וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אפשר להיכנס להריון בזמן ההריון?

ליהי גבור, מכון דווידסון

29.3.2017 / 6:51

סופרפטציה היא מקרה נדיר של חפיפת עוברים שבסך הכל 12 מקרים שלה תועדו בעולם. איך זה הגיוני שאישה נכנסת להריון במהלך ההריון והאם לרוב שני התינוקות שורדים?

נכנסה להריון פעמיים בהפרש של 10 ימים וילדה שתי בנות/מערכת סיפור בדקה

בווידיאו: נכנסה להריון פעמיים בהפרש של 10 ימים – וילדה שתי בנות

הורים רבים בוחרים להביא לעולם ילדים בהפרש גילאים קטן, וחלק מהנשים אף נכנסות להריון חדש זמן קצר לאחר הלידה. אולם תופעה נדירה במיוחד מאפשרת לצמצם את הפער בין ילד לילד למספרים שנשמעים דמיוניים: ימים אחדים בלבד.

ה"סופרפטציה" (superfetation, או "חפיפת עוברים"), תופעה שמתרחשת כתוצאה מצירוף מאוד לא סביר של נסיבות, מלמדת שבמקרים נדירים אישה יכולה להרות שוב כאשר היא כבר בהריון, וכך לשאת ברחמה שני עוברים שאינם תאומים.

התופעה תועדה עשר פעמים נכון לשנת 2008. מאז תוארו שני מקרים נוספים: ב-2009 הרתה אישה בארצות הברית מחדש, בזמן שכבר הייתה בשבוע השלישי להריונה הקודם, וילדה בניתוח קיסרי שני תינוקות שאחד מהם גדול משמעותית מהשני. לפני כשנתיים ילדה אישה באוסטרליה שתי בנות בהפרש של עשרה ימים. בכל המקרים היה אפשר לאשר שלא מדובר בהריון תאומים רגיל רק אחרי הלידה, באמצעות בדיקות גנטיות.

עוד בנושא:
מחקר חדש קובע מתי הזמן הבטוח ביותר להיכנס להריון לאחר הפלה
לוקחות את הזמן: בנים נוטים להיוולד מוקדם יותר מבנות
מקרה נדיר: אישה ילדה פעמיים בהפרש של שבוע

אישה בהיריון מודדת לחץ דם - וידאו מכבי. ShutterStock
תופעה נדירה ביותר/ShutterStock

אף שהתופעה נדירה במיוחד אצל בני אדם, בממלכת החיות לא מדובר במאורע חריג. במינים מסוימים של דגים, הריון בזמן הריון הוא עניין שגרתי. למעשה, יש מינים מסוימים של בעלי חיים שאצלם יש לנקבות שני רחמים כדי לעודד את התרחשות התופעה, למשל יונקי כיס כמו דב קואלה וקנגורו. במקרים אלו הנקבות עשויות להמשיך לבייץ גם בזמן הריון. תכונה כזאת יכולה להיות נחשקת אבולוציונית, כמנגנון המשתמש בריבוי צאצאים להבטחת המשך השושלת.

אצל בני אדם, ברגע שמתרחשת הפריה, גופה של האישה משחרר הורמונים שמדכאים את תהליך הביוץ, כך שביציות חדשות לא נודדות מהשחלות ואינן זמינות להפריה. כך נמנע הריון נוסף. בנוסף, כשאישה בהריון רירית צוואר הרחם שלה הופכת צמיגית במיוחד ויוצרת מעין מחסום שמקשה על מעבר תאי זרע. אולם במקרה נדירים האישה חווה בכל זאת ביוץ נוסף גם אחרי שהרתה, ואם תא זרע עיקש במיוחד מצליח לצלוח את צוואר הרחם ופוגש את הביצית שנדדה לחצוצרה, עשויה להתרחש הפריה שנייה.

קשר אפשרי לטיפולי פוריות

כדי שהעובר השני יתפתח צריכה להתרחש השרשה – השלב הראשון בהיווצרות השליה. אפילו כשמדובר בעובר יחיד בהריון רגיל, זה שלב עדין מאוד בהתפתחות העוברית שלעתים רבות כושל, ואחריו מופרשים הורמונים שמקשים עוד יותר על השרשה נוספת ברחם. צירוף הנסיבות הזה, במיוחד כשלוקחים בחשבון את העובדה שהרחם כבר מאוכלס בעובר אחד, הופך השרשה שנייה לתרחיש בלתי סביר במיוחד.

סיפור בדקה – תאומים מחובקים ברחם. סיפור בדקה, צילום מסך
לא מקרה של תאומים/צילום מסך, סיפור בדקה

בשונה מהריון תאומים, שיכול להתרחש כשביצית מופרית מתחלקת לשניים (תאומים זהים) או כאשר שתי ביציות מופרות במקביל על ידי שני תאי זרע (תאומים לא זהים), סופרפטציה מובילה לכך שהאישה נושאת ברחמה שני עוברים בגילים שונים. עד כה לא דווח על מקרים שבהם הפרש הגיל עלה על שבועות ספורים.

בגלל מיעוט המקרים המאושרים של סופרפטציה קשה להעריך מדוע התופעה הזאת מתרחשת, ואם יש גורמי סיכון שמגדילים את ההסתברות שלה. עם זאת, הדיווחים המעטים מצביעים על קשר אפשרי לטיפולי פוריות שעוברת האם. הסיכון העיקרי במקרים כאלה הוא שהעובר הצעיר מבין השניים יוולד פג וסיכויי הישרדותו יהיו קטנים יותר לעומת האח המבוגר. ועם זאת, למרות הסיכון המוגדל, רוב תינוקות הסופרפטציה שרדו.

ליהי גבור היא דוקטורנטית במכון ויצמן למדע וכתבת באתר מכון דוידסון

להורדת האפליקציה של מכון דוידסון - באייפון ובאנדרואיד

  • עוד באותו נושא:
  • הריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully