וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הראשונות לזהות: סבתות מבחינות בסימנים לאוטיזם לפני ההורים

27.3.2017 / 7:28

למרות חשיבות האבחון המוקדם בהשפעה על יעילות הטיפול בילדים אוטיסטים, רופאים גילו שהורים נוטים להתעלם מהסימנים המוקדמים לאוטיזם כשמדובר בילדים שלהם. אלופות הזיהוי המוקדם: הסבתות מצד האם

ShutterStock

הורים אולי חושבים שהם מכירים את הילדים שלהם טוב יותר מכל אדם אחר בעולם, אבל מחקר חדש רומז שדווקא להם יש נטייה להתעלם מנורות האזהרה הראשונות שעלולות להצביע על אוטיזם בילדיהם. מדענים גילו שמי שבדרך כלל שמות לב ראשונות לסימנים המדאיגים הקשורים בהפרעה מהספקטרום האוטיסטי, הן הסבתות.

מחקר בנושא מגלה שילדים אוטיסטים, שהיו באינטראקציה תכופה עם הסבים והסבתות שלהם אובחנו 5 חודשים מוקדם יותר בממוצע, ביחס לילדים אחרים. אנשי מקצוע ציינו כי אבחון מוקדם יותר משמעותו התאמת שיטות טיפול בשלב מוקדם יותר, דבר שעשוי להגדיל מאוד את סיכויי השיפור בתפקוד שטיפולים אלה יכולים להשיג.

הורים צעירים מביטים בדאגה על התינוק שלהם. ShutterStock
דווקא ההורים נוטים להעלים עין מהסימנים החשודים/ShutterStock

עוד בנושא:
איך מזהים סימנים ראשונים לאוטיזם?
בדיקה לאוטיזם: החוקרים הישראלים ינצחו את הפחד של כל הורה
מחקר: המוח האוטיסטי סימטרי יותר. וזו בעצם הבעיה

המחקר, שנערך על ידי קבוצת רופאים מניו יורק, ביצע סקר מקוון בהשתתפות כ-500 הורים לילדים אוטיסטים. בנוסף, קיימו הרופאים ראיונות המשך עם עוד כ-200 חברים ובני משפחות של אותם ילדים, שאליהם הגיעו בהפניית ההורים. ההורים דיווחו שבני המשפחה והחברים היוו קטליזטור משמעותי בהחלטה לפנות לאבחון.

רבע מההורים (25 אחוזים) אמרו שאחרים חשדו שיש איזושהי בעיה חמורה עם הילד שלהם, לפני שהם עצמם חשדו בכך. ומחצית (50 אחוזים) מחברי וקרובי המשפחה שרואיינו בסקר הודו שהיו להם חששות שהילד סובל מבעיה חמורה עוד לפני שידעו שהורי הילד חושדים בכך. מי שהיו בסבירות הגבוהה ביותר לשים לב לסימנים המדאיגים היו סבתות מצד האם ומורות.

עוד באותו נושא

המחקר שישכנע את סבא וסבתא לעשות בייביסיטר על הנכדים

לכתבה המלאה
סבתא ונכד מתחבקים. ShutterStock
עוד סיבה לתת לילדים לבלות הרבה זמן איכות עם סבתא/ShutterStock

"הורים רבים נמנעים מלפנות לגורמי המקצוע לצורך אבחון ילדם, על אף שהם חשים שייתכן שהוא סובל מבעיה כלשהי", אומר ד"ר נחום סישרמן, מרצה לכלכלה באוניברסיטת קולומביה שעוסק בתחומי מחקר הנוגעים להשלכות הכלכליות של החלטות רפואיות. לדבריו, "לעתים קרובות, הורים מתעלמים מסימנים המעידים על בעיה גדולה יותר ומעדיפים להסיט את מבטם, דבר שהופך את תפקידם של חברים ובני משפחה לחיוני בזירוז של האבחון הראשוני ובמציאת הטיפול הנכון עבור הילד".

אינטראקציה תכופה עם סבתא הורידה גיל האבחון הראשוני בחמישה חודשים בממוצע, בעוד שאינטראקציה תכופה עם סבא הפחיתה את גיל האבחון בכמעט ארבעה חודשים.

החוקרים גילו שגם מבנה המשפחה השפיע על גיל האבחון הראשוני. משפחות עם ילד יחיד קיבלו את האבחון 6-8 חודשים מוקדם יותר. אולם, כאשר הילד המאובחן היה הצעיר ביותר במשפחה וחווה אינטראקציות עם אחים בוגרים יותר, הדבר הקדים את האבחון בכ-10 חודשים (בהשוואה לילדים שאובחנו עם אוטיזם ויש להם רק אחים צעירים מהם).

ילד עצוב משחק עם צעצועים. ShutterStock
גיל אבחון מוקדם הוא קריטי להצלחת הטיפול/ShutterStock

חושדים, אך חוששים להגיד משהו

החוקרים הסבירו שבמשפחות שבהם יש ילדים בוגרים יותר, הם משמשים כנקודת התייחסות שמולה קל יותר לבני המשפחה לבחון האם הילד מגיע לציוני הדרך ההתפתחותיים בקצב הנכון. "שאלנו כמה קרובי משפחה וחברים לגבי הגורמים שעשויים להשפיע לדעתם על גיל האבחון הראשוני באוטיזם", אומר ד"ר ג'וזף בוקסבאום, חוקר מוח בביה"ס לרפואה על שם איקן בבית החולים מאונט סיני בניו יורק. "הטרידה אותנו העובדה שכמחצית מבני המשפחה והחברים שהיו להם חששות לגבי ילד כלשהו, נמנעו מלשתף את ההורים בחששות הללו. באופן יותר ספציפי, הצלחנו לזהות קשר משמעותי בין אינטראקציות תכופות עם הסבים, ובמיוחד עם הסבתות, ובין אבחון מוקדם יותר של אוטיזם".

לדברי החוקרים, ממצאיהם מצביעים על כך שישנן הזדמנויות לאבחון מוקדם יותר באמצעות פנייה לחכמתם ותבונתם של חברים ובני משפחה. מחקרים אחרים כבר הוכיחו לא פעם שככל שגיל האבחון הראשוני מוקדם יותר כך סיכויי ההצלחה של הטיפול גבוהים יותר וטווח השיפור בהתנהגותו ובמצבו של הילד – מנת המשכל שלו וכישוריו החברתיים – גדול יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully