וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אפשר להיות שמן ובכושר? למחקר הזה יש תשובה

18.5.2017 / 9:00

מחקר מקיף מצא שהמושג "fat but fit", הוא אולי חביב אבל ממש לא אמיתי. לטענת החוקרים אין דבר כזה שמן ובריא, לא משנה כמה ספורט אתם עושים

צילום: עידו שחם

האם נמצאה שיטה טובה יותר ממדד ה-BMI?

בוודאי כבר נתקלתם בטענה שאנשים שמנים שעושים ספורט בריאים יותר מאנשים שרזים באופן טבעי, אבל לא מזיזים את עצמם. התופעה הראשונה זכתה לכינוי החביב באנגלית "fat but fit". ובכן, מחקר חדש ומקיף מצא שאין לה שום ביסוס.

המחקר שהוצג בכנס של האיגוד האירופי בפורטו שבפורטוגל, נערך על ידי אוניברסיטת ברמינגהם וכלל 3.5 מיליון אנשים, כאשר 61 אלף מתוכם פיתחו מחלות עורקים ולב במהלכו. המדענים בחנו את רישומי מצב הבריאות של הנחקרים בשנים 1995-2015 על פי מאגר נתונים מבריטניה. הם מצאו 3.5 מיליון אנשים שנתוניהם היו במאגר והיו ללא מחלות לב או עורקים כשהניסוי החל. הם חילקו אותם לכמה קבוצות לפי מדד ה-BMI שלהם, והאם הם סובלים מסוכרת/לחץ דם גבוה/או כמות שומנים גבוהה בדם – משתנים שמעידים על בעיה מטבולית.

עוד בנושא:
השמנת יתר עלולה לקצר את החיים ב-8 שנים
5 דרכים להוריד במשקל בלי דיאטה
לא סתם כרס: כך השמנה בטנית משפיעה על השרירים

שיטה שנויה במחלוקת

השימוש במדד BMI מצוי במחלוקת בשנים האחרונות במחקרים רפואיים ואצל רופאים בקליניקות. מדד ה-BMI מחושב על ידי השוואה של הגובה עם המשקל, ולכן נחשב כבעייתי. אתלטים למשל ואנשים שעושים הרבה פעילות גופנית יכולים להיות בעלי אותו מדד BMI כמו אנשים שסובלים מהשמנת יתר.

עוד באותו נושא

הסוד לחיים ארוכים: מותניים צרים

לכתבה המלאה
ג'סמין סטנלי- יוגה. עמוד האינסטגרם של Mynameisjessamyn, צילום מסך
זה רק נראה בריא?/צילום מסך, עמוד האינסטגרם של Mynameisjessamyn

המחקר מצא כי אנשים שסבלו מהשמנת יתר אבל נראו בריאים היו בסיכון גבוה ב-50 אחוזים לחלות במחלת לב כלילית מאשר אנשים שהיו בעלי משקל תקין. בנוסף, הם היו בסיכון מוגבר של 7 אחוזים למחלות לב וכלי דם - בעיות המשפיעות על אספקת הדם למוח - מה שעלול לגרום לשבץ, ומכפיל את הסיכון לאי ספיקת לב.

השמנה היא מחלה רשמית

מובילי המחקר אמרו כי הם מבינים שאנשים כמו מרימי משקולות יכולים להיות בריאים, ויחד עם זאת להיות בעלי מדד BMI גבוה. "המדידה נחשבת גסה, אבל זה המדד היחיד שיש לנו למדידת ותיעוד שומן גוף". בעוד תוצאות BMI עבור אנשים מסוימים יכולות להיות מטעות, המחקר הראה כי התפיסה שמספר גדול של אנשים יכולים להיות שמנים אבל בריאים מטבולית וללא סיכון למחלות לב הייתה שגויה. "סדר העדיפויות של רופאים צריך להתרכז בעידוד הרזיה של אנשים שסובלים ממשקל עודף", אמרו החוקרים. "זה לא משנה אם לאדם יש או אין בעיות מטבוליות".

"תמיד יהיו אנשים שיישארו בריאים למרות שהם סובלים מהשמנת יתר, ממש כשם שישנם מעשנים שלא מקבלים סרטן ריאות", אמרו חוקרים. הפדרציה העולמית להשמנה הכריזה החודש כי השמנה היא מחלה רשמית, זאת בגלל מגוון רחב של בעיות בריאותיות הקשורות אליה. "השמנת יתר מגדילה את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם, ומגדילה את הסיכון ל- 11 סוגי סרטן נפוצים. אם כולם היו במשקל בריא, סביב 25 אלף מקרים של סרטן היו ניתנים למניעה כל שנה, בבריטניה לבדה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully