וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים קבעו: שעת ריצה מוסיפה שבע שעות לחיים

13.4.2017 / 12:19

אנחנו כבר יודעים שספורט משפר את הבריאות ומונע מחלות, אבל בשנים האחרונות מבין עולם המדע שהכוח שלו אפילו גדול מששיערנו. עד עכשיו הוכח שריצה מאריכה את החיים ועכשיו חוקרים חושפים כמה עמוקה ההשפעה הזאת

אישה רצה בים עם מד פעילות על היד. ShutterStock
מעשנים ומתים על ג'אנק? לפחות תעשו לגוף שלכם את הטובה הקטנה הזאת/ShutterStock

כשזה נוגע להארכת תוחלת החיים ולשיפור איכותם, מחקרים רבים כבר הראו שריצה היא הדרך הטובה ביותר לעשות את זה. כעת, מחקר חדש שפורסם בכתב העת Progress in Cardiovascular Disease בחן את מסקנותיהם של כמה מחקרים משמעותיים וגדולים, וקבע כי תוחלת חייהם של אנשים שעוסקים בריצה ארוכה בכשלוש שנים מזו של אנשים שלא רצים. המחקר מצא כי גם אנשים שמעשנים, שותים או סובלים ממשקל עודף מאריכים ימים אם הם מקפידים לרוץ.

עוד בנושא:
מתקשים להחזיק מעמד בתנוחה הזאת? זה אומר הרבה על הבריאות שלכם
זה מה שטיפוס במדרגות יעשה לכושר שלכם
שימו חריף: אכילת פלפל צ'ילי יכולה להאריך חיים

ממצא מעניין ביותר המופיע במחקר הוא שלא חייבים להקדיש את כל חיינו לריצה כדי ליהנות מהפירות שלה. הנתונים מראים כי גם אנשים שלא רצים על בסיס קבוע, וגם כאלה שרצים לאט ועושים אימונים בעצימות נמוכה נהנים מתוחלת חיים ארוכה יותר באופן סטטיסטי מאלו שלא עוסקים כלל בספורט הזה.

הנתונים המעודדים לא מאוד מפתיעים את מי שכבר בחן את הנושא לעומק. מחקר קודם שפורסם לפני שלוש שנים כבר מצא כי אפילו ריצה קצרה שאורכת כחמש דקות בלבד, עשויה להאריך משמעותית את תוחלת החיים ולמנוע מחלות לב וקשיים בזרימת הדם.

איש שמן רץ. ShutterStock
גם אם אתם כבר סובלים מבעיות רפואיות, זה אף פעם לא מאוחר להתחיל לשנות/ShutterStock

על פי מסקנות החוקרים, הריצה מפחיתה את הסיכון למוות בטרם עת בכמעט 40 אחוזים. נתון זה לא תלוי באורך הריצה או בקצב. החוקרים בודדו משתנים שעלולים להשפיע על הסיכון לתמותה כמו משקל, היסטוריה של מחלות לב והרגלי התזונה של הנבדקים. החוקרים קבעו כי בקרב המשתתפים במחקרים שבחנו, אם אנשים שלא רצו היו מתחילים לעסוק בספורט הזה, הם היו מפחיתים את הסיכון שלהם למוות מוקדם ב-16 אחוזים, ואת הסיכון להתקף לב ב-25 אחוזים.

המסקנה אולי הכי מעניינת במחקר הזה עוסקת ב"שווי" של שעת ריצה לתוחלת החיים שלנו. לאחר שניתחו נתונים רבים, קבעו החוקרים כי שעת ריצה אחת מאריכה באופן סטטיסטי את תוחלת החיים בכשבע שעות. עם זאת, ד"ר לי, שהוביל את המחקר מדגיש כי "התוצאות אינן מוחלטות", ואומר כי הריצה לא תהפוך אתכם לבני אלמוות. הוא מעריך כי התוספת המקסימלית שהריצה יכולה להעניק לתוחלת החיים שלנו עומדת על שלוש שנים, וזה לא משנה כמה אתם רצים.

עוד באותו נושא

אלה שלושת סוגי הספורט שיאריכו לכם את החיים

לכתבה המלאה

ואם ריצה היא לא בשבילי?

החוקרים מצאו כי גם להליכה, לרכיבה על אופניים ולסוגי ספורט אחרים המשפיעים על סיבולת לב-ריאה, יש תרומה ניכרת להארכת תוחלת החיים ולשיפור הבריאות. עם זאת, פעולות אלו לא טומנות בחובן את אותה היעילות של הריצה, גם אם אתם משקיעים בהן את אותה כמות אנרגיות ואף יותר. ענפי ספורט אלו הורידו בממוצע את הסיכון למוות מוקדם ב-12 אחוזים.

גבר רוכב על אופניים בטיילת בתל אביב. ShutterStock
גם אופניים יעשו לכם טוב, אבל קצת פחות/ShutterStock

אז מה הופך את הריצה לכל כך מיוחדת בהיבט של הארכת החיים? שאלה זו עדיין לא פתורה, אבל ד"ר לי מעריך שמדובר בעובדה שהריצה מורידה את רמות הכולסטרול בדם, מפחיתה את לחץ הדם ועוזרת להילחם בשומן באזור הבטן, שהוכח כמסוכן במיוחד לבריאות. הריצה גם מגבירה ביעילות את הכושר האירובי, אחד המדדים היעילים ביותר לאורח חיים בריא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully