וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה על המזגן: מסתבר שהיא דווקא עושה טוב לבריאות שלכם

4.5.2017 / 7:30

הקיץ כבר כמעט כאן ואיתו גם המלחמות הבלתי נגמרות על הטמפרטורה בחללי העבודה. מעבירים את כל היום בקור מקפיא או בחום בלתי נסבל? מחקר חדש אומר שזה עושה טוב לגוף שלכם ביותר ממובן אחד

אישה מכוסה בשמיכה. ShutterStock
תמיד מפסידה במלחמה על המזגן? לפחות תראי איך זה משחק לטובתך/ShutterStock

מזגן גורם למחלות? מעברים בין קור לחום פוגעים בבריאות? אמונות אלו אמנם נכונות בהיבטים מסוימים, והמזגן אכן עלול לגרום לשרירים תפוסים, לכאבי גב ואפילו לביקורים תכופים בשירותים, אבל יש לו גם כמה יתרונות. מחקר חדש קובע כי השהייה בחללים קרים או חמים יותר מהטמפרטורה ה"נוחה" לנו, דווקא תורמת לבריאות שלנו בכמה היבטים.

עוד בנושא:
אני רק שאלה: למה לנשים תמיד יותר קר מאשר לגברים?
מה המזגן עושה לגב שלכם?
החום הורג אתכם? שקלו לכבות את המזגן

המחקר החדש, שפורסם בכתב העת Building Research & Information, מציע כי השהייה בחללים שבהם הטמפרטורה גבוהה או נמוכה ממה שמוגדר כ"אזור הנוחות" שלנו – בין 21 ל-22 מעלות, מסייעת לצמצם את הסיכוי לחלות בסוכרת מסוג 2, מסייעת לטיפול במחלה ואף עוזרת לירידה במשקל. במאמר הנלווה למחקר ציינו כי השהייה בסביבה קרה משפיעה על הסיכויים לחלות בסוכרת יותר מהתעמלות ומהתרופות המקובלות.

"בעבר הניחו שטמפרטורה נוחה בתוך חללים סגורים תורמת לבריאות אצל רוב האנשים", אמר מוביל המחקר, פרופ' ווטר ואן מרקן ליכטנבלט, מאוניברסיטת מאסטריכט שבהולנד. "עם זאת, המחקר שלנו מציע כי השהייה בטמפרטורות משתנות טומנת בחובה השפעות חיוביות על הבריאות, ועם הזמן אף יכולה להפוך נוחה ואפילו מהנה עבורנו".

אדם מחופש לסנטה קלאוס שוחה במי קרח, רוסיה. ינואר 2017. AP
לפעמים דווקא טוב לצאת מאזור הנוחות/AP

במחקר צוין כי בניגוד לתפיסה הרווחת, ברגע שאנחנו יוצאים מעט מאזור הנוחות שלנו, יש לכך השפעות חיוביות על הגוף. "החשיפה לקור קל או שהייה בסביבה חמימה מעצימים את קצב חילוף החומרים, ובכך משפרים את ספיגת הגלוקוז על ידי ויסות יעיל יותר של האנרגיה בגוף". זאת מכיוון שהגוף משקיע מאמצים מרובים כדי לקרר או לחמם את עצמו.

במחקר גילו כי בקרב אנשים הסובלים מסוכרת מסוג 2, ניכרה עלייה ברגישות לאינסולין בתום עשרה ימים של שהייה בחלל קר מהרגיל. בכך השתפרה יכולת הגוף לפרק את הגלוקוז ביותר מ-40 אחוזים בממוצע, בהשוואה למטופלים שהשתמשו בתרופות המקובלות או עסקו בפעילויות ספורט שהוכחו כיעילות לטיפול במחלה.

עוד באותו נושא

נשים, נמצאה הסיבה למה קר לכן במשרד

לכתבה המלאה

בסוף מתרגלים להכול

אם אתם קוראים את זה עכשיו וכבר לוחצים באובססיביות על כפתורי המזגן, אנחנו רוצים רגע לצנן את האווירה. במאמר הנלווה למחקר ציינו החוקרים כי הממצאים לא אומרים שאנשים צריכים לסבול מאי נוחות כל הזמן רק כדי לשמור על המשקל. בנוסף לבעיות הרפואיות שהזכרנו קודם, שיכולות להיווצר כתוצאה מהקור או החום, הם ציינו שבחשיפה ממושכת לטמפרטורות לא נוחות, אנחנו בסופו של דבר נתרגל לאקלים הקיצוני ובכך נפגע ביעילות שלו, ממש כמו שקורה כששותים יותר מדי קפה.

חמסין בתל אביב. ראובן קסטרו
אז מתי כבר נתרגל לחום של תל אביב?/ראובן קסטרו

כדי לבסס טענה זו, הם בדקו מה נחשב נוח היום, ואיך נראה המצב בעבר. הם נברו בארכיונים רבים עד שמצאו דיווח בעיתון הולנדי משנת 1872, על מה שהוגדר אז כטמפרטורת חדר נוחה – בין 13 ל-15 מעלות צלזיוס. כיום בהולנד עומדת הגדרה זו כאמור על בין 21 ל-22 מעלות. ייתכן שזה אומר שגם בעוד 145 שנים אנשים יסתכלו בתדהמה על מה שמוגדר אצלנו כנוח. עם זאת, אנחנו יכולים להתנחם בעובדה שכמו שהאנושות התרגלה לעלייה ההדרגתית במידות החום לאורך ההיסטוריה – נוכל להתרגל גם לשינויים שעוד צפויים לנו, על פי ההשערות, בהמשך הדרך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully