וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרום סוכרת: זה הזמן שלך לבצע שינוי

16.7.2017 / 9:04

אנשים שסובלים ממצב של טרום סוכרת לא ירגישו בכך, והדבר יתגלה רק בבדיקות דם. מי נמצא בסיכון מוגבר למחלה, ולמה כל כך חשוב לעצור אותה בזמן? שאלנו מומחית ברפואת המשפחה ממכבי שירותי בריאות מה ניתן לעשות

בדיקה למחלת סוכרת. ShutterStock
אחד מכל 11 בני אדם מתמודד עם המחלה/ShutterStock

התחלואה במחלת הסוכרת נמצאת בעלייה בשנים האחרונות בעולם ולפי דו"ח שפורסם בשנה שעברה בידי ארגון הבריאות העולמי, כאחד מכל 11 בני אדם חולה במחלה (שמונה וחצי אחוזים מכלל אוכלוסיית העולם). המגמה לא פסחה על ישראל. לפי הערכות של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות, נכון לסוף שנת 2012 תועדו כ-460 אלף חולי סוכרת, שמהווים כ-6.5 אחוזים מכלל האוכלוסייה במדינה.

עוד בנושא:
מזג אוויר חם מעלה את הסיכון לסוכרת הריון
קינמון: נלחם בסוכרת ומאיץ את חילוף החומרים
כל המאכלים שישמרו עליכם מפני סוכרת

מחלת הסוכרת, הפוגעת ביכולת הוויסות של רמות הסוכר (גלוקוז) בדם, עלולה להוביל לסיבוכים בהם מחלות לב, שבץ מוחי, אי ספיקת כליות, פגיעה בראייה ועוד. יחד עם זאת, ישנו מצב המכונה טרום סוכרת, בו לא מאוחר מדי להזיז את מחוגי השעון אחורנית ולמנוע את התפתחות המחלה.

"הגיע הזמן לעשות שינוי"

"טרום סוכרת היא מצב ביניים בין בריאות לבין חולי. זאת הדרך של הגוף לאותת לנו שהגיע הזמן לעשות שינוי באורח החיים - ואם לא נעשה אותו יש סיכוי גבוה שנפתח את מחלת הסוכרת", הסבירה לוואלה! בריאות ד"ר שרון פרל-הלסטוך, מומחית ברפואת המשפחה במרכז הרפואי דימונה של מכבי שירותי בריאות. "ההנחה היא שעד חמישים אחוזים מהאנשים הלוקים במצב של טרום סוכרת יפתחו סוכרת תוך חודשים עד שנים, אם לא נבצע התערבות", אמרה.

אוכל לאימון גופני. ShutterStock
פעילות גופנית ותזונה נכונה עשויות למנוע את הסוכרת/ShutterStock

מצב של טרום-סוכרת יכול להתפתח למצב של מחלה תוך חודשים עד שנים, אלא אם החולה יעשה שינוי באורח חייו, הסבירה ד"ר פרל-הלסטוך. "אפשר לנסות למנוע את התפתחות הסוכרת על ידי ביצוע שינויים באורח החיים בהם ירידה במשקל, פעילות גופנית, שינוי תזונתי והפסקת עישון. במקרים מסוימים אף נציע טיפול תרופתי שמטרתו לעזור במניעת המחלה", אמרה.

איך מגלים מצב של טרום סוכרת?

אדם הסובל מטרום סוכרת לא יחוש בתסמינים שונים (בניגוד לאדם חולה סוכרת, שעשוי להתלונן על צמא מוגבר או השתנה מרובה), אך הדבר יתגלה בבדיקות דם לסוכר בצום. "היום נהוג לבצע בדיקות סקר לגילוי טרום סוכרת לאוכלוסייה בסיכון, לדוגמה, מטופלים עם עודף משקל (מדד מסת גוף BMI מעל לערך 25), או מטופלים עם היסטוריה משפחתית של סוכרת", לדברי ד"ר פרל-הלסטוך.

"מגפת ההשמנה בעולם המערבי לא פסחה גם על ילדים ובני נוער ולכן גם אצל ילדים עם עודף משקל וגורמי סיכון כגון קרובי משפחה החולים בסוכרת, או סוכרת הריונית אצל האם בזמן ההריון, נבצע בדיקות דם לאיתור ומעקב אחר ערכי הסוכר של הילדים", הוסיפה דר' פרל-הלסטוך.

אחת מבדיקות הדם שמבצעים במטרה להעריך מצב של טרום סוכרת הינה בדיקת סוכר בצום, כאשר ערכים תקינים נמוכים מ-100 מ"ג לדצ"ל (עשירית ליטר), וערכים של סוכרת גבוהים מ- 126. "במצב של טרום סוכרת, הערכים ינועו בין 100 ל- 125 מ"ג לדצ"ל", הוסיפה. בדיקות נוספות הנערכות הן בדיקת העמסת סוכר והמוגלובין מסוכרר (HbA1C ערכי טרום סוכרת בין 5.7-6.4 אחוזים). במידה ומאותר מצב של טרום סוכרת, הרופא המטפל יזמן את המטופל להסבר לגבי המצב ולגבי אפשרויות הטיפול השונות ויפנה אותו לבדיקות מעקב מדי שנה.

אישה עם כרס יושבת מול הטלוויזיה עם אוכל. ShutterStock
ישיבה מרובה ועודף משקל תורמים גם הם לעלייה במקרי הסוכרת/ShutterStock

בנוסף, ישנן המלצות של גופים שונים לגבי הגיל בו יש לבצע בדיקות סקר לטרום סוכרת לכלל האוכלוסייה, כך למשל איגוד הסוכרת האמריקאי ממליץ על בדיקות קבועות החל מגיל 45. גורמי סיכון נוספים למצב טרום סוכרת הינם אורח חיים מערבי ישיבה מרובה והיעדר פעילות גופנית, יתר לחץ דם ומחלות לב, נשים שסבלו מסוכרת הריון או נשים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות.

האם יש דרך לעצור את הדרדרות המחלה?

בעוד שסוכרת יכולה להתפתח תוך כמה חודשים עד שנים ממצב של טרום סוכרת, טיפול תרופתי יכול להפחית את הסיכון לפתח את המחלה, אך הוא חייב להיות מלווה בשינוי אורח החיים, מדגישה ד"ר פרל- הלסטוך. "אנחנו יכולים להציע טיפול תרופתי יעל ובטוח לטיפול בטרום סוכרת שיכול לעזור במניעת התפתחות המחלה, אבל זה לא מספיק. חייבים לשנות את אורח החיים. מכבי שירותי בריאות מציעה מגוון דרכים לעשות זאת, הכוללים ייעוץ והדרכה של צוות רפואי משולב, עם רופא משפחה, אחות ודיאטנית, סדנאות לגמילה מעישון, סדנאות לשינוי הרגלי אכילה, ייעוץ לפעילות גופנית ועוד. ככלל, מומלץ לבצע לפחות 150 דקות שבועיות של פעילות אירובית ועוד כ-2-3 אימוני כוח של כעשר דקות עד רבע שעה בכל פעם", אמרה.

מפסיקה לעשן. ShutterStock
העישון הוא אחד ההרגלים שחייבים להיפטר מהם כדי להילחם בסוכרת/ShutterStock

לדברי ד"ר פרל- הלסטוך, לא מעט מאמצים מופנים כיום להתערבות ומניעת סוכרת ברגע שמתגלה מצב של טרום סוכרת. "איתור מוקדם נותן לנו חלון הזדמנויות לבצע שינוי באורח החיים, שינוי שהוא כעת כבר בגדר הכרח ולא המלצה. גם שיתוף הפעולה מצד המטופל הוא הכרחי", אמרה. "זה מוקד הרפואה המונעת - להתערב ולטפל באנשים לפני שמתפתחת המחלה. כמו כן, כדאי לזכור שהשינויים הללו לא רק מונעים סוכרת אלא גם משפרים את איכות החיים, מונעים בעיות בכלי הדם, תורמים להפחתת משקל ומשפרים את מצב הרוח".

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף מכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully