי.

ואם הווירוס לא עובר? ישנם וירוסים נוספים המופיעים בעיקר בעונות המעבר ויכולים לגרום למחלה "בגלים" – 2-3 ימי שלשול, יום-יומיים הפסקה, ואז עוד יומיים של שלשולים או הקאות. "אם זה בסדר גודל של עד שבועיים זה בסדר, אך אם זה נמשך מעבר לכך אני אבקש שיחזרו לבירור נוסף וביקורת".

לא צריך לשנות את התזונה של הילד

מה לגבי המזון של הילד? הורים רבים עורכים שינויים בתזונה בניסיון להקל על הילד, או לחלופין מחפשים תרופות שימנעו את השלשולים, אך ד"ר רוטלוי מסבירה שאין בכך טעם. "אין להפסיק הנקה, וגם אצל ילדים גדולים יותר, אנחנו רוצים שהם יאכלו. אין צורך להפסיק בכלל מוצרי חלב. אמליץ להפסיק עם מוצרי חלב רק אחרי שבועיים של שלשולים, מאחר והאנזים שמפרק את החלבון יכול להישטף מהמעי אחרי שבועיים של שלשולים, אבל עד אז אין מניעה לצורך מוצרי חלב".

ילדה שותה שוקו. ShutterStock
אין מניעה לצרוך מוצרי חלב/ShutterStock

יחד עם זאת, חשוב להשתדל שלא לאכול אוכל מתובל, שמן וחריף, אך מנגד, אין צורך להכריח את הילד לאכול אורז בלבד. "שואלים אותי הרבה על אורז, תפוחי אדמה וטוסטים, גם הדברים האלה לא הוכחו כמועילים. אפשר לתת כל דבר שאינו שמן וחריף, מטוגן או מתובלן מאוד, ואם הוא משלשל הוא יוציא אותו בכל אופן.

באשר לפרוביוטיקה, מסבירה ד"ר רוטלוי כי המחקרים שנעשו בעד השימוש בה שנויים במחלוקת. "ההמלצות הרשמיות של ארגוני הבריאות לילדים בארץ ובעולם הן שאין מניעה מלתת פרוביוטיקה, אך אין המלצה לתת, כי אין לנו בקרה על הדבר. כמו כן תוספי אבץ ודבש שהורים רבים שואלים עליהם לא הוכחו ולכן אני לא ממליצה". כמו כן היא לא ממליצה על תרופות כגון אימודיום שמונעות שלשולים. "מה שצריך לצאת צריך לצאת", סיכמה.

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף מכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully