וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם היקף המותניים קובע את הסיכון לחלות בסרטן?

29.5.2017 / 13:57

מחקר מדעי, שגם הוא היה רחף היקף, בחן לאורך כ-12 שנים את נתוניהם של נחקרים רבים. התוצאות נתנו מדד מדויק - בסנטימטרים - להיקף המותניים שעלול להוות סיכון לחלות בסרטן. בואו לבדוק איפה אתם ממוקמים

צילום: עידו שחם

האם זו השיטה שתחליף את מדד ה-BMI?

אם לרגע חשבתם שקו המותניים עונה רק לשאלה האם השמנתם או לא, לחוקרים מארגון הבריאות העולמי יש הפתעה בשבילכם. על פי מחקר שנערך על ידי הסוכנות לחקר הסרטן, היקף המותניים עשוי לקבוע את סיכוייכם לחלות בסרטן.

החוקרים ששייכים לארגון IARC, שהוא זרוע של ארגון הבריאות העולמי, מצאו כי הסיכוי לחלות בסוגים שונים של סרטן, כמו גם בסוכרת, עולה כאשר היקף המותניים של גברים עולה על 102 סנטימטרים, ושל נשים על 88 סנטימטרים. "כל מה שבנאדם צריך לעשות זה לקחת סרט מדידה ולשים אותו על הפופיק. זו הדרך הפשוטה ביותר לתת לאדם אינדיקציה אם הוא נמצא בסיכון גבוה לחלות בסוגי סרטן שקשורים להשמנה ולאחוזי שומן גבוהים בגוף - כמו סרטן הלבלב והכבד", הסבירו החוקרים.

השמנה נחשבת לגורם הניתן למניעה המשפיע ביותר (אחרי עישון) למחלת הסרטן, והוא נקשר ל-13 סוגי סרטן, בהם סרטן הלבלב, סרטן השד וסרטן המעי הגס.

עוד בנושא:
האם אתם בכושר או סתם רזים?
איך השמנה עלולה לגרום לסרטן אצל נשים?
מחקר חדש: 90% ממקרי הסרטן ניתנים למניעה

מותניים. ShutterStock
מה היקף המותניים שלכם?/ShutterStock

במחקר הנוכחי שילבו החוקרים נתונים על 43 אלף משתתפים, שהיו תחת מעקב של כ-12 שנים בממוצע ועוד 1,600 משתתפים שחלו במחלות סרטן שקשורות להשמנה. החוקרים לקחו בחשבון את מדד ה-BMI של המשתתפים, היקף המותניים שלהם ויחס של מותן לירך, ובדקו עד כמה הם יכולים לשמש כדרך לנבא סוגי סרטן שקשורים להשמנה.

הממצאים הראו כי הוספה של 11 סנטימטרים לקו המותניים העלתה את הסיכון לחלות בסרטן ב-13 אחוזים. כאשר מדובר בסרטן המעי הגס הוספה של 8 סנטימטרים להיקף הירכיים נקשר לעליה ב-15 אחוזים לחלות.

לשלב מדדים

כמו במחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות וכללו הסתמכות על מדד ה-BMI, גם במחקר הנוכחי, החוקרים מסתייגים: לדבריהם מדד זה, שמשמש למדידת השמנת יתר אינו מדויק ולכן יש לשלב אותו עם מדידה של היקף מותניים וירכיים. "מדידת המותניים יכולה לשקף את השומן העוטף את איברי הגוף, וידוע בתור גורם סיכון לסרטן", הסבירו החוקרים. "כדי לשקף טוב יותר את הביולוגיה הבסיסית חשוב לקחת בחשבון לא רק את מדד ה-BMI כאשר מסתכלים על הסיכון לסרטן. המחקר שלנו מוסיף הבנה נוספת לאופן שבו צורת הגוף של אנשים יכולה להגביר את הסיכון שלהם לחלות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully