וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגידול ברחם התכווץ בזכות תרופה לסרטן כליה

20.4.2017 / 16:58

לילך כהן יצאה להיאבק על החיים שלה לאחר שחלתה בסרטן רחם גרורתי. היא הייתה מרותקת למיטה זמן רב, תוך שהיא עוברת טיפולים שלא הביאו תוצאות. בסופו של דבר, הטיפול שהציל אותה היה דווקא תרופה לסרטן הכליה

סרטן הרחם. ShutterStock
רפואה מותאמת אישית עשויה להעצים את יעילות הטיפול. סרטן הרחם/ShutterStock

בגיל 37, אובחנה לילך כהן, תושבת הקריות, בסרטן ברירית הרחם. "פתאום בא כאב" נזכרת לילך בתקופה בה נתגלתה המחלה. "אחרי כמה בדיקות, בישר לי הרופא שמדובר בסרטן של רירית הרחם בשלב ראשוני".

עוד בנושא:
מחקר: "גלולות למניעת הריון עשויות למנוע מספר סוגי סרטן"
חשבה שהיא שמנה, הרופאים גילו גידול במשקל 63 קילוגרם
מחקר מטריד: גבינות עלולות להעלות את הסיכון לסרטן השד

בהתאם לפרוטוקול הטיפול הסטנדרטי, קיבלה לילך טיפול הורמונלי במטרה להוביל לנסיגה של המחלה. אך הטיפול לא הביא לתוצאות, הגידול החל להתפשט בגופה, והיה צורך לעבור לטיפול בכימותרפיה אגרסיבית יותר. "אמרו לי - גברת הכל שם גרורות, הכל גושים, אנחנו מתחילים עוד יומיים כימו", משחזרת לילך.

אבל הגידול של לילך היה עקשן. הוא המשיך להתפשט בגופה למרות הטיפולים הכימותרפים , שגרמו לה לתופעות לוואי קשות. "לא הגבתי טוב לטיפול, צבע העור שלי לא היה טוב, הטיפול גרם לי לתחושת חנק ואחרי שלושה טיפולים הפסיקו לי את הטיפול", נזכרת לילך, "מעבר לזה, המחלה התפרצה יותר".

כיום ניתן להתאים אישית את הטיפול התרופתי

ד"ר ארי רייס, מומחה לגניקולוגיה אונקולוגית מביה"ח רמבם בחיפה והרופא המטפל של לילך, המליץ לה לבצע בדיקת ריצוף גנטי עמוק, להתאמה אישית של הטיפול התרופתי. "לרפואה מותאמת אישית יש כיום תפקיד הולך וגדל בטיפול במחלות ממאירות ממקור גינקולוגי", מסביר ד"ר רייס. "בשנים האחרונות נוספו מספר תרופות חדשות שמותאמות למוטציות שניתן למצוא בגידולים אלה. בנוסף, גילינו שלעתים קרובות ניתן להשתמש בתרופות שפותחו עבור גידולים אחרים בטיפול בממאירויות הרחם והשחלות באמצעות בדיקות שמספקות לנו מידע על האופי הביולוגי המדויק של הגידול".

מעבדה ביולוגית. ShutterStock
בדיקה גנטית מאפשרת התאמת טיפול אישי לחולה/ShutterStock

את הבדיקה החדשנית עברה לילך במרכז של חברת- Cancer Hope. גליה כוכב, מנכל"ית החברה, שהקימה את המרכז לפני שבע שנים, נזכרת בתהליך שעברה: "כשלילך הגיעה אלינו היא סבלה מכאבים קשים שהקשו עליה לשבת בשיחת היעוץ הראשונית והיא העדיפה לעמוד לכל אורכה. לילך הגיעה אלינו לאחר כמה חודשים של טיפולים כימותרפים. למרות זאת, וזה אולי הדבר הכי הרשים אותי בה, לילך רצתה להיאבק, היא באה למצוא לעצמה את הטיפול היעיל ביותר".

תוצאת בדיקת הריצוף הגנטי של Cancer Hope, השפיעה על המשך הטיפול של לילך. "לבדיקת הריצוף הייתה השפעה מכרעת במקרה זה", מסביר ד"ר רייס. "לפני הבדיקה, לילך טופלה בטיפול כימי מקובל, אבל הטיפול לא הצליח להשפיע על המחלה ומצבה הלך והתדרדר. בעזרת הבדיקה הותאם שילוב תרופתי ספציפי שהביא לשיפור רב במצבה. ללא הבדיקה לא היה שום סיכוי להתאים ללילך את הטיפול שהיטיב את מצבה ללא היכר".

"המטרה של Cancer Hope היא לתת למטופלים ידע נרחב על המחלה שלהם ובכך להעצים אותם", מספרת כוכב ,"חשוב שחולים ישמעו את הסיפור של לילך וילמדו ממנו שאולי גם להם יש אפשרויות טיפול שהם לא מכירים וכדאי לברר אותן".

הבשורה למטופלים: שיפור ניכר באיכות החיים

תוצאות הבדיקה של לילך הראו שתרופה ביולוגית בשם "אפיניטור" יעילה עבורה, ולאחר ארבעה חודשי טיפול בתרופה החדשה, היא קיבלה בשורה מרגשת. "ארבעה חודשים אחרי שהתחלתי את הטיפול, הגושים שהיו לי הצטמצמו מ-12.5 ס"מ ל-6 ס"מ והגרורות שהיו קשות, הפכו מיימיות." היא מתארת בהתרגשות.

ד"ר רייס מתאר את השיפור במצבה של לילך: "בעקבות הטיפול המיוחד שקיבלה, מצבה השתנה מן הקצה אל הקצה. הגידול שהשתולל בגופה גרם לה לסבל שלא יאמן. כעת אנו רואים שיפור ניכר במצבה הרפואי ואיכות חייה מצויינת".

כאב בטן. ShutterStock
"הגידול שהשתולל בגופה גרם לה לסבל שלא יאמן. כעת אנו רואים שיפור ניכר"/ShutterStock

מספר חודשים של טיפול בתרופה מותאמת אישית, נתנו ללילך את היכולת לשלוט חזרה בחייה. "הרגשתי שהגוף שלי חוזר לעצמו. אם קודם הייתי אוכלת כפית אורז, עכשיו אני אוכלת קערת אורז. אם קודם לא יכולתי לקום מהמיטה ולצחצח שיניים, אני עכשיו קמה, מצחצחת שיניים, מתקלחת ומתלבשת בצורה עצמאית". לילך עוצרת לרגע, לוקחת נשימה וממשיכה בהתרגשות: "חזרתי לשלוט בחיים שלי, החיים שלי בידיים שלי".

ד"ר רייס, שליווה את לילך לכל אורך הדרך, מתאר את הצלחת הטיפול כשילוב של שני גורמים: "לילך מלמדת אותנו לאיזה הישגים ניתן להגיע במלחמה בסרטן באמצעות שילוב נחישות ותחכום ביולוגי. לילך היא אישה בעלת עוצמה אישית בלתי רגילה שאינה מוכנה להיכנע או להתפשר, הבדיקה הגנטית נתנה בידינו כלים להלחם יחד איתה בגידול, ובהצלחה מפתיעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully