וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטכנולוגיה המדהימה שמעניקה תקווה חדשה למשותקי גפיים

30.3.2017 / 9:49

לאחר שאיאן ברקהארט נפצע בתאונת דרכים, אמרו לו הרופאים שלא יוכל עוד להניע את הידיים. ניסוי בו השתתף הוכיח להם ולעולם שזה ממש לא נכון. היום הוא כבר יכול לבשל ואפילו לשחק במשחק הוידאו האהוב עליו

טכנולוגיה למשותקי גפיים זרוע. Youtube, צילום מסך
"הרגשה בלתי נתפסת", ברקהארט המשותק מזיז את ידו/צילום מסך, Youtube

אם הייתם רואים בסרט שבב אלקטרוני שקורא מחשבות, יכול להיות שהייתם מגחכים בגלל חוסר האמינות. מה אם היינו אומרים לכם שהטכנולוגיה הזאת כבר קיימת, פועלת, ולראשונה בהיסטוריה, מעניקה תקווה של ממש לאנשים שסובלים משיתוק? האדם הראשון בעולם שזכה לנסות את הטכנולוגיה הזאת הוא איאן ברקהארט, תושב דבלין שבאוהיו, שנותר משותק מכל גפיו לאחר תאונת דרכים ב-2010. כעת, באמצעות הטכנולוגיה החדשה, שפותחה על ידי החברה NeuroLife, הוא יכול להניע את הזרועות, לבשל, לכתוב ואפילו לשחק במשחקי וידאו.

עוד בנושא:
מדענים הצליחו לייצר רקמת לב פועם מעלי תרד
שמש נצחית בראש צלול: חוקרים הצליחו למחוק זיכרונות רעים
האפליקציה שתסייע לשפר את חייהם של חולי סכיזופרניה

אחד הגורמים המרכזיים לשיתוק שאינו מולד הוא פגיעה בעמוד השדרה. הטכנולוגיה המתקדמת של NeuroLife מנסה לעקוף את הצורך בהולכה עצבית בעמוד השדרה, דרך שבב שמושתל בקליפת המוח – האזור שאחרי על שליחת הפקודות המוטוריות לשלד. השבב הזה קולט אותות חשמליים מהמוח, והמידע משודר למעין שרוול העוטף את הזרוע ומכיל אלקטרודות שמפעילות את השרירים.

כך עובדת הטכנולוגיה החדשה:

בהתחלה נאמר לאיאן שהטכנולוגיה תאפשר לו להניע את הזרועות בלבד, אך ככל שהתקדמו בפיתוח, ראו כי המערכת שנוצרה הייתה הרבה יותר מתקדמת מהמצופה. לאורך התהליך הבינו הרופאים שהם מסוגלים להניע שרירים קטנים ורגישים יותר, ולאפשר לאיאן לבצע אפילו פעולות מוטוריות עדינות.

עוד באותו נושא

האם נאס"א מצאה את הסוד לחיי נצח?

לכתבה המלאה
טכנולוגיה למשותקי גפיים ראש. Youtube, צילום מסך
שבב "קורא מחשבות" משדר את הפקודות ישירות לזרוע/צילום מסך, Youtube

"לגמרי שווה את הסיכון"

"כששלטתי בפעם הראשונה על היד שלי באמצעות המוח, ההרגשה הייתה בלתי נתפסת", אמר ברקהארט לאתר Vice. "בשלב הזה הבנתי שהתוצאה הסופית לגמרי שווה את הסיכון שבניתוח מוח". הוא הוסיף כי הצלחת התהליך העצימה את המוטיבציה שלו לעבוד קשה יותר כדי ללמוד איך לשלוט בגוף שלו באמצעות המערכת המהפכנית. היום הוא כבר מדהים את כל העוסקים בתחום בהתקדמות שלו, ואפילו יכול לשחק במשחק האהוב עליו, Guitar Hero.

איאן ברקהארט משחק. Youtube, אתר רשמי
לא האמין שיתאפשר לו לשחק שוב בעצמו/אתר רשמי, Youtube

עם זאת, הטכנולוגיה נמצאת עדיין בשלב הניסוי, וכרגע הוא יכול להשתמש בה רק במעבדה. ברקהארט גם מדגיש שלא הכול ורוד ואומר כי הטכנולוגיה הזאת לוקה בשלושה חסרונות עיקריים – היא גדולה, מסורבלת, ולא חפה מתקלות. "דבר אחד שיכול לשנות לגמרי את המצב יהיה הפיכת המערכת לאלחוטית", הוא אומר. "אם המדענים יצליחו לעשות את זה, יהיה אפשר להזיז את כל חלקי הגוף – ולא רק את הידיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully