וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולי הוא רעב? כך תדעו שהתינוק אכל מספיק

3.5.2017 / 12:16

תזונה היא אחד הנושאים שהכי מעסיקים הורים לתינוקות וכולנו מכירים את הדאגה הזאת "שרק לא יהיה רעב". הנה רשימה של סימנים שיעזרו לכם לוודא שהתינוק שלכם אוכל מספיק

תינוק אוכל. ShutterStock
אחד הצרכים הכי בסיסיים והכי חשובים להתפתחות/ShutterStock

אחד הדברים שהכי מאפיינים הורים זה הדאגה שהילד יאכל מספיק ו"שרק לא יהיה רעב". מדובר במאפיין שהיה חומר ללא מעט בדיחות עדתיות, אבל הורים בכל מקום - לא משנה מאיזה מוצא, חרדים לתזונת הילדים והתינוקות שלהם פשוט מפני שזה באמת אחד הצרכים הכי בסיסיים והכי חשובים להתפתחותם.

הדאגה הזאת מאפיינת במיוחד הורים לתינוקות רכים, שלא ממש יכולים להגיד שהם רעבים או לחילופין שהספיק להם והם מלאים ושבעים. אולם, זה לא ממש מדוייק. התינוקות שלכם אולי לא יודעים לדבר, אבל הם כן יכולים לסמן לכם בשלל דרכים אחרות שהם ניזונים די צרכם. לפניכם כמה סימנים כאלה, שכדאי לשים לב אליהם באופן שגרתי. שימו לב, שסוג התזונה של התינוק (חלב אם, תרכובת מזון לתינוקות, או מזון מוצק) יכול אף הוא להשפיע על הסימנים הללו. כך למשל, קל יותר לעקוב אחר הכמויות שאוכל תינוק הניזון מתמ"ל מאשר אחר הכמויות המדוייקות שאוכל תינוק שיונק (אחרי הכל, על השד אין שנתות ואין סימוני מ"ל).

עוד בנושא:
כל מה שצריך לדעת לפני שנותנים לתינוק בקבוק
השומנים הבריאים שכדאי לתת לתינוק לאכול
מה אתם יודעים על תזונת התינוק שלכם?

חיתול. ShutterStock
מספר החיתולים הרטובים והמלאים יכול גם הוא להיות אינדיקציה חשובה/ShutterStock

תינוק שבע הוא תינוק רגוע. אחד הסימנים לכך שהתינוק מסיים את הארוחות שלו שבע, היא שלאחריהן הוא רגוע וניתן להניח אותו בעריסה ובעגלה לתקופות קצרות. מן הסתם, לתינוקות רכים יש מגוון צרכים שעשויים אף הם להשפיע על מזגו. לכן, גם אם התינוק אינו רגוע, אין פירוש הדבר שהוא רעב בהכרח. נסו להרגיעו בדרכים שונות: ייתכן שהוא עייף, סובל מגזים, זקוק להחלפת חיתול או סתם רוצה קצת חום ואהבה. אם כל אלה אינם מרגיעים אותו, כנראה שהוא רעב.

מה בחיתול? אחת הדרכים הכי יעילות לוודא שהתינוק אוכל מספיק (גם לתינוקות יונקים), היא לעקוב אחר היציאות שלו. תינוק מגיל לידה אמור לספק 5-6 חיתולים רטובים משתן מדי יום. שימו לב גם לצבע השתן, האם הוא בהיר או כהה? כמו אצל המבוגרים, שתן כהה עשוי להעיד על מחסור בנוזלים. עניין הקקי יכול להיות יותר גמיש, בשבועות הראשונים תינוקות נוטים לעשות הרבה קקי, כמה פעמים ביום. אולם, בהמשך זה יכול להשתנות והתדירות יכולה לרדת משמעותית לפעם-פעמיים ביום, וישנם תינוקות שעושים קקי פעם אחד בשבוע.

עלייה במשקל - אחת האינדיקציות הטובות והברורות ביותר לטיב תזונת התינוק היא העלייה שלו במשקל. תינוקות עולים במשקל בקצב מהיר מאוד בשנת חייהם הראשונה, ובמיוחד בששת החודשים הראשונים. במעקבים התקופתיים בטיפת חלב או אצל רופא הילדים התינוק ימדד ויישקל וגדילתו תיבחן ביחס לנתונים הקודמים. עלייה במשקל שתואמת את העקומות והאחוזונים המוכרים, מצביעה על כך שתזונתו טובה.

עוד באותו נושא

תזונה כמפתח למימוש הפוטנציאל של ילדים

לכתבה המלאה
תינוק אוכל. ShutterStock
מזון מוצק לא אמור להחליף ארוחה לפני גיל חצי שנה/ShutterStock

מעקב כמויות – אם התינוק שלכם יונק, לא תוכלו לדעת בדיוק כמה הוא אכל, אבל אתם כן יכולים לעקוב אחרי מספר הפעמים שהוא יונק מדי יום, ומשך ההנקות. עבור תינוקות שניזונים מתמ"ל החישוב הוא פשוט יותר. לפי הנוסחה המקובלת יש להכפיל את משקל התינוק בכמות של 150-180 מ"ל ואת התוצאה יש לחלק במספר הארוחות שהוא אוכל ביום.

לא למהר עם הטעימות - מגיל 4 חודשים מומלץ להתחיל באופן הדרגתי בטעימות של מזון מוצק. חשוב מאוד להקפיד שהטעימות יהיו בכמויות קטנות ולא יהוו תחליף לארוחה. על פי המלצות משרד הבריאות חלב אם הוא המזון המומלץ ביותר לתינוקות עד גיל חצי שנה. תזונתם של תינוקות שאינם יכולים לינוק מסיבה זו או אחרת צריכה להיות מבוססת על תמ"ל. רק לאחר גיל חצי שנה המזון המוצק אמור להתחיל להחליף חלק מהארוחות של התינוק.

אולי הוא באמת רעב?

עוד דבר שצריך לשים לב אליו הוא סימני רעב של התינוק, שמעידים שהוא לא אכל מספיק או שהוא צריך לאכול שוב. סימנים אלה בדרך כלל מופיעים לפני הבכי, והם כוללים: אי נוחות, הכנסת הידיים לפה, תנועות מציצה של הפה או של האגרופים, הנעת הראש מצד לצד בתנועות חיפוש אחר השד של האם או הבקבוק. בכי הוא סימן מאוחר של רעב, ורצוי לשים לב לסימנים שהתינוק מציג לפני שהוא מגיע לבכי. כך הוא גם יגיע נינוח יותר לארוחה ויאכל טוב יותר.

לתשומת לב: חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף סימילאק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully