וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים, כך תשפרו את המצב הנפשי שלכם ואת בריאות ילדיכם

3.5.2017 / 7:25

ילדים מכניסים הרבה אושר לחיים – אבל גם התמודדות ראשונה מסוגה, שלפעמים עלולה גם להשפיע לשלילה על המצב הנפשי. חוקרים מצאו דרך להתגבר על הקושי הזה והיא תלויה במידה רבה ביכולת לבסס שגרת יום קבועה אצל הילד

אמא עייפה. ShutterStock
זוכרת איך נראו הערבים שלך לפני שהגיעו הילדים?/ShutterStock

ילדים מכניסים סוג מיוחד של אור לחיים - כזה שמביא איתו רמות חדשות של אושר, צמיחה וסיפוק. אולם נראה כי עם כל הטוב שמביאה איתה התמודדות החדשה - היא גם עלולה לפעמים להשפיע לשלילה על מצב הנפש. הלחץ, הדאגה, חוסר השקט – כל אלו עלולים להשליך בבוא העת על היציבות הרגשית. כעת, מחקר חדש מנסה לעזור לכם לתקן את הנזק ואומר שהדרך להקל על עצמכם דווקא לא כל כך מסובכת.

עוד בנושא:
מלחמת 18 השנים: 7 דברים ששווה להורים להיאבק עליהם
התינוק שוב בוכה בלילה? זה יעלה לכם הרבה כסף
חוסך שבטו: איך אתם מענישים את הילדים שלכם?

המחקר, שנערך במכון המחקר לילדים מורדוך (Murdoch Children's Research) שבאוסטרליה, מצא כי הורים לילדים שהולכים לישון מוקדם, כלומר לפני השעה 8 וחצי בערב, יציבים יותר מבחינה נפשית, והתרומה לא נעצרת כאן. החוקרים גילו כי גם הילדים עצמם נחשבים בריאים יותר מילדים שהולכים לישון בשעות מאוחרות יותר.

מסקנות המחקר מבוססות על ראיונות עם ילדים והורים שנערכו באוסטרליה כחלק ממחקר רחב היקף שעוקב אחר אלפי משפחות באוסטרליה מ-2004. מאז תחילת המחקר, בדקו החוקרים כל שנתיים מה מצבן של המשפחות שהשתתפו בו. לטובת המחקר נאסף מידע ממשפחות של ילדים בגילאים 4 עד 5, מאוחר יותר בגילאים 6 עד 7 ולבסוף בגילאים 8 עד 9. על פי החוקרים, שעת השינה המוקדמת חשובה אף יותר מכמות שעות השינה הכוללת.

ילד ישן במיטה לצד שעון מעורר. ShutterStock
לא באמת צריך מחקר כדי להבין שהערב השקט יעשה לכם רק טוב/ShutterStock

עם זאת, ארגון השינה הלאומי האמריקאי (The National Sleep Foundation) מדגיש כי גם למספר שעות השינה יש חשיבות עליונה בבריאות הילד. ב-2015 פרסם הארגון המלצות מתוך יותר מ-300 מחקרים על כמות השינה האידאלית, והגדיר מהי כמות השינה המומלצת לכל קבוצת גיל.

ההמלצות החדשות גובשו לאחר ועידה בהשתתפות 18 מדענים וחוקרים ממוסדות בריאות מובילים בארה"ב, שבה דנו בלמעלה מ-300 מחקרים לגבי כמות השינה האידיאלית. בתום הוועידה המומחים הצביעו בדבר כמות השינה הנכונה לכל קבוצת גיל. על פי ההמלצות, ילדים בגילאי 3 עד 5 צריכים לישון בין 10 ל-13 שעות, בגילאי 6 עד 3 – בין 9 ל-11 שעות ובגילאים 14 עד 17 בין 8 ל-10 שעות ביום.

עוד באותו נושא

הורות מוסיפה שנתיים שלמות לתוחלת החיים

לכתבה המלאה

ומה אם הילדים פשוט לא מוכנים לישון?

הורים רבים שיקראו על הממצאים ודאי יחשבו שהם היו שמחים להשכיב את הילדים לישון מוקדם יותר, אך מאמינים שלא מדובר במשימה פשוטה כל כך. אז כדי לתת לאותם הורים מענה אפקטיבי, חוקרים מאוניברסיטת מונש שבאוסטרליה מצאו כי אחת הדרכים היעילות ביותר לצלוח משימה זו היא להגדיר לילדים שגרה קבועה. על פי המחקר, ילדים שנצמדים ללוח זמנים קבוע הולכים לישון מוקדם יותר, מתעוררים פחות במהלך הלילה וישנים בממוצע כשעה יותר.

גם לסמארטפונים ולטלוויזיה יש השפעה על ההירדמות של ילדיכם – אותו המחקר מצא כי לילדים שעסקו בפעילויות אלו לקח יותר זמן להירדם מילדים ששיחקו בחוץ בערב שלפני השינה. זאת מכיוון שהאורות המלאכותיים פוגעים בהפקת המלטונין, הורמון שעוזר לווסת את מחזור הערות והשינה, בעור שאור השמש דווקא משפיע לחיוב על פעילותו ומבטיח ריכוז מוגבר לאורך היום ושינה טובה יותר בלילה.

ילד עם טלפון במיטה. ShutterStock
הסמארטפון אמנם יבטיח שקט זמני בשעת כיבוי האורות, אבל דווקא יהרוס אותו בטווח הארוך/ShutterStock

הפרשת המלטונין, המבטיחה הירדמות מהירה יותר, מושפעת גם מהאורות שמקיפים את ילדיכם במהלך הלילה. האורות שבוקעים מהטלוויזיה, הנורות שנשארות דלוקות במכשירים האלקטרוניים וגם האור הקטן הזה שאתם משאירים כדי שלא יפחדו מהחושך – כל אלו פולטים "אור כחול" המשבש את ייצור המלטונין, שתורם לא רק לאיכות השינה – אלא הוכח כגורם הממלא תפקיד חשוב גם בפעילות מערכת החיסון, בנטייה להשמנה ובמניעת מחלות לב.

אבל מה עושים כשהילדים ממש לא יכולים להירדם בחושך מוחלט? במקרה הזה יש פיתרון - אבל הוא יעלה לכם קצת יותר כסף. הנורות החדשות שבשנים האחרונות הפכו להכרח בכל בית בישראל – נורות הפלורסנט וה-LED, אמנם חוסכות לנו כסף, אך פוגעות בהפקת המלטונין. רוצים לעשות טוב לבריאות ילדיכם? הציבו בחדר מנורת לילה עם נורת ליבון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully