וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: תרופות לכולסטרול מפחיתות את הסיכון למות מסרטן השד

5.6.2017 / 11:30

סקירה של כמה מחקרים הראתה כי סטטינים לטיפול בכולסטרול גבוה עשויות להפחית את הסיכון למות מסרטן השד בכ-38 אחוזים. כעת נדרשים גם ניסויים קליניים כדי לאמת את הממצאים, אולם הם עשויים לארוך זמן רב מהצפוי

ממוגרפיה לסרטן השד. ShutterStock
שיפור סיכויי ההישרדות עשוי להגיע ממקור לא צפוי/ShutterStock

סרטן השד הוא הסוג השכיח ביותר של המחלה הקשה בקרב נשים בישראל וגם במקומות רבים בעולם. ההיקף המבהיל של המחלה מוביל בשנים האחרונות למרוץ מתמשך למציאת דרכים חדשות לטפל במחלה, אך האם ייתכן שהישועה תגיע דווקא מטיפול קיים למחלה אחרת? סקירה שבה נותחו ממצאים משבעה מחקרים תצפיתיים קבעה כי סטטינים, תרופות להורדת כולסטרול, עשויות להפחית את הסיכון למות מסרטן השד ב-38 אחוזים. הנתונים הוצגו בשבוע שעבר בכנס של החברה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית שנערך באוהיו.

עוד בנושא:
מחקר מטריד: גבינות עלולות להעלות את הסיכון לסרטן השד
תקווה חדשה: חוקרים ישראליים הצליחו להפוך תאי סרטן שד לבריאים
מחקר: תרכובת בפלפל חריף עשויה להאט ולמנוע סרטן השד

מחקר קודם שפורסם בחודש שעבר מצא כי חולות בסרטן השד שנטלו סטטינים היו בסיכון נמוך לחזרה של המחלה. במחקר הנוכחי, שהוביל ד"ר בינלינג ליו, ממרכז הסרטן הלאומי בבייג'ינג שבסין, נמצא כי בנוסף להפחתת הסיכון לתמותה כתוצאה ממחלת הסרטן, הפחיתו התרופות נגד כולסטרול גם את הסיכון הכללי לתמותה בקרב הנבדקות ב-27 אחוזים בממוצע.

עם זאת, בקרב חולות בסרטן שנטלו את התרופות להורדת כולסטרול למשך יותר מארבע שנים, לא ניכרו תוצאות מבטיחות כל כך. בממוצע, הופחת הסיכון לתמותה בקרב נשים אלו ב-16 אחוזים בלבד. בנוסף מבצעי הסקירה הודו כי הם מבינים שהתחום שבחרו לחקור שנוי במחלוקת, ומומחים אחרים הדגישו כי הממצאים עדיין אינם מספיקים ויש להעמיק את המחקר בתחום.

"זה הזמן להיות או לחדול"

אז איך בדיוק כדורים לכולסטרול משפיעים על מחלה כמו מחלת הסרטן בכזאת יעילות? בכנס הציג ד"ר ליו את ההשערה שלו ושל צוותו. "אני חושב שהחומר הפעיל בסטטינים חודר אל קרום התא בקלות רבה יותר מחומרים אחרים. בנוסף, הוכח שחומר זה משפיע לחיוב על מערכת החיסון – מה שעשוי לסייע במלחמה בתאים סרטניים", אמר.

סטטינים. ShutterStock
חודרים לתאים בצורה שתרופות אחרות לא מצליחות/ShutterStock

מומחים אחרים שנכחו בכנס הביעו אופטימיות בעקבות הממצאים וקבעו כי המחקר מהווה כיוון מבטיח שחשוב לבחון במחקרים קליניים בבני אדם. ד"ר תומאס אהרן, מומחה לאפידמיולוגיה מאוניברסיטת ורמונט אף הגדיל ואמר כי "זה הזמן להיות או לחדול – לבצע מחקרים קליניים ולמצוא את התשובה, או להמשיך הלאה". אהרן נחוש כעת יותר מתמיד להוכיח את יעילות התרופה, לאחר שכבר בשנת 2014 פרסם מחקר בנושא וקרא לבצע ניסויים קליניים בתרופה ללא דיחוי.

"כדי לענות על השאלה הזאת אחת ולתמיד עלינו להתחיל מיד במחקר הקליני", הדגיש ד"ר אהרן. עם זאת, הוא גם דאג לצנן את ההתלהבות ואמר כי "זה הולך להיות מחקר ארוך, מכיוון שיידרש לעקוב אחר הישנות המחלה למשך חמש שנים לפחות – ואולי אפילו עשר, כדי להגיע לנתונים מבוססים.

אהרן הדגיש כי גם העובדה שסטטינים נחשבים תרופות גנריות המשווקות על ידי חברות רבות, תקשה על מימון המחקר הקליני, מכיוון שהערך הכלכלי שלו יהיה נמוך. עם זאת, מומחים רבים מבינים שמוכרחים לעשות זאת למען האפשרות להעניק תקווה חדשה לנשים המתמודדות עם המחלה הקשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully