וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוכאים? 7 מאכלים שיגרמו לכם להרגיש הרבה יותר גרוע

3.8.2020 / 7:31

שותים כמה כוסות יין כדי להתגבר על פרידה קשה? מעמיסים את עצמכם בעוגיות כדי לנחם את עצמכם על היום הקשה שעברתם? מחקרים מראים שלא רק שאתם לא עושים לעצמכם טוב, אתם גורמים נזק

פופקורן קרמל צ'ילי. דרור עינב
הם נתפסים כמפלט מרגיע בסוף היום, אבל עושים יותר נזק מתועלת בטווח הארוך/דרור עינב

המילה "דיכאון" נאמרת יותר מדי שלא לצורך, ורבים לא מצליחים להבדיל בין דיכאון לבין סתם מצב של אנרגיות ירודות בסוף יום קשה. דיכאון הוא למעשה הפרעה נפשית שמתמשכת שבועות, חודשים ובמקרים מסוימים אפילו שנים. התסמינים הנפוצים שלו הם קודם כל איבוד עניין בפעולות שפעם גרמו לכם הנאה, מצב רוח ירוד עם ירידה חמורה בהערכה העצמית ובתחושת החיות. במקרים רבים, הסובלים מדיכאון יחוו ירידה בתיאבון, חרדה, חוסר אנרגיה ובעיות שינה.

הסיבות לדיכאון קשורות כמובן למוח שלנו, אבל מחקרים רבים מצאו כי למאכלים ולמשקאות שרובנו צורכים על בסיס קבוע יש תרומה מסוימת להעצמת תסמיני הדיכאון, למרות שלחלקם אנחנו דווקא פונים כשאנחנו מרגישים מעורערים ואבודים. אז אם אתם יודעים שיש לכם נטייה לדיכאון, גם אם הוא עדיין לא תקף בכל הכוח, אולי כדאי לשמור מרחק מ-7 המאכלים והמשקאות האלו שעלולים להעצים את התסמינים ולהחריף את המצב.

1. עוגיות

כשאנחנו עצובים, רבים מאיתנו מוצאים נחמה בעוגיות. הטעם המתוק עוזר לנו להרגיש קצת יותר טוב, אבל אנחנו לא לוקחים בחשבון את המחיר לטווח הארוך, כי אחרי פרץ הסוכר שימרח לכם חיוך על הפנים, צפויה גם, כמו בכל דבר בחיים, ירידה. הפחמימות הפשוטות שבעוגיות מפורקות במהירות יחסית, מה שיגרום לצניחה מהירה ברמות הסוכר, שתשפיע לרעה גם על מצב הרוח ועל תסמיני הדיכאון.

עוגיות שוקולד צ'יפס. ShutterStock
עולות מהר, יורדות מהר. עוגיות/ShutterStock

מחקר בנושא, שפורסם בכתב העת The American Journal of Clinical Nutrition, מצא כי עלייה חדה ברמות הסוכר בדמן של נשים לאחר אכילת פחמימות פשוטות קשורה באופן ישיר להגברת הדיכאון. מחקר זה מצא כי גם ההפך הוא נכון - אכילת פחמימות מורכבות, פירות וירקות עוזרת לשפר את המצב הנפשי.

2. מזון מהיר

הם אולי הבחירה הקלה כשאין לכם כוח לבשל והילדים אולי משגעים אתכם כדי שתקנו להם אותם, אבל אתם בטח לא צריכים אותנו שנגיד לכם כמה מאכלי "מזון מהיר" מזיקים למשקל, לבריאות ולכיס. עכשיו יש לכם עוד סיבה להישמר ממאכלים אלו - כדי להגן על הנפש. מחקר שפורסם ב-2012 בכתב העת Public Health Nutrition, מצא כי אנשים שצורכים מזון מהיר על בסיס קבוע נמצאים בסיכון מוגבר ב-51 אחוזים לפתח דיכאון. המאכלים שנבדקו כוללים המבורגרים, נקניקיות ופיצות.

3.משקאות עתירי קפאין

לאלו שגם ככה סובלים מאנרגיות ירודות, קפאין נתפס כפתרון המתבקש והמהיר לבעיה. על אף שכוס קפה או שתיים במהלך היום אמנם לא יחריבו את המצב הנפשי, כשהקפאין מלווה את רוב יומכם, הוא צפוי להסב יותר נזק מתועלת.

קפה. Giphy
כשקפאין מלווה את רוב יומכם, הוא צפוי להסב יותר נזק מתועלת. קפה/Giphy

במשקאות אנרגיה, השילוב בין קפאין לסוכר הוא הגרוע ביותר. מחקר אחד שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת טקסס ופורסם בכתב העת Behavior Study מצא כי אנשים שסבלו מדיכאון והתרחקו מקפאין ומסוכר למשך שבוע דיווחו על שיפור ניכר בתסמיני הדיכאון. לאחר מכן נתנו החוקרים לחלק מהנבדקים כדורי קפאין וסוכר, ולשאר כדורי פלסבו. 50 אחוזים מאלו שצרכו קפאין וסוכר, דיווחו על שובם של התסמינים. החוקרים הסבירו כי הקפאין והסוכר מגבירים חרדה, לחץ ותחושות שליליות.

4. אלכוהול

ככל שהמצב מסביב נראה רע יותר, כך עולה הצורך להתנחם בכמה כוסיות שישכיחו לזמן מה את הכאב. נסו לחשוב על הבוקר שאחרי לילה כזה, ושאלו את עצמכם איך זה עבד. האלכוהול למעשה מדכא את פעילות מערכת העצבים המרכזית, מה שמשפיע על החשיבה, יכולת הסקת המסקנות, ההיגיון והרגשות. כל אלו תורמים גם להגברת תסמיני הדיכאון.

אם אתם סובלים מדיכאון קל או מחרדה, אתם בטח מכירים את פעימות הלב המוגברות ואת ההזעה בכפות הידיים. שני אלו גם מתעצמים עם לגימת הטיפה המרה. שתיית אלכוהול תשפיע לרעה גם על מידת לקיחת הסיכונים שלכם - מה שעלול לגרום לכם לעשות דברים שתצטערו עליהם אחר כך ויגרמו לכם להרגיש רע, כמו לריב עם חבר, לסמס לאקס או לקיים יחסי מין לא מוגנים, החלטות שלא בדיוק יעשו טוב לתחושה הכללית שלכם ביום שאחרי.

קוקטיילים. Giphy
עלול לגרום לכם לעשות דברים שתצטערו עליהם אחר כך. אלכוהול/Giphy

5. משקאות ללא סוכר

אם אתם מנסים לשמור על המשקל ושותים משקאות קלים ללא תוספת סוכר, או מחליפים סוכר בתחליף, כדאי שקודם כל תדעו שאתם לא עושים לגוף שלכם טובה. הטעם המתוק גורם לנו לחשוב שצרכנו סוכר, וכשהוא לא מוזרם למחזור הדם, הדחף לצרוך אותו גובר. בנוסף, מחקרים מצאו קשר ישיר בין ממתיק פופולרי בשם אספרטם, המצוי בכ-14 אלף משקאות, מאכלים ותוספי מזון, בהם המשקאות ללא סוכר הנמכרים ביותר, לבין הגברת תסמיני דיכאון.

מחקר מאוניברסיטת נורת'ווסטרן באוהיו, שבחן את הקשר הזה הופסק באמצע, מחשש שהנבדקים יתחילו לפתח נטיות אובדניות. החוקרים הסבירו שמה שגורם להחרפת התסמינים הוא העובדה שהאספרטם מדכא את ייצור הסרוטונין - שמכונה "הורמון האושר". בקרב הנבדקים שצרכו אספרטם בשיעור גבוה נרשמו יותר כאבי ראש, נדודי שינה ושינויים חדים במצב הרוח.

6. שמן סויה

השומן הרווי בשמן הסויה, עשוי לעלות את הסיכון לדיכאון בעד 48 אחוזים. כך על פי מחקר שפורסם בכתב העת PLOS ONE בשנת 2011. הסיבה לכך, על פי החוקרים, היא ריכוז גבוה של חומצות שומן מסוג אומגה 6, בעלי מאפיינים המעודדים התפתחות דלקות במוח ובשאר אזורי הגוף. מחקר נוסף בנושא, שנערך ב-2015 ופורסם בכתב העת Jama Psychiatry מצא כי בקרב אנשים שסובלים מדיכאון, הדלקתיות באזור המוח הייתה גבוהה ב-30 אחוזים מהממוצע.

7. נתרן

צריכה מוגברת של נתרן לא רק גורמת לעלייה בלחץ הדם ומגבירה את הסיכוי להשמנה. כמה מחקרים בנושא הראו כי נתרן יכול לשבש את פעילות מערכת העצבים בגוף, מה שבנוסף להגברת תסמיני הדיכאון, עלול לגרום גם לעייפות ולהיחלשות המערכת החיסונית. אבל רגע לפני שאתם מוציאים לחלוטין את הנתרן מחייכם, חשוב לזכור כי גם מחסור בו עלול להזיק לגוף. ארגוני הבריאות בעולם ממליצים לצרוך אותו בשיעור של בין 1,500 ל-2,400 מ"ג בכל יום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully