וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מילון החיתול השלם: מה אומר כל סוג של קקי?

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף סימילאק

26.4.2016 / 11:11

מה זה אומר כשהתינוק עושה קקי ירוק? מה ההבדל בין קקי של יונקים לקקי של תמ"ל? מתי זה נחשב שלתינוק יש עצירות ואיך מגדירים שלשול? כל מה שאתם צריכים לדעת כדי לאבחן נכון את החיתולים המלאים של התינוק שלכם

החלפת חיתול לתינוק. ShutterStock
מה יש לנו כאן היום?/ShutterStock

הבטחתם לעצמכם שלכם זה לא יקרה, אבל הנה הגיע היום, הפכתם להורים וגם אתם מסוגלים לנהל שיחות שלמות על קקי. ינחם אתכם לדעת שאתם בחברה טובה? כל ההורים עוברים את זה. וחוץ מזה, שהקקי של התינוק שלכם הוא גם אמצעי מעקב יעיל וחשוב אחר תזונת התינוק ובריאותו. וכפי שכל ההורים מגלים בשלב מוקדם או מאוחר – הוא יכול לבוא בשלל צבעים, צורות ומרקמים.

כדי לדעת פחות או יותר מה כל סוג קקי אומר ומתי יש הצדקה להעמיק את הבירור אצל רופא הילדים, הכנו עבורכם מורה נבוכים לחיתולים מלאים:

עוד בנושא:
כך תטפלו בתפרחת חיתולים
מארק צוקרברג החליף חיתול לבתו וזה נהיה ויראלי

קקי צהוב וגרעיני
שמעתם פעם את הביטוי "קקי של יונקים"? אז זה זה. מדובר ביציאה תקינה שמאפיינת תינוקות שניזונים מהנקה והקקי שלהם ימשיך להראות כך עד שיתחילו לאכול גם מוצקים. ריחו מתון יחסית בדרך כלל ותדירותו גמישה, החל מפעם בשבעה-עשרה ימים, ועד למספר פעמים ביום.

בקבוק תינוק. ShutterStock
קקי של יונקים נראה קצת אחרת מקקי של תינוקות הניזונים מתמ"ל/ShutterStock

קקי חום-צהבהב וסמיך
כמו תינוקות יונקים, גם לתינוקות הניזונים מתרכובת מזון לתינוקות (תמ"ל) יש קקי המזוהה עמם. גם אם התינוק שלכם ניזון משילוב של הנקה ותמ"ל סביר שמראה היציאות שלו יהיה דומה יותר לקקי של תמ"ל מאשר לקקי של יונקים.

קקי בגוון אדמדם
קקי קשה עם סימני דם או ריריות הוא קקי דמי והוא אינו תקין. דם בהיר בקקי, עלול להצביע על פציעה כלשהי באזור פי הטבעת כמו קרעים רקטליים או פיסורה. הדבר יכול להגרם כתוצאה מיציאות קשות או עצירות. במידה וכמות הדם בצואה עולה על מספר טיפות, יש לפנות לבדיקת רופא.

קקי אדום-ורדרד
קקי בעל גוון אדמדם מלאכותי ומרקמו מכיל פיסות מזון שלא עוכל במלואו, מאפיין יציאות של תינוקות שהחלו לאכול מזונות מוצקים. תהליך ההסתגלות למוצקים כולל גם הסתגלות של מערכת העיכול והקקי יכול להשתנות מאוד אפילו מארוחה לארוחה. גם תרופות מסויימות יכולות להשפיע על צבע הקקי. לכן, כשאתם רואים יציאה בגוון חריג, נסו לחשוב מה אכל התינוק בארוחות האחרונות והאם מראה הקקי יכול להיות מוסבר על ידי הרכב הארוחה. מאכלים לדוגמה שמשפיעים על צבע היציאות: גזר (כתום), תרד (ירוק), סלק (אדום) ועוד. אם צבעו של הקקי הוא אדום ללא סיבה נראית לעין, גשו לבדיקת רופא.

קקי חום-ירקרק
קקי של תינוק שנחשף למוצקים. קקי תקין, שמאפיין תינוקות שמתחילים לאכול מזון מוצק. אם כי, ייתכן שתיתקלו בקקי כזה גם לפני שהתינוק שלכם יתחיל לאכול מזון מוצק, וגם זה בסדר, מדובר בגוון בטווח התקין של יציאות. אולם, אם התינוק מפגין סימנים נוספים שמדאיגים אתכם – פנו לבדיקת רופא.

עוד באותו נושא

כל מה שצריך לדעת על שלשולים בקרב תינוקות

לכתבה המלאה
חיתול. ShutterStock
נתקלתם בקקי בגוון מוזר? נסו להזכר מה התינוק אכל היום/ShutterStock

קקי יבש, חום וקשה
קקי קשה בצורת גללים עשוי להיות סימן לעצירות ממנה סובל התינוק. אם התינוק שלכם סובל מעצירות מפעם לפעם זה נורמלי, בייחוד אם הוא ניזון מתמ"ל או שהוא התחיל לאכול מזון מוצק לאחרונה. ייתכן שזו תוצאה של העובדה שהוא אינו שותה מספיק, או שהוא מאבד הרבה נוזלים (עקב מחלה או במזג אוויר חם). אם התינוק בן חצי שנה או פחות, התייעצו עם רופא הילדים לגבי תוספת נוזלים. תינוקות גדולים יותר צריכים לשתות הרבה נוזלים, במיוחד בקיץ ועם החשיפה למזון מוצק ויבש יותר. ניתן גם להעשיר את התזונה של התינוק במאכלים עשירים בסיבים, כמו פירות וירקות. שימו לב, שעצירות עלולה לגרום לפציעות קלות בפי הטבעת והדבר עלול לגרום להופעת סימני דם קלים על גבי הצואה.

קקי ירוק כהה
קקי ירוק כהה ודביק עלול להיווצר כתוצאה ממתן תוסף ברזל לתינוק. למה זה קורה? בחלק מהמקרים, החיידקים שחיים דרך קבע במערכת העיכול של התינוק מגיבים לתוסף הברזל שניתן לו והדבר גורם לשינוי צבע הקקי לירוק כהה מאוד עד שחרחר. לא צריך להלחץ מזה, שינוי הגוון אינו מעיד על משהו לא תקין.

קקי לבן וגירי
קקי חיוור, חסר צבע או לבן הוא קקי לא תקין. הוא עשוי להגרם ממחסור במלחי מרה, שבמצב תקין הם אלה שנותנים ליציאות את הגוון החום. במידה שמסיבה כלשהי הכבד של התינוק לא מייצר מרה או שהיא חסומה, הדבר עשוי לשנות את גוון הקקי. מדובר במצב לא נפוץ, אך אם אתם נתקלים בקקי כזה יש לגשת לרופא מיד.

קקי ירוק בהיר
קקי בגוון ירוק בהיר (כמו כוסברה) ובעל מראה מוקצף מעיד בדרך כלל על חוסר איזון בהנקה. הוא נגרם כאשר התינוק נחשף יותר לחלב "קדמי" – שהוא מתוק ונוזלי יותר, בהשוואה לחלב ה"אחורי" שהוא עשיר ושומני יותר. ניתן לפתור זאת על ידי הנקות ממושכות יותר מכל שד, שיאפשרו לתינוק להגיע גם לחלב האחורי. עם זאת, גם וירוסים מסויימים עשויים לגרום לגוון ירוק בהיר בצואה. לכן, אם התינוק מציג תסמינים נוספים, יש לגשת לבדיקת רופא.

החלפת חיתול לתינוק ניובורן. ShutterStock
בימים שלאחר הלידה, היציאות של התינוק יראו כמו זפת/ShutterStock

קקי שחור דביק
קקי שחור ודביק המזכיר זפת הוא צואה מקוניאלית – צואה עוברית שנוצרת משאריות של מי שפיר. הדבר מאפיין את היציאות הראשונות ביותר מגופו של התינוק לאחר הלידה. הקולוסטרום (חלב האם הראשוני) מסייע לתינוק לעבור את שלב המקוניום בתוך כשלושה ימים. אולם, אם היציאות המקוניאליות נמשכות מעבר לפרק זמן זה, מומלץ להתייעץ עם רופא ילדים. ייתכן שיהיה צורך לשנות מעט את תזונת התינוק על מנת לסייע לו להפריש את כל המקוניום מגופו.

קקי שחור
קקי שחור, סמיך ודביק (שעשוי להזכיר את הצואה המקוניאלית) שמופיע שלא בימים שלאחר הלידה הוא קקי דמי (מכונה גם : Melena) והוא עשוי להכיל דם מהמעי או ממערכת העיכול העליונה. אם אתם נתקלים בקקי כזה יש לפנות מיד לבדיקת רופא.

קקי מימי, חום ורך
קקי במראה מימי עם חתיכות, שמופיע בתדירות גבוהה מוגדר גם כשלשול. יציאות התינוק עשויות להשתנות במרקמן וזה בסדר אם מדי פעם יש יציאות רכות יותר מאחרות, אבל אם היציאות הרכות נמשכות מעל יומיים ייתכן שמדובר בשלשול והסיבה לכך עלולה להיות גם זיהום כלשהו. לרוב לא מדובר במצבים מסוכנים, אך יש להקפיד הקפדה יתרה על שתיית נוזלים (בהתאם לתזונת וגיל התינוק) כדי למנוע התייבשות. אם השלשולים נמשכים יותר מיומיים, פנו לבדיקת רופא.

*בכל מקרה שבו אתם מבחינים באחד מהסימנים הבאים: דם או ריר בצואה, חום, הקאות, סירוב לאכול, ירידה בפעילות, ירידה בכמות השתן או שתן כהה, חוסר נינוחות – יש לגשת לרופא מיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully