וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיה הקטנה והמסוכנת שעלולה להדביק אתכם במחלות קשות

5.6.2017 / 12:00

הקיץ כבר ממש כאן, ויחד עם הדברים שחיכינו להם בשקיקה כמו ים, בריכה ואבטיח מתוק, ישנם גם צדדים פחות נחמדים בעונה החמה, בהם פעילות שיא של קרציות. אז מהן הסכנות שהן מביאות וכיצד ניתן להתגונן מפניהן?

אילוסטרציה. ShutterStock
אחד הדברים הכי פחות משמחים בעונת הקיץ/ShutterStock

לקיץ יתרונות רבים, אולם הנוכחות המוגברת של קרציות היא ככל הנראה לא אחת מהם. בעונת הקיץ נרשמת פעילות שיא של קרציות, שלא רק מהוות מטרד, אלא גם עלולות במקרים מסוימים להיות מסוכנות לבריאות. בשיחה עם וואלה! בריאות הסביר ד"ר ליאור נשר, מומחה במחלות זיהומיות בבית החולים סורוקה, מהן הסכנות, וכיצד ניתן להישמר מפניהן.

עוד בנושא:
לא לבעלי לב חלש: אלו היצורים הכי דוחים שחיים לכם על הפנים
חשבתם שמדוזות זה דוחה? הכירו את כיני הים
הפסיכולוגיה של הגועל: למה ג'וקים מוציאים אותנו מדעתנו?

"רוב המחלות הקשות שמועברות על ידי קרציות אינן קיימות בישראל", אמר ד"ר נשר. "הקרציות נמצאות יותר באזורים של יערות, ואנחנו מדינה מדברית. יחד עם זאת, אנו מודאגים פה בארץ בעיקר מקדחת הבהרות, או בורליה, שמקורה בקרציות שנמצאות בתוך מערות, ומי שבעיקר נפגע מהן אלו מטיילים, רועי צאן וגם חיילים. לא כדאי להיכנס בארץ למערות שאינן מוסדרות לטיולים". הוא הסביר כי הקדחת שכיחה באזור צפון השרון והנגב והופכת נפוצה יותר בחודשי הקיץ.

קדחת הבהרות היא מחלה המועברת על ידי חיידקי ריקציה, אותם מעבירה הקרציה. המחלה גורמת לחום גבוה שיכול לחלוף ולחזור, ולדברי ד"ר נשר קל לטפל בה עם אנטיביוטיקה מתאימה. יחד עם זאת, מדובר במחלה נדירה יחסית שקשה לאבחן, ולכן חשוב לזהות אותה בזמן. "אם לא מזהים את המחלה ונותנים אנטיביוטיקה בזמן, היא עשויה להרוג", הבהיר, אך הוסיף כי מדובר במקרים בודדים, בהם גם סיפורו המוכר של הזמר המנוח מאיר אריאל. עם זאת, הוא מדגיש שגם אם ננשכתם בידי קרציה, ככל הנראה לא תידבקו באופן מידי במחלות. "הקרציה נצמדת ומנסה להכניס את הרוק שלה למשך מספר שעות ורק אז היא מדביקה", אמר.

מאיר אריאל. רפי גולדמן, באדיבות המשפחה
מקרה המוות המקומי המפורסם ביותר בעקבות קדחת הבהרות, מאיר אריאל/באדיבות המשפחה, רפי גולדמן

הקרציות אינן חרקים אלא משתייכות למשפחת העכבישניים. הן בעלות שמונה רגליים ומתחת לפה יש להן איבר המכונה היפוסטום, שמסייע להן להיצמד לעור ולמצוץ דם מהפונדקאי. הקרציות לא קופצות או עפות, כפי שנהוג לחשוב, והן נזקקות לדם של יונקים, ציפורים או זוחלים כדי לשרוד. הן נמצאות בחצרות, מתחת לעלים או על פני האדמה, ליד קירות או מבנים בהם ישנם מכרסמים או יונקים פעילים אחרים. הקרציה הנפוצה בארץ היא "קרציית הכלב החומה", הנפוצה בעיקר באזור מישור החוף בחודשי הקיץ.

קרציות אוהבות בעיקר סביבה מיוערת, ולכן נוכל למצוא אותן בין היתר ביערות באירופה, בארצות הברית ובמזרח הרחוק, המהווים יעדים תיירותיים פופולריים לישראלים. "נניח שאתם מטיילים באזור היער השחור בגרמניה, כדאי לעשות בדיקת קרציות ולחפש אותן אחד לשני על הגוף – בד"כ הן יהיו על אזור הרגליים, באזורים שקרובים לקרקע, כי הן מטפסות מהקרקע, ואם מדובר על שינה בשטח אז על כל הגוף", לדברי ד"ר נשר.

במידה שאתם מוצאים על עצמכם קרציה, מומלץ להשתמש בפינצטה כדי לשלוף אותה במלואה. אם חלק ממנה נשאר בגוף, יחד איתו ישארו גם החיידק או הטפיל שאותם היא נושאת ומעבירה. כמו כן, מומלץ לשמור את הקרציה כדי להראות אותה לרופא המטפל, במידה ויידרש טיפול רפואי והצוות ירצה לערוך בדיקות נוספות לזיהוי סוג הקרציה.

עוד באותו נושא

המחלות שחיות המחמד עלולות להעביר לכם

לכתבה המלאה

אילו עוד מחלות מועברות על ידי קרציות?

למרות שאינן נפוצות בארץ, חשוב להכיר מחלות אחרות שעשויות להתפתח כתוצאה מנשיכת קרציות במקומות אחרים, בייחוד אם אתם מתכננים נסיעה לחו"ל בחודשי הקיץ.

מחלת הליים היא המחלה הנפוצה ביותר המועברת בידי קרציות ברחבי העולם, כאשר בארה"ב מדווחים מדי שנה 30 אלף מקרים של תחלואה בה. המחלה עשויה לגרום לחום, כאבי ראש, תשישות ופריחה בעור. היא נגרמת כתוצאה מהידבקות בחיידק מסוג Borreliosis. הטיפול במחלה הוא אנטיביוטי, ובמידה ולא ניתן טיפול שכזה או אם האבחון לא נעשה בזמן, התסמינים עלולים להחריף ולפגוע במערכות שונות ובהן העצבים, המפרקים והלב.

קדחת הקרציות היא נדירה יחסית בישראל, והיא מחלה המתפתחת אצל כלבים בעקבות טפילים מסוג ארליכיה. המחלה עלולה לגרום לעייפות, חום, חוסר תיאבון, בלוטות לימפה מוגדלות ודימום מהאף, והטיפול נעשה באנטיביוטיקה. אין חיסון כנגד המחלה, אך ניתן להישמר מפניה באמצעות תכשירים קוטלי קרציות לכלבים. בעוד שהטפיל עצמו כמעט אינו מדבק או מסכן חיי אדם, למעט מקרים נדירים ביותר, הקרציות שנשאו אותו עלולות לשאת טפילים אחרים שכן מסוכנים לבני אדם.

וטרינר מחזיק גור כלבים. ShutterStock
תכשירים קוטלי קרציות לכלבים יכולים למנוע מחלות רבות/ShutterStock

נגיף הפווסאן מועבר גם הוא דרך קרציות הנמצאות באזורים מיוערים ברחבי העולם, והוא יכול לגרום לדלקת מסוכנת במוח. נגיף זה עובר במהירות רבה יותר אל בני אדם מאשר זה הגורם למחלת הליים. בעוד שמדובר בנגיף נדיר יחסית (כ-75 מקרים דווחו לרשויות בעשור האחרון), מחקר שנערך באזור מיין שבצפון מזרח ארצות הברית מצא כי הוא נעשה נפוץ יותר מבעבר בשנים האחרונות. הנגיף גורם לדלקת המוח והורג כ-10 אחוז מהאנשים החולים בו, על פי המרכזים לבקרת ומניעת מחלות בארה"ב (CDC). כמחצית מהחולים בווירוס נשארים עם נזקים נוירולוגיים.

טולרמיה היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי חיידקים מסוג Tularensis, אשר מועברים דרך קרציות ונפוצים בעיקר בחציו הצפוני של כדור הארץ. המחלה נקראת על שם העיירה טולרה בקליפורניה, שם אובחנה לראשונה. התסמינים יכולים להופיע בין עשרה ל-21 ימים לאחר הנשיכה, והם כוללים צמרמורות, חום גבוה, כאבי ראש קשים, בלוטות נפוחות באתר הנשיכה, בחילות והקאות.

ואם נשכה אותי קרציה - צריך לגשת לרופא? לא בכל מקרה צריך לפנות לייעוץ רפואי, אלא רק במקרה של הופעת התסמינים שציינו כאן. אולם, תסמינים כגון חום או פריחה (או שניהם) מצריכים בירור רפואי בהקדם האפשרי. הופעתם יכולה להתרחש עד כמה ימים מרגע הנשיכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully