וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה קפה מותר לשתות בהריון ואיך הוא משפיע על העובר?

20.4.2016 / 7:08

קחו לנו את הסושי, את ביצת העין ואת כוס היין, אבל למה אנחנו חייבות להפרד גם מהקפה? כמה קפה זה יותר מדי בהריון? ומהם בדיוק הסיכונים לאם ולעובר כתוצאה מצריכת קפאין גבוהה מדי?

קפה. ShutterStock
איך נתחיל את הבוקר בלעדיו?/ShutterStock

כמעט כל אישה יודעת, שלצד ההתרגשות והציפייה משלל החוויות החיוביות החדשות שהולכות להתווסף לחייה עם גילוי דבר ההריון, יש גם כמה פרידות כואבות שנלוות לתהליך. למשך תשעה חודשים לפחות אנחנו אומרות שלום לסושי, לביצת עין, לאלכוהול על סוגיו ולכמה מהגבינות האהובות עלינו. אבל אחד הוויתורים הקשים ביותר לנשים בהריון, הוא הוויתור על הקפה.

לא קל לוותר על אותה כוס קפה מעוררת שאנחנו אוהבות לפתוח איתה את היום, עוד כוס בשיחת הבוקר כשאנחנו מגיעות למשרד והפוך מפנק אחר הצהריים כשאנחנו יושבות בבית קפה עם חברה טובה או עם בן הזוג. קל לנו להבין את הסיכון שיש באכילת מאכלים נאים, שעשויים להכיל חיידקים המסכנים את העובר ואת ההריון, או את ההשפעה המזיקה של אלכוהול, אבל מה בעצם הבעייתיות עם קפאין בהריון?

עוד בנושא:
מחקר של הרווארד: 3 כוסות קפה ביום מאריכות חיים
למה אסור לכם לשתות קפה לפני תשע בבוקר
כמה קלוריות יש בקפה?

אישה בהריון מחזיקה כוס קפה. ShutterStock
בשליש הראשון ובשליש השני מומלץ להקפיד במיוחד על צריכת קפאין נמוכה/ShutterStock

מספר מחקרים שנערכו בעבר מצאו קשר בין צריכת קפאין ובין עלייה בסיכון להפלות ולאובדן הריון בשליש הראשון של ההריון. לכן, תחילת ההריון היא התקופה שבה חשוב במיוחד להקפיד ולהגביל את צריכת הקפאין. השליש השני של ההריון הוא הפחות בעייתי מבין שלבי ההריון ביחס לצריכת קפאין, אם כי גם במהלכו מומלץ להגביל את הצריכה. צריכת קפאין בשליש השלישי והאחרון להריון, נמצאה על פי כמה מחקרים כקשורה בעיכוב בהתפתחות העובר ובלידת עוברים במשקל לידה נמוך (פחות מ-2.5 קילוגרמים).

שלל המחקרים שבחנו את הנושא מתקשים לגבש מסקנות אחידות לגבי צריכת הקפאין המותרת בהריון. מחלקם עולה כי הרף העליון של הצריכה הוא 300 מיליגרם קפאין ביום (תכולת קפאין שוות ערך לכ-3 כוסות אספרסו). לעומת זאת, מחקרים מחמירים יותר סימנו את רף ההשפעה בפחות ממחצית הכמות – 140 מיליגרם קפאין ביום (כמות השווה לקפאין המצוי בשתי כוסות קפה נמס).

עוד באותו נושא

יין, סושי וביצה עלומה: שאלון תזונה בהריון

לכתבה המלאה

אז כמה קפה מותר לשתות בהריון?

כאמור, השפעות הקפאין על העובר ועל ההריון נחקרו לא מעט, ולמרות זאת רופאים ומדענים מתקשים לגבש רף חד משמעי לצריכת הקפאין הבטוחה בהריון. הסיבה לכך נעוצה בעיקר בעובדה שקשה לנהל מעקב מדוייק אחר צריכת הקפאין של נשים הרות (ושל אנשים בכלל) משום שכמויות הקפאין עשויות להשתנות מכוס קפה אחת לשניה ומשום שקפה אינו המקור היחיד לקפאין בתזונה שלנו והוא מצוי גם במאכלים ומשקאות נוספים. עם זאת, ישנן כמה מסקנות מדעיות ברורות שעולות ממחקרים אלו.

אישה בהריון שותה כוס תה. ShutterStock
גם כוס התה שלך עשויה להכיל קפאין/ShutterStock

הקפאין שאנחנו שותות נכנס למחזור הדם שלנו ומשם עובר לשיליה המזינה את העובר ומספקת לו דם וחמצן. גופו הזעיר והמתפתח של העובר אינו יודע לפרק ולסלק את הקפאין ביעילות כמו גופו של מבוגר, ולכן הוא עלול לגרום לנזקים בהתפתחותו. מאחר והמחקרים מתקשים לגבש המלצה אחידה, מומלץ להיות שמרנית ולהקפיד במהלך ההריון על צריכת קפאין שאינה עולה על 2-3 כוסות קפה במהלך היום, המאפשרות צריכת קפאין מספקת להתעוררות בבוקר ולקפה של אחר הצהריים.

לא רק קפה

בהקשר זה חשוב לציין שוב, שהקפאין שאנחנו צורכות מגיע אמנם בעיקר מקפה, אך לא רק ממנו. מזונות ומשקאות נוספים שמכילים קפאין בכמות שיש לתת עליה את הדעת הם: תה, משקאות קולה ומשקאות אנרגיה וסוגים מסויימים של שוקולד.

וואלה! NEWS בשיתוף סימילאק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully