וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרובים לצלחת: מאכלי החג הכי בריאים על שולחן הסדר

פסח הוא חג משמין. לא רק שהוא אורך שבעה ימים, הוא גם כולל ארוחות מרובות עם מבחר מאכלים עתירי קלוריות, ביניהם מצה, קניידעלך ואפילו גפילטעפיש. רגע לפני שאתם מרימים ידיים, הדיאטנית שלנו מגלה שיש כמה מאכלים בשולחן החג שדווקא כדאי לכם להכיר מקרוב

בסרטון: כמה קלוריות יש במאכלי החג?/מערכת וואלה!

בווידיאו: לא תאמינו כמה קלוריות אתם אוכלים בארוחת חג אחת

מבחינה תזונתית, מצוות החג המרכזית בחג הפסח היא אכילת מצה, במקום אכילת חמץ. נדמה כי מסורת זו משתלטת על החג כולו ושכחנו שקיימים מאכלים רבים נוספים המוצגים בקערת ליל הסדר והם בעלי ערך תזונתי רב. הנה כמה מהמאכלים שחשוב לשלב בתפריט, ולא רק בפסח.

עוד בנושא:
תשתחררו: המזונות שאנחנו משועבדים אליהם כל השנה
ככה עושים את זה: לאכול ולא להשמין בארוחות החג
בעונג רב: כך תאכלו את ארוחת החג לפי הרמב"ם

1. מרור – חסה

החסה, כמו ירקות עליים ירוקים אחרים דלה בקלוריות ומכילה ויטמינים ומינרלים רבים. ביניהם נמצא ויטמין K המסייע בקרישת הדם ובבניית העצמות, ובוויטמינים מסוג B, כמו גם חומצה פולית החשובים ליצירה ולהפקת אנרגיה בתאים, להקטנת הסיכון למחלות לב ועוד. מומלץ לשלב את אכילת החסה במשך כל ימי החג כתוספת למנה העיקרית בארוחות השונות.

למה סלט הוא לא בריא כמו שחשבתם?

עוד באותו נושא

לא נשתנה כלום: כך תשמרו על הדיאטה בחג

לכתבה המלאה
חסה. ShutterStock
מומלץ לשלב בארוחות החג/ShutterStock

2. תמרים

בחג הפסח אנו פוגשים בדרך כלל תמרים כחלק מהחרוסת, אך ניתן ליהנות מהם במשך כל ימי החג, כתחליף בריא ודל שומן כשיש צורך למתוק.

התמרים עשירים בסיבים תזונתיים, המאיטים את קצב ספיגת הפחמימות בדם וכך מלבד הרגשת המתוק, הם יכולים להגביר את תחושת השובע. התמרים שמהווים אפשרות לאספקת אנרגיה זמינה יכולים להוות תחליף למנת פרי (2-3 יחידות). חשוב לציין כי לאלו המוגבלים באכילת פירות כגון סוכרתיים, יש להתייעץ לגבי כמות הפירות היומית שמשלבים בתפריט היומי.

יש גם מתוק בריא: כל מה שטוב בתמרים

חרוסת של אביב משה. נמרוד סונדרס
תחליף בריא למתוק/נמרוד סונדרס

3. אגוזים

אגוזים משתייכים לקבוצת השומנים הבלתי רוויים, המומלצים לאכילה על ידי ארגוני הבריאות בעולם. האגוזים, בעיקר אגוזי מלך, עשירים בחומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 החשובות לשמירה על בריאות הלב ותפקוד תקין של המוח.

בנוסף לשומנים, האגוזים מכילים רכיבים רבים בעלי ערך תזונתי רב כגון מגנזיום הנחוץ להעברת גירויים עצביים ותהליכי התכווצות והרפייה של השרירים.

לא רק בכיסים: למה כדאי לאכול אגוזים בפסח?

אגוזי פקאן. ShutterStock
שומרים על המוח/ShutterStock

4. כרפס

כרפס הנקרא גם סלרי, מהווה את אחד מסמלי החג, והוא יכול גם להוות תוספת של עשבי תיבול לתבשילים רבים. כמו כן, ניתן לאכול את הגבעולים ועליי הסלרי בצורתם הטרייה.

הסלרי מכיל ויטמינים ומינרלים רבים, ביניהם אשלגן, סידן, מגנזיום, ויטמין A ועוד. בנוסף לכך, ירק הסלרי מכיל נוגדי חמצון רבים כגון לוטאין וזאקסנטין שנמצאו כמפחיתים תהליכים הגורמים לנזק בתאים וכך יכולים לסייע בשמירה על בריאות העין ולמנוע סוגים שונים של מחלות.

אל תסתכלו בקליפה: הירקות המכוערים שהכי בריאים לכם

סלרי. ShutterStock
כרפס זה סלרי/ShutterStock

5. יין – בכמות מתונה בלבד

בליל הסדר נהוג לשתות יין. ארבע כוסות ממנו למעשה. אם בוחרים ביין ולא במשקה ממותק, המכיל כמויות גדולות של סוכר, יתכן ותהנו מרווח תזונתי שכן שתיית יין בכמות מתונה נמצאה כיעילה בהפחתת הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם.

חשוב להדגיש כי בשל העובדה כי צריכת אלכוהול מכל הסוגים, כולל יין, מהווה גורם סיכון לחלות בסוגים שונים של סרטן, יש להקפיד על שתיית אלכוהול מתונה במהלך החג, ובאופן כללי.

המחיר האמיתי של כוס יין בערב

כוס יין אדום. ShutterStock
לשתות, אבל לא 4 כוסות/ShutterStock

6. ביצה

הביצה עשירה בחלבון, והיא מכילה את כל חומצות האמינו, אבני הבניין מהן מיוצרים החלבונים בגופנו. אכילת החלבונים חשובה בשל תפקידהם הרבים כגון בניית העצמות, השרירים, מערכת החיסון ועוד. מלבד החלבון, הביצה מכילה ויטמינים ומינרלים רבים כגון אשלגן, מגנזיום, קרטנואידים ועוד.

מאכלי פסח רבים מכילים כמויות גדולות של ביצים, ובנקודה זו חשוב לציין כי למרות שארגוני הבריאות בעולם אינם מגבילים את מספר הביצים אותן מומלץ לאכול ביום, מומלץ לאכול ביצים במתינות בשילוב עם תפריט מאוזן. בנוסף, לאנשים הסובלים ממחלות שונות כגון סוכרת, מחלות לב וכלי דם ועוד כדאי להתייעץ עם מומחים להתאמת תפריט ייעודי עבורם.

הזמן הצהוב: כדאי שתחשבו שוב על איך שאתם אוכלים ביצים

ביצה רכה. ShutterStock
נמצאת ברבים ממאכלי החג/ShutterStock

7. סלק

את הסלק נהוג לפגוש במאכל החג המסורתי חזרת, אך ניתן ליהנות ממנו גם בצורות הכנה אחרות כגון תוספת לסלט טרי בכל מהלך החג. הסלק מכיל כמות גדולה של ברזל, ויטמין C, חומצה פולית ואשלגן - מינרל חשוב שעוזר למניעת עליית לחץ הדם על ידי וויסות תקין של משק המים והמינרלים בגוף.

האם סלק הוא הסופר-פוד החדש?

חזרת בנוסח אסייתי. נמרוד סונדרס
מופיע לא רק בחזרת/נמרוד סונדרס
  • עוד באותו נושא:
  • ביצה
  • פסח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully