וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לידיעת הקוראת בר רפאלי: כך מכינים פעוטות ללידת אח חדש

לריסה גינת, מאמר אורח

3.4.2017 / 6:48

רוב הספרים וההסברים שמכינים ילדים ללידת אח או אחות חדשים מיועדים לגילאי 3 ומעלה. האם ניתן להכין גם פעוט בן שנה להתרחבות המשפחה? ואיך עושים זאת? מומחית מסבירה

רוב ההמלצות לגבי הכנה של ילד או ילדה ללידה של אח או אחות קטנים מיועדות לילדים בני שלוש, ארבע ואף חמש שנים, אבל מה קורה כאשר הפער בין הילדים הוא קטן בהרבה, כמו במקרה של בר רפאלי – שצפויה ללדת את ילדה השני כשבתה הבכורה ליב תהיה בת שנה וקצת? האם גם פעוט בן שנה או 10 חודשים זקוק להכנה לקראת הלידה של האח או האחות החדשים?

מחקרים מראים שתהליכי למידה והתפתחות במוח נוצרים כבר מהשלב העוברי ולמעשה, תינוקות מצויים בכל רגע נתון בתהליך למידה מואץ, המושפע בין היתר מגירויים חיצוניים כגון מגע, חיוך, ליטוף ותקשורת עם הוריהם.

כשההורים מגלים על ההריון החדש וכבר יש תינוק בבית, למעשה יש להם כתשעה חודשים להתכונן ללידה ולתוספת של עוד תינוק או תינוקת לבית. המטרה היא ליצור תשתית שתאפשר לילד להכיל ולקבל את השינוי ובכך להקטין את הסיכוי "למשבר" לאחר הלידה.

עוד בנושא:
ממיס: 6 אחים פוגשים את אחותם התינוקת לראשונה
מחקר: ילדים צריכים חיית מחמד יותר משהם צריכים אחים
מתי קנאת אחים הופכת למסוכנת?

ילדה מנשקת בטן. sonya etchison, ShutterStock
גם בגיל 10 חודשים או שנה הם זקוקים לתשתית רגשית שתעזור להם להכיל את השינוי/ShutterStock, sonya etchison

למה זה חשוב?
כשאנחנו נוקטים בגישה זו כלפי הילד שלנו, לא משנה באיזה גיל, אנחנו למעשה נותנים לו מקום שווה לנו במשוואה. בצורה זו הילד מרגיש מועצם וחש ש"רואים אותי", "אני שייך", "אני חשוב". אנחנו מאפשרים גם לו לעבור הכנה מנטלית שתאפשר תשתית רגשית, עד כמה שניתן, להכיל את השינוי. וזה נכון כאמור, גם בגילאי 10 חודשים ושנה.

חשוב לזכור – שכפי שלנו נולד עוד ילד, עבורו נולד עוד אח והוא שלו בדיוק כפי שהוא שלנו.

אז מה מומלץ לעשות?

עוד באותו נושא

מהו ההפרש המושלם בין הילדים?

לכתבה המלאה

לפני הלידה

• יש להתחיל את ההכנה כבר משלב ההריון, רצוי מהשלב שבו יודעים בוודאות שיש דופק והכל תקין, למשל לאחר השקיפות העורפית. ייתכן שתחוו שינויים בהתנהגותו של הילד כבר מתחילת ההריון – ילדים מרגישים הכל, ולכן מאוד קריטי לתת שם ומשמעות לתחושות שלהם, על מנת להוציא את התחושות ממקום מעורפל, לא ידוע ואף חרד ולהביא אותם למקום פרקטי וריאלי – "עוד מעט יהיה לך אח קטן".

• צרפו את הפעוט לאחת הסקירות, במיוחד לבדיקות התלת מימד, שבהן אפשר ממש לראות את התינוק. עם זאת, כדאי לקחת לבדיקה מלווה נוסף, כדי שאם הילד יבהל ממשהו במהלך הבדיקה יהיה מישהו פנוי לנחם אותו.

אילוסטרציה. ShutterStock
קחו את הפעוט איתכם לאחת הסקירות, שבהן יוכל לראות את התינוק שבבטן/ShutterStock

• מומלץ להקריא ספרים בנושא, להפנות את תשומת לבם לחברים או קרובי משפחה שגם להם נולדו אחים קטנים ולייצר כבר מההתחלה שיח בנושא. אין זה מחייב שהשיח יהיה ברמה יומיומית, אך הוא כנראה יהפוך להיות כזה ככל שהבטן תגדל ותתקרבו ללידה.

• קנו לפעוט בובה ואביזרים ואפשרו לו לשחק ולהעמיד פנים שהבובה היא התינוק החדש. ניתן לייצר שיח באמצעות משחק על מה שצפוי לקרות אחרי הלידה.

לדוגמה: "אמא תחזור מבית החולים עם תינוק קטן וכשהתינוק יהיה רעב, אמא תניק אותו" ולהדגים "הנקה" על הבובה, "כשהתינוק יהיה עייף נשכיב אותו לישון", ולהדגים הרדמה, "כשהתינוק יעשה פיפי/קקי, נחליף לו חיתול" ולהדגים החלפה, וכן הלאה. ייתכן שהפעוט יתחיל לשחק עם הבובה לפני הלידה, אך ההשפעה הקריטית של הכלי הזה תהיה מיד לאחר הלידה.

לאחר הלידה

לאחר הלידה, הרבה ילדים עשויים לחוות קושי משום שתחושת הביטחון שלהם מתערערת, והם עלולים לחוש שהם אינם מוצאים את המקום שלהם במשפחה. אם עד אותו הרגע הרבה מתשומת הלב היתה מוקדשת לפעוט, כעת תשומת הלב מתחלקת, סדר היום משתנה, ובדרך כלל גם ההורים מתקשים לתפעל את הסיטואציה החדשה ועוד מסתגלים אליה, אז על אחת כמה וכמה שגם לילד ה"גדול" קשה.

כאן יכולה לבוא לעזרתנו הבובה שקנינו לו מבעוד מועד. במקום שהפעוט ירצה לחזור להיות תינוק ויחווה רגרסיה כדי לקבל תשומת לב, הוא יכול להרגיש בוגר ושווה להורה באמצעות חיקוי הטיפול בתינוק: בזמן שאתם מחליפים לתינוק החדש חיתול, תווכו לילד החלפת חיתול לבובה, כשאמא מניקה הילד יכול להניק או להאכיל את הבובה. שימוש מאוד פרקטי של הבובה יכול להיות כשיוצאים עם התינוק לטיול בעגלה/מנשא, כך במקום לסחוב שני ילדים על הידיים, הילד נושא את הבובה (במנשא או בעגלת בובות), וזה נותן לו מוטיבציה לחקות את ההורה ולא לרצות להיות כמו התינוק.

ילד משחק  בבובה. ShutterStock
במקום שהוא יחווה רגרסיה, הבובה מאפשר לפעוט להידמות להורה, ולא לתינוק/ShutterStock
"השתדלו להימנע מהשוואות. שניהם ילדים, הזקוקים לחום אהבה וחיבוק. השוואה עלולה להוביל לרגרסיה"

• הנגישו לפעוט את התינוק החדש בשמחה והתלהבות – "נולד לך אח חדש, איזה כיף!"

• הימנעו מהתנהגות של הפרד ומשול –"זהירות", "לא בראש", "בעדינות" , "לא לגעת!", להיפך- הזמינו את הפעוט ללטף את התינוק ותווכו את המגע. הדגימו לו איך ללטף, קחו את ידו ותווכו לו את המגע: "זה נעים לך? גם לתינוק זה נעים כשמלטפים כך".

• אני ממליצה מאוד לתת לפעוט תפקיד בטיפול בתינוק, שיהיה רק שלו. למשל, שיהיה אחראי על לנגב לו את הפליטות, או להביא לו את המוצץ ובכל פעם שהוא בבית הוא יהיה אחראי על המוצץ. זה מאפשר לילד להרגיש מועצם, אחראי, בעל תפקיד חשוב ומשמעותי.

• השתדלו להימנע מהשוואות כמו "אתה גדול, והתינוק קטן". ראשית, שניהם ילדים, הזקוקים לחום אהבה וחיבוק. ושנית, השוואה כזו עשויה ליצור פתח לרגרסיות ("אם הוא קטן ומקבל תשומת לב, אז אני אתנהג כמותו כדי לקבל את תשומת הלב והמקום שלי בחזרה"). השוואות עלולות להוביל לרגרסיות בשינה, גמילה, חזרה למוצץ, בקבוק וכדומה.

הנקת טנדם והנקה במהלך ההריון
אם ההריון תקין והפעוט אינו מפסיק את ההנקה באופן עצמאי, אין כל התוויה רפואית להפסקת הנקה. אם זה נעים לך ולפעוט, הרי זה נפלא , בריא ונהדר. כמו כן, לא מומלץ לגמול את הפעוט מהנקה זמן קצר לפני הלידה משום שעבורו ייתכן שמדובר ביותר מדי שינויים בפרק זמן קצר. משפחות רבות בוחרות בהנקת הפעוט והתינוק בו זמנית, הנקת טנדם. הנקת טנדם, באם היא מתאימה לכל המשפחה, יוצרת חיבור מאוד מיוחד בין שני האחים ומדגישה באופן מאוד עוצמתי את המקום השווה של שניהם במשפחה המתרחבת.

אח גדול ואחיו התינוק. ShutterStock
תנו לילד תפקיד שיהיה רק שלו ויתן לו תחושה של אחריות והעצמה/ShutterStock

זמן איכות
מאוד חשוב להקפיד על זמנים שבהם ההורים נוכחים עם הפעוט בלבד, וחשוב להקפיד גם כמה שיותר זמן משותף של שני האחים ביחד. שלא תיווצר תחושה שבכל פעם רק אחד ההורים נמצא עם אחד הילדים. זה יאפשר הסתגלות חלקה יותר למצב החדש – ולגיבוש התא המשפחתי החדש.

כשיוצרים זמן איכות שהוא נפרד עם האח הבכור, חשוב לא להגביל את הפעילות רק לזמנים שבהם התינוק החדש ישן או לא נמצא – משום שזה עשוי לחזק את הקנאה לתינוק החדש. הגדירו מועדים מוסכמים מראש לזמן האיכות, ועמדו בהם.

הכל מתחיל ונגמר בגישה
אם ההורים משדרים שהולדת האח החדש היא אירוע משמח, גם הפעוט יתייחס בצורה חיובית לאחיו הקטן ולשינוי שהוא חווה כעת. נכון, שהשינוי כולל גם קושי (גם להורים, אגב), ואת הקושי יש להכיל, לחבק, להתכונן אליו ולתת לו את המענה המתאים. אבל מה שנחווה כרגע כקושי, הוא אחד הדברים הכי נפלאים והכי מדהימים שיתרחשו בחיים שלכם ושל הפעוט בבית.

לריסה גינת היא הבעלים והמייסדת של גישת Small Talk - המרכז להנחית הורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully