וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הצלחה מפוארת": מהפכה בטיפול במגפה שהרגה עשרות מיליונים

12.5.2017 / 7:55

מחקר רחב היקף על נשאי HIV קבע כי תוחלת החיים של אנשים החיים עם הנגיף עלתה ב-10 שנים בעשור האחרון וכעת היא כמעט זהה לזו של כלל האוכלוסייה. מומחים: "אחת ההצלחות הגדולות של עולם הרפואה"

מניעת איידס. ShutterStock
בעבר מגיפה שהרגה עשרות מיליונים, כיום מצב רפואי כרוני עם השפעה מועטה על החיים/ShutterStock

באמצע שנות ה-90 החלו לראשונה לטפל בנשאי HIV באמצעות קוקטייל תרופות. באותן שנים הייתה תוחלת חייהם של הנשאים נמוכה במידה ניכרת מזו של שאר האוכלוסייה. כעת הנתונים מראים כי הנגיף, שעל פי ארגון האיידס העולמי גבה עד כה את חייהם של כ-35 מיליון בני אדם, כבר לא משפיע כמעט על חייהם של הנושאים אותו, אם מטפלים בו כראוי. על פי מחקר חדש, תוחלת החיים של נשאים צעירים שנדבקו מאז 2010 גבוהה בכ-10 שנים מזו של אלו שנדבקו ב-1996 וכמעט זהה לזו של יתר האוכלוסייה. זאת, לאחר בחינת נתוניהם של 88,500 בני אדם החיים עם HIV, שהיו מעורבים ב-18 מחקרים שונים.

עוד בנושא:
המלחמה על ה-PrEP: למה רק בישראל אין טיפול מונע לאיידס?
ארגון הבריאות העולמי: על כל ההומואים ליטול תרופה נגד HIV
האם איידס היא המחלה הקטלנית בעולם?

בעבר הטיפול התרופתי בנגיף כלל שילוב מספר רב של תרופות, עם תופעות לוואי קשות ביותר. כיום הטיפול התרופתי כולל ברוב המקרים בין כדור לשניים ביום, ובמקרים מסוימים עד ארבעה כדורים, וכמעט ולא נרשמות תופעות לוואי משמעותיות. חוקרים מאוניברסיטת בריסטול שבאנגליה, שערכו את המחקר, קבעו כי העלייה בתוחלת החיים מתאפשרת הודות לטיפול התרופתי החדש במחלה. בכתב המחקר הוגדר הטיפול כ"אחת ההצלחות הגדולות ביותר של עולם הרפואה ב-40 השנים האחרונות". לדבריהם, הטיפולים החדשים מונעים מהנגיף לפתח עמידות לתרופות אחרות והם משפרים גם את הטיפול בבעיות הבריאותיות הנלוות ל-HIV.

גבר לוקח כדור. ShutterStock
הטיפול התרופתי גם הופך את סיכויי ההדבקה לאפסיים וזניחים/ShutterStock

את תחזית תוחלת החיים ביססו החוקרים על שיעורי התמותה במהלך שלוש השנים הראשונות שלאחר המעקב הראשוני של הנבדקים. הם מצאו כי בקרב אנשים שהתחילו טיפול בשנים 2008-2010, הייתה תמותה פחותה בהשוואה לאלו שהחלו טיפול עד שנת 2007. הם גילו כי גיל התמותה הצפוי של נשא בן 20 המטופל בתרופות עומד על 78 שנים – בדומה לזה של האוכלוסייה הכללית. הם מסבירים כי גם הפער המזערי בין תוחלת חיי הנשאים לזו של שאר האוכלוסייה נובע מכך שבקרב נשאי HIV יש יותר אנשים המשתמשים בסמים או שחיים באזורים נחשלים.

עוד באותו נושא

ניסוי חדשני בישראל: השמדת תאים סרטניים באמצעות תרופה לאיידס

לכתבה המלאה

הפחד הוא הסכנה האמיתית

בקרב נשאי HIV שמקבלים טיפול תרופתי, הנגיף מצוי בדם ברמה אפסית, שלא ניתנת לזיהוי בבדיקת דם. מצב זה נקרא Undetectable State. ארגונים למניעת איידס ברחבי העולם, בהם גם הוועד הישראלי למלחמה באיידס, קבעו כי בקרב אנשים שהנגיף בדמם הוא מתחת לסף הגילוי, סיכויי ההדבקה – גם במגע מיני לא מוגן או במגע עם דמם – הוא מזערי ועומד על 0.01 אחוזים.

ביום האיידס הבינלאומי ב-2016 אמר ד"ר אנתוני פוסי, יו"ר המרכז האמריקאי לאלרגיות ולמחלות זיהומיות (NIAID) כי "מחקרים רבים הראו שהסיכוי של נשא HIV מטופל להעביר את הנגיף הוא זניח".

זו הסיבה שגם ארגון הבריאות העולמי (WHO) החליט לשנות את התפיסה המקובלת על הטיפול בנגיף. בעבר היו מחכים עד להופעת תסמיני מחלה לפני שניתן לאדם טיפול. בשל ההבנה כי התרופות יצמצמו גם את ההדבקות, הורה ארגון הבריאות העולמי להתחיל את הטיפול התרופתי בהקדם האפשרי לאחר האבחון.

בדיקת HIV. ShutterStock
הפחד של רבים מהבדיקה דווקא גורם להדבקות נוספות/ShutterStock

למרות שכיום ניתן לנהל חיים תקינים לחלוטין עם HIV, ואף להביא ילדים באמצעות ניקוי הזרע והפרייה מלאכותית, נשאי HIV רבים מדווחים בעיקר על קשיים נפשיים בהתמודדות עם מצבם הרפואי. בשל הסטיגמה הנלווית לנשאות, רבים חשים בדידות, דחייה ואפליה. הדעות הקדומות על הנגיף גורמות לאנשים שחושדים שנדבקו לפחד מביצוע הבדיקה ומתוצאותיה, ומומחים מדגישים כי בכך נעוצה הסכנה האמיתית להתפשטות נוספת של המחלה.

זאת מכיוון שכשלא מקבלים טיפול, הנגיף מתפשט במהירות בגוף, בייחוד בחודשים הראשונים שלאחר ההדבקה. לכן, רוב ההדבקות כיום הן תוצאה של אנשים שאינם מודעים למצבם. לכן, כמו בהתמודדות עם כל מצב רפואי אחר – עדיף לדעת, כדי לקבל טיפול שיאפשר לנהל אורח חיים שגרתי ותקין, וגם כדי למנוע פגיעה באנשים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully