נושאים חמים

השינוי הקטן בתפריט שיגרום לכם לקום פחות לשירותים בלילה

נמאס לכם להתעורר כמה פעמים בלילה עם לחץ מציק בשלפוחית וללכת כמו זומבים לשירותים? למזלכם, יש מי שחקרו את הנושא לעומק כדי להציע פיתרון קונקרטי, ומצאו שזה דווקא הרבה יותר פשוט משחשבנו

חדשות מתפרצות לפני כולם הורידו עכשיו הורידו עכשיו להורדת האפליקציה מ-Google Play להורדת אפליקציה מ-AppStore
שירותים (ShutterStock)
זה אולי לא נראה ביג דיל, אבל ב-3 בלילה זה הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות לנו (צילום: Shutterstock)

ברשימת הדברים הקטנים שיכולים להוציא אותנו מדעתנו, ללא ספק מככב הצורך המעצבן הזה לצאת מהפוך החמים באמצע הלילה ולעשות את כל הדרך לשירותים, כשאנחנו נעים בין ערות ושינה. למזלנו, יש מי שלקחו את הבעיה המציקה, שב-3 בלילה נראית הרבה יותר מהותית, וחקרו אותה כדי למצוא את השורש שלה ולהציע פתרון מעשי. את המסקנות הציגו מובילי המחקר, חוקרים מאוניברסיטת נגסקי, בכנס של האגודה האירופית לאורולוגיה שנערך בלונדון.

עוד בנושא:
למה יש אנשים שצריכים להשתין כל הזמן?
5 מאכלים שיגרמו לגוף שלכם להתנהג מוזר
כיצד משפיעות הפרעות בתפקוד מיני על מתן שתן?

במחקר עקבו אחר כ-300 בני אדם שדיווחו על צורך להתפנות כמה פעמים במהלך הלילה. החוקרים מצאו קשר ישיר בין הפחתת צריכת המלח לאורך היום, לבין ירידה בצורך לתת שתן לאורך הלילה. נבדקים שדיווחו על צורך מוגבר להתפנות, קיבלו מהחוקרים המלצה להפחית בכמויות המלח, ונשארו במעקב למשך שלושה חודשים. בתום תקופת המעקב ראו החוקרים כי מספר הביקורים הממוצע בשירותים בקרב הנבדקים, שעמד על כפעמיים בלילה, ירד לפעם אחת בלבד. הנבדקים דיווחו גם על ירידה בצורך להתפנות לאורך היום וגם על שיפור ניכר באיכות השינה.

כדי לאמת את מסקנותיהם בדקו החוקרים גם את המצב ההפוך. 98 בני אדם שלא דיווחו על צורך מוגבר להטיל את מימיהם לאורך הלילה, התבקשו להגביר את צריכת המלח לאורך היום. בקרב הנבדקים האלו ניכרה עלייה במספר הביקורים בשירותים במהלך הלילה.

"שינוי פשוט בתפריט יכול לשפר משמעותית את אורח החיים"

מוביל המחקר, ד"ר מטאסו טומוהירו, ציין כי בגלל שמדובר בקבוצה קטנה של נבדקים, דרושים מחקרים נוספים כדי לאמת את הקשר בין צריכת המלח לבין תכיפות הביקורים בשירותים. עם זאת, הוא ציין כי "המחקר הזה מציע שבעזרת שינוי פשוט בתפריט היומי נוכל לשפר משמעותית את אורח חייהם של אנשים רבים הסובלים משינה מקוטעת ולא איכותית".

מלח (ShutterStock)
לא רק השינה תשתפר עם ההפחה במלח – יש לכך עוד המון יתרונות אחרים (צילום: Shutterstock)

צורך תכוף לתת שתן בשעות הלילה נקרא בשפה המקצועית נוקטוריה. עד כה, המליצו הרופאים לסובלים מבעיה זו להפחית בשתיית המים לפני השינה ולבחון את מצב שלפוחית השתן ובלוטת הערמונית בקרב גברים. פרופ' מרקוס דרייק, מומחה לנוקטוריה מאוניברסיטת בריסל, אמר כי עד כה לא חשבו כי למלח יש קשר לצורך לתת שתן במהלך הלילה. עם זאת, הוא הדגיש כי "המחקר השימושי הזה מוכיח שאנחנו צריכים לקחת בחשבון גורמים נוספים שעשויים לשפר את הסיכוי להקל על התסמינים".

גם אם נתעלם רגע ממצב שלפוחית השתן, אם יש לכם חיבה מוגזמת למלח, הפחתה תוכל לעשות טוב לבריאות שלכם בהרבה יותר ממובן אחד. מחקרים מצאו קשר בין צריכה של אפילו גרם אחד מיותר של מלח לבין הסיכוי להשמנה. המלח נקשר גם לסיכון מוגבר לכאבי ראש, ללחץ דם גבוה ולהתפתחות בצקות בגוף. עם זאת, חכו רגע לפני שאתם זורקים את כל המלח מהמזווה. גם צריכת כמות קטנה מדי של נתרן יכולה לפגוע לכם בבריאות. אז איך לשמור על איזון? ארגוני הבריאות בעולם ממליצים לצרוך בין 1,500 ל-2,400 מ"ג נתרן בכל יום.