וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסלמונלה חזרה לביצים. כך תישמרו מפניה

17.5.2017 / 14:58

משרד הבריאות הודיע היום כי דווחו מספר מקרי סלמונלה בישראל וב-14 מדינות נוספות, וכי מקור הבעיה הוא, שוב, הביצים שאנחנו אוכלים. אז האם צריך לוותר על החביתה?

חמש שיטות שונות להפרדת ביצים/מערכת וואלה! אוכל

בווידיאו: כל הדרכים הכי קלות להפריד ביצים

בחילות, הקאות ושלשולים זה לא כיף גדול, כידוע, ואחד הגורמים שעלולים לגרום לתופעות הללו הוא חיידק הסלמונלה. אם גם אתם סבלתם מהתופעה לאחרונה, ייתכן שנמצא הגורם לכך, שכן משרד הבריאות הודיע היום (רביעי) על מספר מקרי תחלואה בסלמונלה, בישראל וב-14 מדינות אירופאיות. בשל מקרי ההידבקות בחיידק, שמקורו על פי החשד בביצים, קרא משרד הבריאות לכולנו לגלות זהירות ולהקפיד על כללים לצריכה ובישול נכונים של הביצים.

עוד בנושא:
הזמן הצהוב: כדאי שתחשבו שוב על איך שאתם אוכלים ביצים
היתרון הבריאותי של ביצה אחת ביום
עד כמה סלמונלה מסוכנת לנו?

מקרי סלמונלה דווחו בחודשים האחרונים במדינות שונות, בהן בריטניה, הולנד, איטליה, הונגריה, נורבגיה ושבדיה, כאשר מדינת המקור מהן יובאו הביצים היא ככל הנראה פולין. דגימות של החיידק נשלחו מישראל לשם השוואה, לראות אם אכן מדובר באותו זן אלים של החיידק, הידוע בשמו סלמונלה אנטריטידיס, לדברי המשרד.

ביצת עין. ShutterStock
מביצת עין עדיף להימנע/ShutterStock

לפני כשבועיים, מפקחי השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות מצאו סימנים להימצאותו של חיידק הסלמונלה בלול במושב עלמה שבגליל העליון ובתגובה נאסר לשווק ביצים מאותו המשק עד לקבל תוצאות סופיות של הבדיקות. כמו כן, במסגרת בדיקות של משרד החקלאות נתגלו ביצים המכילות את חיידק הסלמונלה אשר יובאו מאוקראינה, ושיווקן נעצר.

עוד באותו נושא

מקריות או מזג אוויר: מדוע הסלמונלה מופיעה דווקא עכשיו?

לכתבה המלאה

אז לוותר על הביצים?

אין בכך צורך, אבל יש לנקוט בכללי הזהירות הבאים:

קנייה:
ודאו כי אתם קונים את הביצים כאשר הן ארוזות באריזה חד-פעמית סגורה בחנויות ממוזגות, והימנעו מקנייתן בשווקים פתוחים וחנויות לא ממוזגות. שימו לב שקיים סימון של כתובת ושם תחנת המיון, סוג הביצים והתאריך האחרון לשיווק. כמו כן, ראו שעל הביצה קיים סימון של תחנת המיון.

שימו לב שאינכם קונים ביצים סדוקות או שבורות, שקליפתן אינה נקייה, שאינן מסומנות או שתאריך האחרון לשיווק חלף.

ביצים. ShutterStock
אל תקנו ביצים שבורות או סדוקות/ShutterStock

אחסון בבית
הקפידו לאחסן את הביצים אך ורק במקרר, והשתדלו להפריד כך שלא ייווצר מגע בין ביצים ומזונות לא מבושלים כגון בשר וירקות, עדיף בכלי ייעודי להן. את הקרטון יש לזרוק לפח ולא להשתמש בו שוב.

טיפול בביצים
אין לשטוף את הביצים, מאחר והשטיפה עלולה לגרום לחדירה של חיידקים דרך קליפת הביצה. אם אתם מעוניינים לבשל ביצה עם קליפה לפרק זמן ממושך, נניח בהכנת חמין, אפשר לשטוף את הביצה אך לעשות זאת ממש מיד לפני השימוש כדי לא לאפשר זמן להתפתחותם של חיידקים.

הקפידו לשטוף באופן יסודי את הידיים במים וסבון לפני ואחרי הטיפול בביצים. כמו כן נקו באופן יסודי את הכלים ומשטחי העבודה שבאו במגע עם הביצים הלא מבושלות כדי למנוע את העברת החיידק למזונות אחרים.

שימו לב כי יש לבשל ביצים בישול מלא, במים רותחים – לפחות למשך עשר דקות – או בטיגון, עד שהחלבון והחלמון נקרשים. זאת מאחר והחום פוגע בחיידק ולמעשה משמיד אותו.

קינוחי שוקולד לחג האהבה. אפיק גבאי
זה לא הזמן למוסים/אפיק גבאי

אם לא אכלתם את כל הביצים שבישלתם, החזירו את אלה שבושלו למקרר, אך מנעו מגע בינן לבין ביצים שלא בושלו. כמו כן, לא מומלץ להכין בבית מאכלים שונים מביצים טריות או מבושלות חלקית כגון מיונז, מוסים או קרמים למיניהם.

ואם נדבקים בסלמונלה?

סלמונלה הוא חיידק האחראי לזיהומים במערכת העיכול אצל בני אדם ובעלי חיים, והוא נפוץ במעי ובצואת עופות. החיידק עשוי לגרום לשלשולים, בחילות והקאות, וכאבי בטן המלווים בהתכווצויות, אך גם לזיהומים חמורים יותר. האוכלוסיות הרגישות במיוחד לסיבוכים בעקבות זיהום החיידק הינן ילדים, קשישים ואנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully