נושאים חמים

איך לנצח את הגזים והעצירות אחרי ארוחת החג?

התלונה הנפוצה ביותר בתום ארוחת החג היא מצבה העגום של מערכת העיכול. האם ארוחת הסדר באמת גורמת לגזים ולעצירות ואיך ניתן להקל על התסמינים? תמר קורנף, דיאטנית קלינית ממכבי שירותי בריאות, עם טיפים שירגיעו את הקיבה

ליל הסדר (ShutterStock)
ארוחת הסדר באמת אשמה במצב הבטן בסופה? (צילום: shutterstock)

אחרי ארוחת הסדר המסורתית, נראה שהנושא שעולה כדרך קבע כמעט בכל בית ישראלי הוא בעיות בבטן. רבים מתלוננים על גזים, עצירות ותחושת נפיחות מעצבנת, ומאשימים בתופעה דווקא את המצות. כדי לבדוק עד כמה ההאשמה הזאת לגיטימית, וגם כדי להבין מה אפשר לעשות כדי להימנע מהתופעה ולטפל בה באופן טבעי, דיברנו עם תמר קורנף, דיאטנית קלינית, מומחית לבעיות ומחלות דרכי עיכול, במכבי שירותי בריאות.

עוד בנושא:
למה קטניות עושות בלאגן בבטן?
אילו מאכלים ומחלות גורמים לריח רע מהגוף?
מחטים בשירותים: כך דיקור סיני מסייע לעצירות

"ברוב המקרים עצירות נגרמת כתוצאה מתנועות איטיות יותר של המעי", מסבירה קורנף, "בניגוד למה שרבים מאמינים, התזונה בדרך כלל לא גורמת לעצירות, אבל בעזרת תזונה נכונה ומתוכננת היטב אפשר להקל עליה". גם בבחירה שלנו להאשים את המצות, היא מבקשת להיזהר: "יכול להיות שהמצות אכן יכולות לעודד עצירות, אבל אין הוכחה מחקרית ומבוססת לכך. מה שכן יכול להוסיף לתחושת העצירות היא שתייה מועטה של מים במהלך הארוחה". גורמים נוספים שיכולים לגרום לעצירות הם שימוש בתרופות מסוימות, או גידולים במערכת העיכול. לכן ההמלצה היא לפנות לרופא המטפל אם צצה בעיה חדשה ולהיבדק לדם סמוי בצואה במידת הצורך.

מים (ShutterStock)
עם כל היין והמצות, חשוב לדאוג לא להתייבש בארוחה (אילוסטרציה: Shutterstock)

אז איך אפשר להתגבר על תסמיני העצירות? "אם חשים בעצירות או באי נוחות, נפיחות או אפילו כאב אחרי הארוחה, חשוב להקל עליה בעזרת שתייה מספקת של מים, פעילות גופנית מתונה כגון הליכה קלה וצריכה מוגברת של סיבים תזונתיים בארוחות הבאות", מסבירה קורנף. עם זאת, היא מדגישה שאם אתם חשים גזים ואי נוחות בבטן, סיבים דווקא עלולים להחמיר את התחושה הזאת, ולכן מומלץ להיוועץ בדיאטנית מוסמכת או ברופא גסטרו, אם סובלים מהבעיה לאורך זמן, או אם היא מציקה לכם מאוד. ניתן גם להשתמש בתכשירים שאפשר לרכוש ללא מרשם רופא, אבל כן כדאי להיוועץ בגורם מוסמך לפני כן, ולא להתחיל את הטיפול על דעת עצמכם.

ומה לגבי הגזים שתוקפים אחרי ארוחת הסדר?

"הבסיס לגזים ולכאבי בטן הוא בדרך כלל רגישות לחומרים מסוימים במזון", אומרת קורנף, "אחת מהסיבות השכיחות ביותר לגזים היא אי סבילות ללקטוז, כאשר סיבות נוספות עשויות להיות שינויים ברובד החיידקים במעי, או צריכה של מזונות המגבירים את הרגישות, בהם כרוב, כרובית, ברוקולי וקטניות.

נכון שירקות מסוימים וסיבים תזונתיים בשיעור מוגבר עלולים להעצים את תחושת הנפיחות בבטן, אבל קורנף מדגישה כי אסור להוציא אותם לגמרי מהתפריט בשביל לשמור על קיבה רגועה. "לפעמים אנשים נמנעים ממוצרי חלב, מירקות או מסוכר החלב (לקטוז) בגלל שהם חושבים שזה יפתור להם את הבעיה", היא אומרת, "אנשים כאלה בעצם עושים ניסויים על עצמם ונצמדים על דעת עצמם לתפריט לא מאוזן". היא ממליצה להיעזר בגורם מוסמך כדי לגלות איזה מרכיב במזון בדיוק גורם לרגישות, ולאחר מכן להתאים תפריט מגוון שייתן לכם את כל המרכיבים החיוניים הדרושים לכם, בלי לפגוע בבריאות, בייחוד אם הבעיה מתמשכת.

הכינו גופכם לסדר

יתכן וכמה דרכים נוספות יסייעו לכם להתמודד עם הגזים, בעיקר לאחר ארוחה גדולה. חליטת זרעי שומר היא דרך אחת להקל מעט על הנפיחות והגזים. החליטה משמשת עוד מתקופת יוון העתיקה למאבק בתופעה המציקה. גם כדורי פחם יעזרו לספוח גזים ולהוביל להקלה. את הכדורים ניתן לרכוש בבית המרקחת ללא מרשם רופא. ג'ינג'ר ותה מנטה או חליטות מרווה גם הם יכולים לסייע בתהליכי העיכול, לצד מים חמימים עם לימון בבוקר על קיבה ריקה. זוהי אחת מתרופות הסבתא המוכרות והפשוטות ביותר, שיסייעו לצלוח את הבוקר שאחרי הסדר.

תה ג'ינג'ר (ShutterStock)
תרופות הסבתא הכי מוכרות הן גם הכי יעילות להקלה על הגזים (צילום: Shutterstock)

חשוב לזכור כי גם לאופן שבו אתם מתנהלים בארוחת החג יש השפעה רבה על הגזים והנפיחות בבטן. קורנף נותנת טיפ חשוב בהקשר הזה שאולי יעזור לכם להימנע מהתחושה הלא נעימה: "מי שמכיר את עצמו ויודע שהוא סובל מגזים ונפיחות אחרי ארוחה גדולה, חשוב שישתדל לאכול לאט, להגיע רעב במידה סבירה לארוחה, ללעוס היטב ולהימנע מאכילה מופרזת". הגזים הם תופעה לא מסוכנת, אבל יכולה להיות לא נעימה בכלל ולפגוע במידה ניכרת בשגרת החיים. לכן, אם היא מתמשכת, כדאי ורצוי לטפל בה בעזרת רופא גסטרו או דיאטנית שמתמחה בתחום ולא להתעלם ולהזניח.