וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחקים ולומדים: צעצועים שיעודדו את התפתחות התינוק

28.5.2017 / 8:00

עבור תינוקות כל דבר הוא פלאי ומסקרן ודרך המשחק בחפצים שונים הם לומדים ומפתחים את היכולות המוטוריות והקוגניטיביות שלהם. אלה הצעצועים שיכולים לסייע להם לעשות זאת

תינוק משחק על משטח פעילות. ShutterStock
הכל מתחיל משכיבה על הבטן/ShutterStock

תינוקות לומדים כמעט מכל מה שנמצא בסביבתם, רעשים, קולות, מראות וחפצים שמקיפים את התינוק ביום יום מהווים בית הספר שלו לחיים, ואתם, ההורים - המורים שלהם שמלווים אותם בתהליך הלמידה החשוב הזה.

התפתחות תינוקות נמדדת על טווח יחסית רחב של זמנים ורוב הסיכויים שתינוק שמקבל את כל צרכיו הפיזיים והרגשיים יגיע לנקודות הציון ההתפתחויות שלו בזמן המתאים. אבל אם אתם רוצים לתת פוש קטן וליצור לתינוק שלכם סביבה שתעודד את ההתפתחות שלו ותאפשר לו לממש את הפוטנציאל המוטורי והקוגניטיבי שלו, אתם יכולים להקדיש קצת מחשבה לצעצועים ולאביזרים שאתם קונים לו.

עוד בנושא:
5 משחקים שיתרמו להתפתחות של הילדים שלכם
איך לסדר מיטה בטיחותית לתינוק?
מה באמת צריך לקנות לפני הלידה?

תינוק משחק באוניברסיטה. ShutterStock
הגישו לתינוק צעצועים בצורות שונות מכיוונים שונים ועודדו אותו להושיט אליה ידיים/ShutterStock

עידוד שכיבה על הבטן
שכיבה על הבטן היא אחד מיסודות ההתפתחות החשובים ביותר לתינוקכם החל מגיל אפס. נוסף על העובדה שהיא מעניקה לתינוק נקודת מבט שונה על העולם מכפי שהוא רגיל (בשכיבה על הגב), היא מהווה גם את הבסיס להתפתחות המוטורית העתידית של התינוק. כאשר התינוק שוכב על הבטן הוא נדרש להפעיל את שרירי הצוואר וחגורת הכתפיים על מנת להרים את ראשו ולהביט סביב. בהמשך, תנוחה זו תהווה תנוחת מוצא להתהפכות, סיבוב ציר, זחילה ומעבר לישיבה.

כדי לעודד זאת, מומלץ להניח את התינוק על מזרן פעילות. מזרן הפעילות הוא משטח מרופד ורך מספיק בשביל שהתינוק לא יחבל במקרה שיפול או יקבל מכה במגע עם הקרקע. כמו כן, עליו להיות בגודל שיאפשר לתינוק גם לזוז בעתיד, כשיתחיל לזחול. יש תינוקות שמתקשים לשכב על הבטן או שמביעים סלידה מתנוחה זו בתחילה, אולם היא חשובה מכדי לוותר עליה. כדי להקל עליהם ניתן להשתמש בכרית או בנחשוש, שאותם ממקמים מתחת לבית החזה של התינוק ומעבירים את ידיו מעבר להם – אל הצד השני. בצורה זו הכרית תומכת בתינוק בזמן שהוא על הבטן ואף מספקת לו הגבהה קלה – דבר שמרחיב את נקודת התצפית שלו על הסביבה ומעורר את סקרנותו.

מוטוריקה עדינה וגסה
מגיל חודשיים בערך התינוק לומד להושיט את ידיו לחפצים ולנסות לגעת בהם, ובהמשך גם לתפוס אותם ולאחוז בהם. בחודשים אלה מומלץ לשים דגש על פיתוח המוטוריקה הגסה והעדינה גם יחד. הגישו לתינוק צעצועים מכיוונים שונים שיעודדו אותו לעקוב במבטו אחריהם, לפנות לכיוונם ולהושיט אליהם את ידיו.

עוד באותו נושא

התפתחות תינוקות 0-6: מה התינוק צריך לדעת לעשות?

לכתבה המלאה
שרשרת הנקה לאמהות מניקות.
עשויות מחומרים בטוחים לתינוק. שרשרת הנקה

גוונו גם בתנוחות של התינוק
השכיבו אותו על הגב, על הבטן וגם על הצד. בחרו צעצועים בצורות ובגדלים שונים, בצורה זו ילמד התינוק כיצד עליו לשנות את תנועתו כדי לאחוז בחפץ עגול כמו כדור למשל, לעומת אחיזה בצעצוע מאורך וכדומה. השקיעו גם במרקמים שונים – בחנויות הצעצועים תוכלו למצוא בובות בד רכות המיועדות לכך במיוחד, ועשויות בדים וחומרים בעלי מרקמים שונים – חלקים, מחוספסים, בולטים, מרשרשים ומצפצפים. בכל פעם שהתינוק יגע בחלק אחר של הבובה הוא יקבל חוויה ותגובה שונה וילמד ממנה.

שרשרת הנקה
גם זמן האוכל יכול להיות הזדמנות למשחק ולמידה. אמהות רבות שמו לב לאורך השנים שבזמן הנקה או האכלה, התנוחה שבה הן אוחזות את התינוק והקרבה לחזה ולצוואר גורמת לתינוקות להתמגנט ולהביע עניין רב בתכשיטים שלהן, או ליתר דיוק בשרשראות. לא פעם אמהות נאלצות להפרד מתכשיט אהוב משום שהוא עדין או קטן מדי ואינו מתאים למשחק עבור תינוקן. בשנים האחרונות ניתן למצוא מחרוזות שמיוצרות במיוחד עבור אמהות ועשויות מחומרים בטוחים ובצורה שאינה מסכנת את התינוק. בזמן שהתינוק יונק או אוכל מהבקבוק בזרועות האם, הוא יכול להביט במחרוזות הצבעוניות, להושיט אליהן את ידיו ולשחק בחרוזים בעלי הצורות והמרקמים השונים.

תינוק זוחל אחרי כדורים בדשא. ShutterStock
צעצועים שמתגלגלים וזזים בכוחות עצמם יעודדו את הילד לרדוף אחריהם ברחבי הבית/ShutterStock

צעצועים מעודדי זחילה
סביב גיל חצי שנה התינוק יתחיל להראות סימני תזוזה וינסה להתחיל לזחול. זה יכול להיות עניין קצת מפחיד בהתחלה ובהחלט מסורבל – בוודאי בפעמים הראשונות. כדי לעודד אותו ולהוסיף לו עניין בהתקדמות, תוכלו להציב לפניו צעצועים שיגרו ויסקרנו אותו ויגרמו לו לרצות להגיע אליהם. הצבת הצעצוע במרחק שהוא מחוץ לטווח ידו של התינוק, אך מאידך, לא רחוקה מדי באופן שירפה את ידיו – תעודד אותו לעשות מאמץ ולזחול אליו.

בהמשך, כשהתינוק כבר ישפשף מעט את מיומנויות הזחילה, תוכלו להעזר בצעצועים שזזים מעצמם ויעודדו את הילד להמשיך ו"לרדוף" אחריהם ברחבי הבית. צעצועים מעודדי זחילה הם לרוב צעצועים בצורת כדור, גליל או משהו על גלגלים שיכול להתגלגל בכוחות עצמו. מומלץ לרכוש צעצוע זחילה שגם מפיק צלילים תוך כדי תנועה. הצלילים יגרו ויסקרנו את התינוק ויאפשרו לו לתרגל גם את חוש השמיעה שלו כדי לאתר אותם ולעקוב אחריהם במרחב הביתי.

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף סימילאק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully