וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מחזירים את הילדים לשגרה לאחר חופשת הפסח?

לריסה גינת, מאמר אורח

18.4.2017 / 7:05

לכל שבת יש מוצאי שבת ולכל חג יש את החזרה לשגרה. אז אחרי שבועיים (או יותר) שהילדים היו מחוץ למסגרת, הלכו לישון מאוחר או אפילו שהו באזור זמן אחר – איך מחזירים אותם לסדר היום הקבוע?

ילדים מטפסים על מיטת תינוק. ShutterStock
לא רוצים לישון, רוצים להשתגע/ShutterStock

חג הפסח מסמל לא רק את היציאה מעבדות לחירות אלא גם יציאה משגרה עבורנו ועבור הקטנטנים שלנו.

קודם כל, חשוב לומר שזה בסדר. חשוב וטוב לצאת מהשגרה, זה חלק מהחיים וזו הזדמנות מצוינת ללמידה של דברים חדשים וגם להטמעה וחיזוק של הדברים הקיימים. שינוי הוא חלק מהחיים, כך צריך להתייחס אליו וכך גם להסביר אותו לילד.

עוד בנושא:
12 עצות לשיפור הכישורים החברתיים של ילדכם בחופש
חולמים על חופשה ראשונה לבד? כך תכינו את הילדים

מה עדיף – לשבור שגרה לחלוטין ולחזור אליה בתום החג, או לנסות למזער את השינויים ולא לבלבל את המערכת?
זה תלוי, אם היה שינוי גדול והיינו נגיד שבועיים בחו"ל ועכשיו אנחנו חוזרים הביתה אז נכון שהמעבר הוא חד אבל יש הפרדה מאוד ברורה של מה שהיה מוכר לפני וחזרה אליו. אם השינוי היה קטן, לפעמים הוא פחות מערער את המערכת ולכן אולי יהיה פחות מורגש. לכן, הכל באמת תלוי בגמישות שלכם ובכמה אתם מוכנים לצאת מהשגרה.

ילדים מנופפים בידיים. ShutterStock
שינוי הוא חלק מהחיים וחשוב לדעת גם לצאת מהשגרה לפעמים/ShutterStock

לא משנה מה החלטתם, חשוב לזכור שכל אחד מאיתנו – כולל הילדים - מגיב לשינויים אחרת. התגובה של הילדים תלויה גם בגישה שלנו כהורים, וגם בקצב של הילד. גם בתוך הבית חשוב להתייחס בנפרד לכל ילד בהיבט הזה, ולתת לו את המקום שלו בהתמודדות עם השינוי. בהחלט ייתכן מצב שבו לילד אחד זה יהיה יותר מאתגר ולאחר, פחות.

עוד באותו נושא

מסביב לשעון: איך יוצרים סדר יום לתינוק?

לכתבה המלאה

במהלך החופשה

מומלץ לנסות לשמור על האווירה והתקשורת המוכרת לא משנה איפה אתם נמצאים, גם אם זה מתאפשר חלקית. למשל, לקחת בובה או חפץ מעבר שאיתו הילד רגיל להירדם, אם אתם נוהגים להקריא סיפור לפני השינה - אז עשו זאת גם בטיול וכדומה. חשוב לשים לב גם לסימני הגוף של התינוק, יכול להיות שנרגיש פתאום שאנו לא מזהים מה עובר עליו בכל כל השינויים, הגירויים וההתלהבות. נסו לייצר "רגע שקט" – לכו הצדה, למקום שקט בלי גירויים ואז הגוף שלו יראה מה הוא באמת צריך.

הכנה

ישנה חשיבות רבה להכנה ולביטחון של ההורה ביציאה ובחזרה לשגרה. כפי שהכנו את הילד לפני היציאה לחופשה אנו נכין אותו גם לחזרה לשגרה:

• קצת לפני החזרה דברו עם הילד על מה שהיה בחופשה: שהיה כיף וכל המשפחה הייתה יחד, גילינו ולמדנו דברים חדשים, אולי ישנו במקומות אחרים והלכנו לישון בשעות שונות שהוא לא רגיל אליהן, אולם כעת אנחנו חוזרים הביתה ולשעות השינה שאנחנו רגילים אליהן.

• הכנה לחזרה לגן – יום לפני החזרה לגן, ציינו פעם-פעמיים במהלך היום ובמיוחד לפני השינה שמחר חוזרים לגן, ושהוא יפגוש את כל החברים והגננת ושיהיה לו כיף. הוא יוכל לספר להם מה הוא עשה בחופש והם ישתפו אחד עם השני חוויות, ואמא/אבא יבואו לאסוף אותו לאחר העבודה.

ילדים בטיסה. ShutterStock
חוזרים מחופשה? תתחילו לדבר עם הילדים ולהכין אותם לחזרה לשגרה/ShutterStock

• הכנה בין המעברים – כל פעם להתייחס לשני צעדים קדימה. לדוגמה בבוקר כשהוא מתעורר להגיד לו שעכשיו נתלבש, אחר כך נצחצח שיניים, נאכל ארוחת בוקר ואז ניסע באוטו לגן.

• כשנפרדים בגן – אם יש לכם כבר טקס פרידה, חזרו אליו או עדכנו אותו. אפשר לתת לו חפץ מעבר שהיה איתו במהלך החופשה וכמובן להזכיר לו שוב שאתם תבואו לאסוף אותו בסוף היום.

חזרו לנקודות עוגן

חשוב לחזור לנקודות עוגן שהיו לילד לפני היציאה לשגרה. נקודות שנותנות לו ביטחון ויציבות בשגרה, כמו למשל גינה מסוימת שהוא אוהב ללכת אליה אחרי הגן, משחק מסוים או פעילות מסוימת שאתם נוהגים לעשות יחד. אפשר גם לחזק דברים בטקס השינה ולעדכן אותו, כמו למשל פרידה מהסלון והבובות לפני שאתם הולכים לשינה, להוסיף עוד ספר, לעשות עיסוי יותר ארוך ואפשר אולי להוסיף אלמנט כלשהו שנוסף במהלך החופשה (לדוגמה אם ישנו בחוץ ואמרנו לילה טוב לכוכבים).

תקשורת ודוגמה אישית

הילדים לומדים מאיתנו הכל על העולם באמצעות תקשורת ודוגמא אישית.

• תמללו, הסבירו ושקפו להם מה אתם רואים, מרגישים וחשים. למשל: היה לי ממש כיף שהיינו כולנו יחד בחופשה. הנה, חזרנו הביתה. היום אני אשן במיטה שלי ומחר צריך לחזור לעבודה ואני יודעת שאני אתגעגע אליך וכבר אחכה לאסוף אותך בסוף היום ולתת לך חיבוק".

• אם הילדים גדולים יותר אפשר לשאול אותם שאלות מנחות וכך ללמד אותם להביא את עצמם לידי ביטוי. זה מלמד אותם להתמודד עם רגשות, ולבטא את הרגשות שלהם. חשוב לתת מקום לקושי של הילד, שלא ידחיק אותו ולא יתעלם ממנו. כהורים, נסו להבין שהשינוי יכול להיות קשה, נסו להיכנס לנעליים שלהם, לזכור שזה חולף, טבעי, בריא ושזה בסדר.

אמא משכיבה ילדה לישון. ShutterStock
חזקו את טקס השינה ועדכנו אותו/ShutterStock

עקביות, התמדה והורדת הילוך

בימים הראשונים של החזרה לשגרה חשוב מאוד שנהיה עקביים ונתמיד במסגרת ובטקסיות, זה נותן לילד ביטחון, מכין אותו לקראת העומד לבוא ונותן לו תחושת שליטה על מה שקורה לו. עם זאת, ייתכן שבהתחלה יהיה לו קשה, אז שמרו על גמישות מסוימת.

בנוסף, כדאי להוריד הילוך בימים הראשונים של החזרה לשגרה, לא משנה באיזה גיל הילדים - הקפדה יתרה על החשכה הדרגתית, בלי מסכים, הורדת גירויים וצעצועים בצורה הדרגתית, לשים מוסיקה רגועה. המטרה היא לאפשר לגוף להיכנס למצב מתאים לשינה מבחינה הורמונלית, בצורה נכונה ומיטבית.

לו"ז שבועי

לילדים קצת יותר גדולים, אפשר לבנות יחד לו"ז שבועי לחזרה לשגרה: מה עושים בכל יום בשבוע, מה נעשה אחרי הגן ולשתף אפילו את הילד בבחירה, זה ייתן לו גם ביטחון ושליטה וגם ציפיה והתרגשות.

סנכרון השעון הביולוגי

אם הייתם בחו"ל ובאזור זמן שונה, צריך לשים לב לשעון הביולוגי שעשוי להיות שונה מהשעון המקומי ולגרום לג'ט לג. היעזרו באור השמש בתחילת היום כדי לעזור להורמוני הערות והשינה להסתנכרן מחדש. איזון מחדש שכזה יכול לקחת מספר ימים.

שימו לב לסימני הגוף

יכול להיות שהרגלי האכילה או השינה של הילד השתנו במהלך החופשה, ופתאום תרגישו שקשה לכם לזהות את הצרכים שלו וששפת הגוף שהכרתם השתנתה. החזרה לאיזון יכולה לקחת יומיים-שלושה ולכן, חשוב בימים האלו להיות קשובים לסימני הגוף של התינוק כדי להבין בדיוק מה הוא צריך.

הכותבת היא הבעלים והמייסדת של Small Talk, המרכז להנחיית הורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully