וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת המנגל של יום העצמאות: האם זה מסוכן לאכול מזון שזבוב היה עליו?

23.4.2023 / 7:16

רובנו לא מייחסים יותר מדי חשיבות לזבוב שנוחת על הפיתה או הסלט שלנו ומטייל עליו קצת, אבל מומחים טוענים כי דווקא יש סיבה לדאגה. מה כל כך מסוכן בזה ומתי צריך דווקא להימנע מלקחת ביס נוסף?

זבוב על לחמניה. ShutterStock
זה לא רק דוחה, זה עשוי להיות גם מסוכן/ShutterStock

הקיץ הישראלי מביא איתו הרבה דברים נפלאים שחיכינו להם זמן רב, אבל זבובים ממש לא נכללים בקטגוריה הזאת. כולנו היינו שמחים שלא להיתקל בחרקים המעופפים האלה במהלך החודשים החמים, בטח לא במנגל של היום העצמאות, אך נראה כי אין מנוס מהם. אם עד עכשיו חשבנו שהם רק מעלים לנו את העצבים, מומחים בתחום אומרים כי גם יש סיבה מסוימת לחשוש מפניהם.

רון האריסון, מומחה לחרקים התראיין לאתר הדיילי מייל הבריטי ואמר כי זבובים מסוגלים לשאת יותר מ-200 צורות של חיידקים מזיקים, הודות לחיבתם המיוחדת לפסולת ולצואה. לדבריו, אלפי השערות הזעירות שעוטפות את גופם שומרות על החיידקים עד שהזבוב נוחת על האוכל הזה שבניתם עליו כל היום. "הזבוב צריך לגעת באוכל רק לרגעים בודדים כדי להעביר אליו חיידקים מהסוגים המסוכנים ביותר", אומר האריס. "זבובים ידועים כמזיקים המעבירים מחלות מדבקות חמורות ומן הסתם עדיף להימנע ממאכלים שהם נגעו בהם - אפילו לזמן קצר".

תחשבו פעמיים לפני הביס

עובדה מגעילה נוספת שאולי תגרום לכם לחשוב פעמיים על הביס הנוסף טמונה במה שהזבוב בוחר לעשות לאחר שהוא נוחת על המזון. האריס טוען שהזבוב נוטה לעשות את צרכיו המיניאטוריים כשהוא מתהלך על האוכל. אם שרדתם את הקריאה עד כאן, נוסיף שלדבריו כמעט בכל המקרים הזבובים נוטים להקיא על האוכל שנחתו עליו. זאת מכיוון שחרקים לא יכולים ללעוס את המזון, אז הם פולטים החוצה אנזימים שמעכלים אותו לפני שהוא נכנס לפיהם. ממש תענוג קולינרי.

נקניקיות על מנגל. val lawless, ShutterStock
כמו מטוסים שמעבירים חיידקים ממקומות מרוחקים ישירות אל האוכל שלכם/ShutterStock, val lawless

גם מכון המחקר הרפואי הנחשב Mayo Clinic, מזהיר כי יש להישמר מהחרקים המציקים. באתר USA Today הוצגו המלצות המכון, שעל פיהן היצורים המעופפים עלולים להעביר אל המזון שלנו מחלות קשות במיוחד כמו כולרה, טיפוס ודיזנטריה. התסמינים הלא נעימים של מחלות אלו כוללים בין היתר: שלשולים, בחילות, הקאות, חום, כאבי ראש ועייפות. ד"ר ג'ף סקוט, מרצה לאנטומולוגיה באוניברסיטלת קורנל הצטרף גם הוא לאזהרות ואמר כי "לזבובים יש את היכולת לשאת ולהעביר כל סוג של מיקרואורגניזמים נושאי מחלות".

לא עניין של שניות בודדות

עם זאת, אולי כדאי לחכות רגע לפני שאתם משליכים את האוכל שלכם בהיסטריה. ד"ר קמרון ווב, מרצה לרפואה באוניברסיטת סידני, פרסם מאמר מקיף בנושא, בו הדגיש כי אכן יש סיכון להעברת מחלות מהזבובים אל המזון שלכם, אבל בניגוד לעמיתו האריסון, הוא טוען כי ההשפעה ניכרת רק לאחר ששהו כמה דקות על המזון. "ככל שחולף הזמן, כך גדל הסיכוי שהפתוגנים (חיידקים) שהשאירו הזבובים יתרבו על המזון - בזמן הזה הסכנות לבריאות גדלות".

ד"ר ווב הציג במאמרו עוד טענה מסקרנת במיוחד. לדבריו, זבובים שחיים בעיר בדרך כלל יותר היגייניים מאלו שחיים באזורים כפריים יותר. הסיבה לכך לדבריו היא שבאזורים עם טבע, הזבובים באים במגע עם יותר חיות מתות ועם יותר צואת חיות - המהווה קרקע פורייה לחיידקים המסוכנים.

עם זאת, כשזה נוגע להיגיינה של עצמם, הזבובים הם דווקא יצורים די נקיים. כן, על פי מחקר של המכון הגרמני מקס פלאנק, מסתבר שלזבובים יש אזור במוח שתפקידו הוא לזהות חומרים רעילים שעלולים להזיק להם. זוהי עובדה שאמנם לא עוזרת לנו לשמור על הבריאות שלנו, אבל היא כן סייעה לבני אדם לפתח חומרים הדברה המבוססים על חומרים אלו, הדוחים זבובים. מי אמר שקארמה היא לא דבר אמיתי?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully