וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר ישראלי: כאבים כרוניים פוגעים מאוד בתפקוד המיני

כאבים כרוניים משפיעים על צדדים רבים בחיים, וכעת חוקרים מרמב"ם מצאו כי הם עלולים להוביל לירידה גם בתפקוד המיני. "על גורמי המקצוע להתייחס לכך כאשר הם מטפלים בסובלים מכאב", אמר מוביל המחקר

צילום מסך

בסרטון: מתי בדיוק כאב הופך לכרוני?

מי שסובל מכאבים כרוניים מתמודד עם ההשפעות שלהם על הגוף והנפש במישורים רבים, בהם גם בתחום שרבים נוטים לא לייחס לו חשיבות – התפקוד המיני. מחקר חדש שנערך במרכז הרפואי רמב"ם מצא כי 58 אחוזים מהסובלים מכאב כרוני חווים פגיעה בתפקוד המיני. על פי המחקר, גם הגיל הממוצע של אלו שחווים את הירידה בתפקוד נמוך ממה שמשערים ועומד על 44. המחקר הציג את ההשפעה של כאבים מסוגים שונים, בהם כאב בגב התחתון, מיגרנות וכאבי עצמות. מהמסקנות עולה כי 61 אחוזים מהגברים ו-39 אחוזים מהנשים דיווחו כי הכאב משפיע על חיי המין שלהם.

עוד בנושא:
אלו המאכלים שאתם צריכים לאכול כדי לשפר את החשק המיני שלכם
סקר: כמעט אחת מ-10 נשים סובלת מכאבים בזמן יחסי המין
תקופת יובש: מה קורה לגוף כשמפסיקים לעשות סקס

עד כה, המגבלות הקליניות שייחסו לפגיעה בתפקוד המיני הן מחלות לב וכלי דם, סוכרת, יתר לחץ דם ודיכאון. למרות שכיחותם של הכאבים הכרוניים והירידה בתפקוד המיני, יש כיום מעט מידע מחקרי שבחן את הקשר בין השניים. אחת הסיבות העיקריות לכך היא ככול הנראה העובדה שמטופלים הפונים לקבלת טיפול לכאב, מתביישים ונמנעים מלשוחח עם הרופא המטפל על הבעיה בתפקוד.

"להתייחס לירידה בתפקוד כשמטפלים בכאב"

המחקר, שהוצג בכנס "כאב בתפקוד" שהתקיים ברמב"ם, בחן 709 אנשים. 404 מהם דיווחו על כאב שפוגע בתפקוד המיני. המחקר הראה כי אף מאפיין אחר כמו גיל, שנות נישואין או רמת השכלה לא השפיע על התפקוד. המאפיין היחיד שנמצא כמשפיע במחקר הוא רמת הכאב – ככל שהכאב ממנו סבלו היה גבוה יותר, כך דיווחו יותר על הקושי לתפקד. בקבוצה שדיווחה על פגיעה בתפקוד המיני, הכאב היה חמור יותר וצריכת תרופות נגד כאב ותרופות הרגעה הייתה גבוהה יותר. חשוב לציין כי התרופות בעצמן מהוות גורם המשפיע על התפקוד המיני.

אילוסטרציה. ShutterStock
באופן מפתיע, הירידה ניכרת בגיל צעיר מששיערו בעבר/ShutterStock

מנהל היחידה לנוירו-אורולוגיה ברמב"ם, פרופ' משנה אילן גרינולד, שהוביל את המחקר, הוסיף כי אחד הממצאים הבולטים ביותר היה הגיל הממוצע של אלה שסובלים מהירידה בתפקוד בגלל כאבים כרוניים: "מצאנו כי הגיל הממוצע של אלה שדיווחו שהכאב משפיע על התפקוד המיני עמד על 44 שנים בלבד. מדובר בגיל צעיר, שבו בעיה בתפקוד המיני היא משמעותית במיוחד. שכיחות התופעה בגילאים אלו אצל אנשים שאינם סובלים מכאבים, נמוכה ממחצית. זהו פער משמעותי, שמצביע על דרמטיות ההשפעה של הכאב על חיי המין. כאב כשלעצמו הוא בעל השפעה גדולה על התפקוד, יותר מאשר כל גורם מוכר אחר".

גרינגולד הדגיש כי המחקר מחייב הסקת מסקנות באשר לאופן הטיפול בכאבים כרוניים. "הממצאים מעלים את הצורך לקחת בחשבון מצבים של כאב כרוני כגורמים המשליכים ישירות על התפקוד המיני, ועל גורמי המקצוע להתייחס לכך כאשר הם מטפלים באנשים הסובלים מכאב כרוני" אמר.

כדורים. ShutterStock
גם משככי הכאבים משפיעים על הירידה בתפקוד/ShutterStock

המשתנה העיקרי והמשמעותי ביותר המשפיע על התפקוד המיני הוא כאמור עוצמת הכאב. המחקר מראה שדווקא בקרב גברים, האורגזמה והשפיכה נפגעים במידה משמעותית ביחס לשאר קטגוריות ההפרעה בתפקוד שנבדקות. החשק הוא גורם נוסף שנפגע בצורה משמעותית בקרב שני המינים. הנשים שהשתתפו במחקר ודיווחו על ירידה בתפקוד, דיווחו גם על רמות כאב גבוהות יותר בהשוואה לגברים.

החוקרים ציינו כי למחקר הייתה היענות גבוהה מאוד בקרב אלו שסבלו מכאב ומהפרעה בתפקוד המיני, עובדה שמצביעה אולי יותר מכל על המצוקה שחשים אנשים שמתמודדים עם הכאב הכרוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully