וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספיק עם השקר הזה: משרות אם כאילו באות לקראתנו, אבל הן לרעתנו

במהלך חיפושי העבודה שלה, נפל למור בירן האסימון: למה בעצם יש רק 'משרת אם' ולא משרת הורה? וזה הטריד והכעיס אותה מאוד. אז היא עשתה את הדבר ההגיוני והמתבקש והעלתה על זה סרטון פייסבוק קורע ונוקב

באדיבות המצולמים

"מה זה משרת אם? משרה שעוצרים בה כל שעה להסתכל על תמונות של הילדים? משרה עם כיסא מספיק גדול לגלגל טחורים? משרה עם טישו על השולחן למקרה שנרצה לבכות? משרה שאם את לא מצליחה הבוס נותן לך חיבוקי?..." נשמע לכם מוכר? אולי נתקלתם בסרטון הוויראלי והעשוי היטב הזה בפייסבוק. את הסרטון יצרה מור בירן, קופירייטרית בת 33 ואם לילדה בת שנתיים, לאחר שכמה תובנות היכו בה במהלך חיפוש העבודה הנוכחי שלה.

"זה משהו שחשבתי עליו כבר הרבה מאוד זמן, אבל רק כשנכנסתי לחיפוש עבודה ראיתי כמה זה באמת מציק לי", היא מספרת בשיחה עם וואלה! הורות, שנערכה – כמה אירוני – בזמן שהיא ממתינה לתורה להכנס לפקיד התעסוקה בלשכת האבטלה.

עוד בנושא:
עטופות ברחמים: שפחתם של שני אדונים
חשבון הטוויטר שיגרום לכם להבין כמה דברים על אמהות עובדות
פערים בשכר הנשים? יש פערים גם בשאיפות

תינוק בוכה. ShutterStock
הנה עוד סיבה טובה לחזור לעבודה/ShutterStock

"מעסיקים ומגייסים מציעים משרות פחות מתגמלות ועם פחות כסף - רק לנשים. ראיתי איך זה משפיע גם עלי בכל הראיונות וכל התחומים", היא מספרת. "הרגע שבו נפל לי האסימון היה במהלך ראיון עבודה שבו ביקשתי לעבוד יומיים קצרים, כדי לראות את הילדה שלי מדי פעם. ואז המראיין אמר לי: 'מה דעתך על משרת אם?' ושניה לפני שעמדתי לנשוך אותו, הוא תיקן ל'משרת הורה' כי הוא כנראה ראה שזה הפריע לי. הוא רצה לבוא לקראתי והוא חשב שהוא עושה משהו טוב בשבילי, אבל בעקיפין זה פוגע בי: באיך שאני נראית במשרד, במשכורת שלי, בתנאים שלי. פתאום ראיתי איך ההבניה של 'משרת אם' היא למעשה נגדנו, זה כאילו לטובתנו 'הנה אני עוזר לך לראות את הילדה', אבל בפועל זה לרעתנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

האפליה מתחילה במושגי הבסיס

בעקבות האירוע הזה חלחלה בבירן ההבנה שהאפליה הזאת מתחילה במושגים הבסיסיים ביותר. "פתאום זה נשמע לי כל כך הגיוני שאולי אם עוד כמה שנים אנשים יראו מודעה שמדברת על 'משרת הורה' ולא על 'משרת אם', אז גם גברים יקחו יותר משרות חלקיות ולכולם יהיו יותר אפשרויות. כי הרי לא כל הגברים רוצים להיות כל היום בעבודה, ולא כל הנשים רוצות להיות מוקדם בבית".

עם הרעיונות הנוקבים והרציניים האלה , ניגשה בירן למשימה של העברת המסר בצורה החדה ביותר. "ניסיתי להעביר את זה בצורה קלילה, כי אני יודעת שאם הייתי מעלה פוסט מתלהם או בכייני זה לא היה עובר טוב, ופחות גברים היו מזדהים. וזה עוד מחסום שאנחנו צריכות לעבור, אגב - לא להיות פמיניסטיות מדי, לא בכייניות מדי, לא מתלהמות מדי... אבל ככה זה היום בפייסבוק".

מור בירן יצרה סרטון ויראלי על משרות אם. באדיבות המצולמים
"אם הייתי מעלה פוסט מתלהם או בכייני, זה לא היה עובר טוב". מור בירן/באדיבות המצולמים

בירן לא כופרת ברעיון הבסיסי של משרת אם שנועד לאפשר מסגרת שעות גמישה יותר להורים, אלא בהסללה המגדרית שטבועה בו מעצם הפניה לאמהות בלבד. "עד שילדתי לא היתה לי בעיה למצוא עבודה. הייתי מוכנה לעבוד כמה שצריך, המון שעות, והייתי מוכנה לשלם את המחיר כדי להכנס ולהשאר בתחום. עכשיו, כשאני אמא, בא לי לראות גם אור יום מדי פעם, וגם בלי קשר לאמהות אני רוצה את החיים שלי בחזרה. אבל עכשיו הרבה יותר קשה לי למצוא עבודה ולשמור על השכר שקיבלתי כל השנים", היא מודה.

"אמרתי בראיונות שאני מוכנה לעבוד בדרכים, בלילות מתי שצריך כדי שיתאפשר לי להיות גם בבית מדי פעם, אבל הם פשוט רוצים אותך במשרד. ברור לי שיהיה לי מאוד קשה להגיע לרמת הקריירה שאני רוצה אם ימשיכו להתייחס אלי כ'אמא שמחפשת משרת אם'".

לדבריה, הסרטון שלה מכוון להתחיל את השינוי ממקום קטן, תודעתי. "המטרה הסופית שלי היא שזה יחלחל לשוק העבודה שהאתרים הגדולים שמפרסמים משרות – אולג'ובס, ג'ובמאסטר ודומיהם, ישימו לב לזה. שמישהו ירים את הכפפה וכולם ילכו אחריו, שינוי בשפה שייצר שינוי מציאות".

אבא מחבק את הבת שלו. ShutterStock
לא כל האבות רוצים להיות כל היום בעבודה/ShutterStock

זו אינה הפעם הראשונה שבירן משתחררת לשוק התעסוקה מאז שילדה. "גם אחרי חופשת הלידה חיפשתי עבודה חדשה ולמזלי נפלתי על בוס מדהים שנתן לי לעבוד מהבית מדי פעם ואיפשר לי קצת גמישות. זה באמת תלוי מאוד בבוס, ואם הוא הורה הוא מבין אותך יותר – זה מאוד משפיע. לכן, אני מאמינה בלמצוא משרות טובות אצל אנשים טובים".

אילו תגובות קיבלת בעקבות הפרסום?
"כתבו לי המון אנשים גם בתגובות וגם בפרטי שזה מאוד הפריע להם ושאמרתי את מה שהם מרגישים".

פנו גם מעסיקים? קיבלת הצעות עבודה?
"לא הרבה, אבל קיבלתי כמה פניות גם בענייני עבודה. אני חושבת שיש משהו בזה שבנאדם בא ואומר 'אני רוצה לעבוד'. בוסים מעריכים כנות בסופו של דבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully