וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8 סימנים נסתרים שיכולים להתריע על בעיה בכליות

30.3.2017 / 12:45

הכליות תורמות לתהליכים רבים בגוף ופגיעה בהן יכולה לבוא לידי ביטוי באיברים שונים ובדרכים מגוונות. אבחון מוקדם הוא חיוני לטיפול במחלות אלו ולכן ריכזנו עבורכם 8 סימנים שיכולים להצביע על מחלות בכליות

צילום מסך

בווידאו: גבר תרם כליה לרעייתו לרגל יום הנישואים העשרים שלהם

מחלת כליות כרונית היא אחת המחלות הנפוצות ביותר, ומהווה את סיבת המוות החמישית בשכיחותה לאחר סרטן, מחלות לב, שבץ מוחי וסוכרת. שני הגורמים העיקריים לאי ספיקת כליות הם סוכרת ויתר לחץ דם. במצב תקין הכליות ממלאות תפקיד חשוב במגוון תהליכים בגוף האדם, הקשורים בין היתר לסילוק רעלים, לחץ הדם, איזון מלחים, רמת החומציות וייצור הורמונים. בגלל קשת הפעולות הרחבה שממלא איבר זה, כשלים בו יכולים לבוא לידי ביטוי באזורים שונים בגוף ובמצבים רפואיים שלפעמים נראים לנו שוליים וזניחים. אבחון מוקדם משחק תפקיד חשוב ביותר בטיפול במחלות כליות ולכן חשוב שתכירו 8 סימנים מקדימים שחשוב לא להתעלם מהם.

עוד בנושא:
הפיתרון הכי כיפי לסובלים מאבנים בכליות
למה אסור לכם לשתות יותר מדי מים כשאתם חולים?
החולה המדומה: רופאים הוציאו כליה לאיש הלא נכון

העור שלכם יבש ומגרד

בין שלל המשימות של הכליות, האיבר החשוב הזה אמון על סילוק הפסולת והנוזלים העודפים וגם מסייע לייצר כדוריות דם אדומות. כמו כן, יש להן תפקיד חשוב בחיזוק העצמות ובשמירה על רמה מאוזנת של מינרלים במחזור הדם. גרד ויובש על העור עלולים להצביע במקרים מסוימים על מחלות עצמות, שלעיתים מהוות ביטוי למחלת כליות. התופעה נגרמת בגלל שהכליות לא מצליחות לשמור על איזון בין המינרלים בגוף, בעיקר הסידן והזרחן.

עוד באותו נושא

6 סימנים מפתיעים שעלולים להעיד על בעיות לב

לכתבה המלאה

אתם פתאום מרגישים עייפים וחסרי אנרגיות

נכון, לכולנו קורה שאנחנו מרגישים כבויים לפעמים, ואין לנו כוח "לסחוב" את עצמנו לאורך היום. זה ממש לא אומר שאתם צריכים לרוץ בבהלה לרופא, אבל אם אתם לפתע מרגישים ירידה ניכרת ומתמשכת בערנות, וביכולת הריכוז, אולי כדאי לבדוק את הנושא. ירידה בתפקוד הכליות עלולה להוביל להצטברות של נוזלים ושל רעלים במחזור הדם, מה שגורם במקרים מסוימים לחולשה הפתאומית. מחלת כליות כרונית עלולה להוביל גם לאנמיה שמתבטאת אף היא בחולשה ובעייפות.

גבר מפהק. ShutterStock
בעבר הייתם פצצת אנרגיה ועכשיו משהו נכבה? אולי הגוף שלכם מנסה לאותת על משהו/ShutterStock

משהו מוזר בשתן שלכם

אם אתם מבחינים בקצף מוזר בשתן, במיוחד כזה שלא נעלם לאחר שהמים יורדים, זה יכול להצביע על הצטברות של חלבונים בשתן, שנגרמת כתוצאה מכשל בכליות. זהו קצף שדומה לזה שמופיע בזמן שמכינים ביצה קשה. בשני המקרים מדובר בחלבון הנקרא אלבומין המצוי במחזור הדם ובמצב תקין לא אמור לעבור סינון דרך הכליות לשתן.

הקרסוליים וכפות הרגליים שלכם נפוחות כל הזמן

ירידה בתפקוד הכליות עלולה במקרים מסוימים ליצור קושי בסילוק הנתרן ממחזור הדם. מכיוון שהנתרן סוחף עמו גם מים, התופעה באה לידי ביטוי בעודף נוזלים בגוף שיכולה להתבטא בנפיחות בפנים, בבטן, בכפות הרגליים ובקרסוליים. הנפיחות הזו אינה ספציפית בהכרח למחלות כליה והיא עלולה להוות גם ביטוי למחלות לב, כשלים בתפקוד הכבד או מחלות כרונית בוורידים. לכן, חשוב לא להתעלם מהבעיה שנראית שולית כלפי חוץ, ולהיוועץ עם רופא.

קשה לכם להירדם

כשהכליות אינן מסננות רעלים כמו שצריך, עלולים להישאר במחזור הדם רעלים שלא מסולקים דרך השתן. רעלים אלו במצבים מסוימים יכולים ליצור קושי ממשי להירדם. מחקר בנושא מצא כי בקרב אנשים עם מחלות בכליות נרשמים יותר מקרים של הפרעות שינה בהשוואה לכלל האוכלוסייה. אנחנו כמובן לא ממליצים לרוץ לרופא אחרי כמה לילות לבנים, אבל אם חשים שינוי קיצוני בהרגלי השינה, לצד תסמינים אחרים שמופיעים כמו גרד ויובש בעור, אולי כדאי לבחון את הנושא לעומק.

בחור לא נרדם. ShutterStock
לא נרדמים? לפני שאתם רצים לרופא בדקו אם אתם סובלים גם מתסמינים נוספים/ShutterStock

אתם מרגישים טעם מוזר בפה

הצטברות של רעלים במחזור הדם, שכבר הבנו שנגרמת כתוצאה מקושי של הכליות לסלק אותם מהגוף, עלולה במקרים מסוימים לגרום לטעם מוזר בפה. זהו טעם מתכתי הנותן תחושה של חלודה בפה. אם התיאור הזה מוכר לכם, והתחושה המוזרה בפה נמשכת לאורך זמן, כדאי להיוועץ עם רופא המשפחה בנושא.

יש לכם התכווצויות בלתי מוסברות בשרירים

ההתכווצויות המציקות האלה בשרירים, שגורמות לכאב לא פרופורציונלי ובלתי נסבל לכמה שניות, עלולות להיגרם כתוצאה משיעור נמוך של יוני סידן, נתרן ואשלגן. חומרים אלו מווסתים על ידי הכליות אל תוך מחזור הדם ולכן אם אתם חשים ריבוי של התכווצויות, זה עלול להצביע על תפקוד לקוי של איבר חשוב זה. אם ההתכווצויות תוקפות אתכם לעיתים קרובות, חשוב להבין את המקור שלהן ולא להתעלם מהן.

התכווצות שרירים בריצה. ShutterStock
התכווצויות חוזרות עלולות להצביע על מחסור בסידן, נתרן ואשלגן/ShutterStock

אתם מקיאים וסובלים מבחילות מתמשכות

כאשר שתנן, אחד ממגוון החומרים שמופרשים על ידי הכליות, מצטבר בגוף, הוא מופרש למערכת העיכול. שם הוא מפורק על ידי חיידקים והופך לאמוניה. אמוניה, כמו רעלים נוספים שנוצרים בתהליך זה, גורם לגירוי משמעותי של מערכת העיכול, לירידה בתיאבון, לבחילות קשות ולהקאות. רבים נוטים להתעלם מבחילות, כי הן בדרך כלל לא סיבה מספקת לרוץ לרופא, אבל חשוב להבין שיש סיבה שהן מופיעות וכדאי לבחון את הנושא עם גורם מוסמך, לפני שהמצב יחמיר.

ייעוץ רפואי: ד"ר עידן גורן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully