וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתכוננים לפסח: צמחים אביביים לניקוי הגוף

אבי ציטרשפילר, מאמר אורח

2.4.2017 / 6:51

פסח הוא זמן נקיונות הבית, אבל מומלץ לא לפסוח גם על נקיון הגוף. איזה תה עשבים הכי מומלץ לשתות בסוף ארוחת החג ולמה מאוד כדאי לכם להוסיף זעתר למצות שלכם? אירחנו באולפן את העשבונאי, אבי ציטרשפילר שהגיע מצוייד בעשבים ובתשובות

ShutterStock

פסח מאופיין בעבודות ניקיון נמרצות המתמקדות בסביבת הבית ובסילוק החמץ מביתנו ואולי גם מחיינו. זהו ניקוי יסודי של פעם בשנה – פיזי ורגשי. מלבד הניקוי החיצוני, הפריחה שבאביב יכולה לשמש אותנו לניקיון פיזי ורגשי של הגוף.

גופנו צובר פסולת ורעלים במהלך השנה, לכן חשוב לנקותו מידי פעם, לפחות כמו שאנו דואגים לעשות טיפול לרכב שלנו. מקורות הזיהום רבים ועלולים להגיע מהאוויר שאנחנו נושמים, מקרינה סלולרית, משימוש בחומרים פלסטיים שמגיעים אלינו דרך המזון, חומרי הדברה חקלאיים ותעשייתיים, חומרים משמרים שמוסיפים למזון, חומרי ניקיון, מוצרים קוסמטיים שלא הוכנו כהלכה, מזון מעובד ועוד.

גם חוויה של מתח ועומס לאורך זמן תביא לזיהום פיזי ורגשי, תקשה על יכולת הפינוי והניקוי הטבעית, תחליש את פעולת התאים ואיברי הפינוי, תפגע באיברים ותכניס אותנו למעגל שקשה לצאת ממנו. בימים אלו אנו נמצאים בעונת מעבר וזו תקופה נהדרת לנקות את הגוף מרעלים ולהכין אותו להתחדשות של האביב.

עוד בנושא:
מסיבת חשק: 5 צמחים להגברת החשק המיני
טעים להכיר: 5 התבלינים הכי בריאים שיש
גם הגוף שלכם צריך טיפול עשרת אלפים

איך מנקים את הגוף?

ראשית, כמובן, חשוב לשמור על תזונה בריאה, לאכול בעיקר את מה שצומח ולהכין בעצמנו את עיקר מזונותינו. כדאי לבחור צמחים המשפיעים לטובה על חזרה לאיזון מעונת החורף ומנקים פסולת ורעלים מרמת התא ועד רמת האיברים והמערכות בגופנו. הנה כמה צמחים שיעשו את העבודה:

זעתר. ShutterStock
מנקה את הכבד מרעלים ושומנים. זעתר/ShutterStock

עלי אזוב (זעתר)

מאז ומתמיד נחשב האזוב במסורת היהודית כצמח מנקה ומטהר פיזית, רגשית ורוחנית. אבותינו, שהאזוב גדל בסביבתם, השתמשו בו ושילבו אותו במאכליהם ומנהגיהם. נקודה מעניינת בהקשר של חג הפסח, היא שבזמן המתת בכורי המצרים, ערב יציאת מצרים, ציוו בני ישראל לסמן את משקופי הבתים עם אגודות אזוב טבולות בדם ובכך שמרו על בכוריהם. פעולה זו מסמלת ששימוש באזוב אינו רק פעולה טכנית של סימון הבית כיהודי, אלא גם מסמנת שזהו בית של משפחה נקיה ואין סיבה להרוג את בכוריה.

גם דוד המלך בפנייתו לקב"ה כדי שיאפשר לו לבנות את בית המקדש, השתמש בצמח האזוב כסמל להטהרות ("חטאני כאזוב ואטהר"). בעונת האביב צמח האזוב מלבלב וכדאי להוסיפו בנדיבות למזון. שימוש באזוב יתרום לספיגה טובה ולשיפור העיכול, הצמח יפנה וינקז את הכבד מרעלים ומשומנים, יטפל בזיהומים חיידקיים במערכת הנשימה ומערכת העיכול, יגביר חיוניות, ריכוז וזיכרון ויחזק במידה ניכרת את הגוף.

אופן השימוש: חלטו ושתו חליטות של עלי אזוב – כמה עלים טריים או חצי כפית מהעלים היבשים בכוס מים רותחים, עד שלוש פעמים ביום. בנוסף, שלבו את תערובת הזעתר בשגרת המזון, בעיקר במאכלים קרים ובארוחות הבוקר והערב.

תה קמומיל. ShutterStock
מנקה את מערכת העיכול. קמומיל/ShutterStock

חליטת סרפד קמומיל וציפורן חתול

מדובר בשלושה צמחים המופיעים באביב ועומדים לרשותנו בתקופת הפסח.

סרפד (בערבית ג'וריס): צמח מזין ביותר, המכיל רכיבים חשובים כמו סידן, כלורופיל, ויטמין C , ויטמין E ומינרלים. הצמח משפיע על יעילות פינוי הפסולת ממערכת השתן והכליות ובכך מנקז ומטהר את הדם. בנוסף, הצמח משפר מצבי חולשה כמו אנמיה, משפיע לטובה על ייצור חלב אם, משפר פירוק רכיבי מזון במערכת העיכול, תורם לספיגה יעילה שלהם בדם, מחזק ומחסן.

קמומיל (קחוון בשפתינו או בבונג' בערבית): מסייע לנקות את מערכת העיכול והכבד מרעלים, פסולת, זיהומים ודלקות. הקמומיל מסייע לכבד להיות פחות שומני ויותר מוגן מהרעלים שהוא מפנה. התבלין גם תומך במערכת העצבים ומרגיע אותה.

ציפורן חתול (קלנדולה): הצמח מסייע למערכת הלימפה ובכך תורם לפינוי פסולת באמצעות הכליות ומערכת השתן. הצמח מגביר פירוק רכיבי המזון במערכת העיכול, מסייע לספיגת רכיבים טובה מהמזון לדם, משפר תנועתיות ופעילות של תאים, מפרישי ריר במערכת העיכול ותורם להתחדשות ויצירת תאים ורקמות, בעיקר במערכת העור.

הכינו תערובת משלושת הצמחים בחלקים שווים - עלי סרפד, פרחי קמומיל ופרחי קלנדולה (ניתן לרכוש את הצמחים מיובשים בחנויות הטבע או ללקט אותם בטבע בקלות בתקופה זו ולייבש לבד). הכינו חליטה המכילה כפית מתערובת הצמחים והכניסו אותה לכוס מים רותחים, המתינו 10 דקות ושתו. ניתן לשתות מהחליטה מספר פעמים ביום.

גדילן. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
מומלצת לצרכני אלכוהול כבדים ובטח בתום ארוחת החג/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

זרעי גדילן

זרעי הגדילן מופקים מצמח הגדילן המצוי וגם את זרעיו ניתן ללקט בטבע בימי האביב. הרכיבים הפעילים בגדילן משמשים כנוגדי חמצון חזקים, מגנים על הכבד ומגבירים את יכולתו לנקות עצמו מרעלים, כימיקלים, תרופות והורמונים. הכבד בסיוע גדילן מוגן יותר מדלקות כבד אקוטיות וכרוניות, ותאי הכבד צומחים ומשגשגים בעזרתו. מרירות הזרעים מוסיפה גם היא להשפעתו הכללית על מערכת העיכול לשיפור ספיגה ותמיכה עיכולית. לעיסת זרעי גדילן מומלצת לצרכני אלכוהול כבדים ובטח בתום ארוחת החג.

אופן השימוש: יש להרתיח כוס מים עם כפית מהזרעים למשך כ-15 דקות, לסנן ולשתות, פעם אחת ביום. בנוסף, ניתן לאכול כחצי כפית מהזרעים ביום. טעמם של הזרעים הוא מר ולכן מומלץ לשתות כוס מים עם אכילת הזרעים.

התחילו כבר עכשיו לנקות את הגוף וכך תהנו מהכנה מקדימה לצונאמי של האוכל בחג ולשינוי התזונתי הצפוי. טיפ נוסף לסיום - רבים סובלים בזמן החג ולאחריו מנפיחות וגזים. כדי להפיג זאת, כדאי לצרוך חליטה של זוטא לבנה – חצי כפית, בכוס מים, לפני כל ארוחה.

אבי ציטרשפילר הוא עשבונאי, הרבליסט והבעלים "חוות דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully