וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הקיץ: כל מה שצריך לדעת על סרטן העור

פרופ' אייל פניג

21.5.2017 / 6:46

סרטן העור נחשב למחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל, וכל שנה מצטרפים לסטטיסטיקה חולים רבים. מה חשוב לדעת כדי לאבחן את המחלה מוקדם ואילו סוגי גידולים קיימים? המדריך המלא

סרטן העור. ShutterStock
המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל/ShutterStock

סרטן העור נחשב למחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל, הכוללת ארבעה סוגים עיקריים של גידולים סרטניים. כשרובנו שומעים על סרטן עור, אנו חושבים על מלנומה, אך בפועל קיימים גידולים סרטניים נוספים בעלי מאפיינים ומידת מסוכנות שונה.

גורמי הסיכון הנפוצים ביותר לסרטן העור הם כמובן חשיפה מוגברת לשמש: קרני אולטרה סגול המופקות מהשמש הן גורם מסכן העלול להוביל להיווצרות של דלקת בעור שמובילה לעיתים לטרנספורמציה ממארת שהופכת תאים בריאים לתאים ממאירים. גורמי סיכון נוספים הם גוון עור בהיר, ושומות על פני הגוף. כמו כן, ישנו קשר להיסטוריה משפחתית ולמצב החיסוני. חולים הסובלים מדיכוי המערכת החיסונית, גם הם בעלי סיכוי גבוה יותר לפתח גידול סרטני.

הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על סוגי סרטן העור:

עוד בנושא:
5 בעיות עור קלות שיכולות להעיד על בעיה רפואית קשה
חוקרים ישראלים גילו כיצד מתפשטת מלנומה ומצאו דרך לעצור אותה
10 סימנים שעלולים להעיד שיש לכם סרטן

מלנומה

מדי שנה מאובחנים בישראל כ-1,300 חולים חדשים במלנומה. מרבית גידולי המלנומה מתחילים בעור, אך הגידולים הסרטניים הראשוניים יכולים להופיע גם בעין, בגרון, במערכת העיכול, בכבד או במוח. הודות לקלות היחסית שבגילוי מוקדם, מלנומה היא אחת מסוגי הסרטן הפחות קטלניים עם אחוז שרידות של יותר מ-90 אחוזים אחרי 5 שנים.

הדרך הבולטת ביותר לזהות מלנומה היא באמצעות שומות (נקודות חן) על פני העור. המראה הקלאסי של מלנומה, הוא נגע עורי, בעל צורה גיאומטרית לא סימטרית, או בעלת גבולות לא אחידים (כמו בליטות ומפרצים). בנוסף לכך, ישנם נגעים עוריים שאינם בעלי "מראה קלאסי של מלנומה" ועדיין מצריכים בדיקה. כך למשל נגע עורי חדש, או כזה שמשתנה עם הזמן בגודל או בצבע, ואפילו במרקם. כמו כן, נגע שמלווה בהפרשה, דימום, או אודם. נגע שמלווה בכאב או רגישות כלשהי –מחייב בדיקה רפואית של רופא עור.

מלנומה עלולה להפוך למחלה קטלנית עם פיזור גרורתי נרחב. עם זאת, בשנים האחרונות פותחו תרופות ביולוגיות ממוקדות מטרה, ותרופות אימונותרפיות הנחשבות יעילות ביותר בהתמודדות עם מצבים קשים אלו.

קרצינומת תאי בסיס

קרצינומת תאי בסיס (BCC‏ - Basal Cell Carcinoma) הוא הסרטן הנפוץ ביותר באדם, לצד סרטן קרצינומה של תאי קשקש על העור. גידולים סרטניים אלו מאובחנים בקרב כ-10 אלף איש מידי שנה בישראל.

גידול זה נפוץ בעיקר בחלקי הגוף החשופים יותר לשמש ובקרב בהירי עור. גורם הסיכון הנפוץ ביותר לסוג זה של סרטן הוא חשיפה מוגברת לקרני השמש. מרבית החולים נמצאים בעשור חמישי ומעלה לחייהם, ושכיחותו מעט גבוהה יותר אצל גברים לעומת נשים. ברוב המקרים גידול זה ניתן לריפוי בניתוח פשוט או בהקרנה שטחית. במיעוט המקרים (פחות מאחוז אחד) הסרטן הופך לאלים ומסכן חיים. בעשור האחרון פותחו תרופות ביולוגיות מיוחדות היעילות במצבים מתקדמים של BCC.

עוד באותו נושא

שילוב של שתי תרופות הצליח לכווץ גידולי מלנומה בכ-60%

לכתבה המלאה
סרטן העור. ShutterStock
נוצרים באיזורים החשופים לשמש/ShutterStock

קרצינומה של תאי קשקש של העור

קרצינומה של תאי קשקש (Squamous cell carcinoma) הוא סוג של סרטן המתפתח בשכבת האפיתל של העור. מרבית הגידולים מהסוג הזה נוצרים באיזורים החשופים לשמש . סרטן זה מסוכן, אך במידה פחותה ממלנומה. בדומה ל-BCC מרבית המקרים ניתנים לריפוי בניתוחים פשוטים או קרינה שטחית. יחד עם זאת, קיימים מקרים מתקדמים עם פיזור גרורתי שכיום אין בידינו טפול תרופתי יעיל בעבורם. סיכויי הריפוי מ-SCC עומדים על כ-97 אחוזים.

MCC

סרטן העור מסוג MCC (תאי מרקל קרצינומה) הינו הגידול העורי הנדיר ביותר מבין סוגי סרטן העור (מהווה פחות מאחוז אחד מגידולי העור), אך הוא גם הקטלני ביותר.

מרבית החולים ב-MCC נמצאים בעשור השביעי עד השמיני לחייהם, והם כוללים בעיקר בהירי עור שנחשפו באופן ממושך לקרני השמש במהלך חייהם. סימן ההיכר לסרטן MCC הוא נגע עורי בצבע סגלגל הגדל במהירות באזורים החשופים לקרינת השמש. כמחצית מן המקרים מתפתחים באזור הראש-צוואר, כשליש בגפיים והשאר באזורי הגוף האחרים.

סרטן זה עלול לשלוח גרורות מרוחקות בשכיחות גבוהה. עד לאחרונה הטיפול במצבים גרורתיים היה באמצעות תרופות כימותרפיות, אלא שמחקרים שהתפרסמו בחודשים האחרונים הראו יעילות מבטיחה לתרופות אימונותרפיות, דבר שהביא לאישור בהליך מזורז של מנהל התרופות האמריקאי (FDA).

הפתרון: מניעה וגילוי מוקדם

הסיכוי הטוב ביותר לנצח את סרטן העור הוא באמצעות גילוי מוקדם, זאת למרות שהוא לא תמיד אפשרי. מנתוני האגודה למלחמה בסרטן עולה כי מידי שנה שיעור המאובחנים בשלב מוקדם של המחלה עולה, זאת בזכות העלייה במודעות הציבור להתנהגות נכונה תחת השמש. כמו כן, שיעורי ההישרדות ל-5 שנים מצויים גם הם במגמת עלייה עם שיעורי הישרדות של כ-90 אחוזים מהחולים.

מבלים בחוף הים בתל אביב במהלך חול המועד פסח, 12 באפריל 2017. ראובן קסטרו
מנהג שיצר נזק עצום/ראובן קסטרו

כדי לנצח את סרטן העור חשוב לנקוט במספר פעולות כחלק ממניעת הופעת המחלה:

חשיפה לשמש: עד לפני עשורים ספורים היה נהוג, בעיקר בקרב יוצאי אירופה, לעשות "אמבטיות שמש". כיום אנו מבינים את הנזק העצום שהמנהג הזה יצר. בשעות היום החמות (בוקר-צהריים) מומלץ לשהות כמה שיותר במקומות מוצלים וכמה שפחות תחת קרני השמש.

ביגוד: לבשו כובעים רחבים ככל האפשר שיגנו לא רק על הקרקפת, אלא גם על הפנים והעורף. ככל שזה מתאפשר, השתדלו ללבוש ביגוד ארוך בזמן השהייה בחוץ. צבעים כהים ואריגה צפופה ישפרו באופן ניכר את ההגנה.

קרם הגנה: לצד או במקום ביגוד ארוך הקפידו על מריחת קרם הגנה, כאשר רמת ההגנה המינימלית המומלצת לשימוש היא32.

מודעות: לצד מניעה, חשובה לא פחות המודעות לביצוע מעקב שוטף של נגעים על העור, לפחות אחת לשנה, לשם גילוי מוקדם של המחלה. קבוצת הסיכון הבולטת ביותר היא אומנם אנשים בעלי גוון עור בהיר, אך אין זה אומר שכהי עור יכולים להרשות לעצמם להיות שאננים ולהתעלם מהנחיות ההגנה מפני השמש, למרות שהסיכוי שלהם לחלות בסרטן עור קטנים באופן משמעותי.


פרופ' אייל פניג הוא מנהל היחידה לטיפול קרינתי במרכז דוידוף, בי"ח בלינסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully