וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבדיקות הכי פשוטות למחלות הכי מורכבות

1.4.2017 / 7:55

לגלות אלצהיימר בעזרת בדיקת ריח, לאתר סרטן בקיבה באמצעות תבחין נשיפה, ולאבחן סרטן ריאות בעזרת בדיקת דם פשוטה. זה נשמע כמו מדע בדיוני, אבל לשם העולם הולך. הנה כמה בדיקות שחשוב להכיר

מחתת אלצהיימר יכולה להתחיל אפילו עשרות שנים לפני הופעת התסמינים/מערכת סיםור בדקה

בסרטון: כמה דברים שאתם חייבים לדעת על אלצהיימר

תארו לכם עולם שבו רופאים היו יכולים לגלות תוך דקות מספר ממה אתם סובלים, ולהציע לכם תרופה מתאימה. נכון, אנחנו עדיין לא שם, ויש הרבה יותר מדי מחלות שמתגלות מאוחר מדי, אבל הקדמה והטכנולוגיה הצליחו לשפר את המצב גם בתחום הזה. מדענים וחוקרים שואפים לפתח בדיקות פשוטות יותר ולא פולשניות שיוכלו לסייע באבחון מוקדם של מחלות לא פשוטות, בהן סרטן ואלצהיימר. הנה כמה בדיקות כאלה שנמצאות כבר בשלבי פיתוח מתקדמים, ועשויות לשנות את עולם הרפואה ממש בקרוב.

עוד בנושא:
האם בקרוב בדיקת דם תוכל לזהות חזרה של סרטן השד?
6 שאלות שיגלו אם אתם מאבדים את הזיכרון
בדיקת רוק חדשה עשויה לעזור בגילוי מחלת האלצהיימר

בדיקת ריח לאבחון אלצהיימר

אחת המחלות הקשות יותר לאבחון היא אלצהיימר, הפרעה נוירולוגית המשלבת סממנים מנטליים ופיזיים. נכון לעכשיו, אין בדיקה אחת ויחידה למחלה, ורופאים עורכים אבחנה באמצעות הערכות הכוללות, בין היתר דרך בדיקות פיזיולוגיות ונוירולוגיות, בדיקות דם, סריקות מוח והערכת ההיסטוריה הרפואית.

חוקרים אמריקאים פיתחו בדיקה שאמורה לדייק את אבחנת האלצהיימר, על ידי שימוש בחוש הריח. המחקר מבוסס על מחקרים קודמים שהציעו כי חוש הריח של החולים פוחת עם התקדמותה של המחלה. הם ניסו את הבדיקה על 728 מבוגרים, מתוכם 292 בריאים ו-262 חולים, היתר- 174 נבדקים סבלו מהפרעות קוגניטיביות קלות (MCI - mild cogniive impairment). חוש הריח שלהם נבדק באמצעות בדיקת זיהוי ריחות הדורשת מהנבדקים לזהות 16 ניחוחות שונים. בנוסף, עברו הנבדקים בדיקות קוגניטיביות שגרתיות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
צילום מוח. ShutterStock
הבדיקה החדשה תשפר את רמת הדיוק של האבחנה/ShutterStock

לאחר מכן בחנו החוקרים את הדיוק של הבדיקות הקוגניטיביות בלבד לאבחון אלצהיימר, ואז בחנו אותן בשילוב עם בדיקת הריח שערכו. הם מצאו כי בדיקת הריח הגבירה באופן משמעותי את הדיוק באבחנות עבור המטופלים. בדיקות קוגניטיביות בלבד אבחנו אלצהיימר ברמת דיוק של 75 אחוזים, בעוד שבשילוב עם בדיקת הריח, שיעור הדיוק עלה ל-87 אחוזים. "התוצאות הללו מציעות כי בדיקת הרחה פשוטה יכולה להוות כלי שימושי לזיהוי חולי אלצהיימר או אנשים בסיכוי גבוה להחמרה במצב", כתבו החוקרים.

בדיקת נשיפה לאבחון סרטן

צוות חוקרים בריטים ושבדים טוען כי ניתן לאבחן בשלב מוקדם מספר סוגי סרטן קטלניים על ידי בדיקת נשיפה, ובהם סרטן הוושט והקיבה. החוקרים הציגו את ממצאיהם בכנס שהתקיים תחת הכותרת "קונגרס הסרטן האירופי" שנערך באמסטרדם בחודש ינואר השנה.

תבחין נשיפה. ShutterStock
מסתבר שתבחין נשיפה יכול לגלות לא מעט/ShutterStock

החוקרים בחנו את "החתימה הכימית" של חמישה חומרים בבדיקות נשיפה של למעלה מ-300 אנשים שעברו בדיקת אנדוסקופיה בעקבות תסמינים בדרכי העיכול העליונות. הם מצאו כי ארבעה מתוך חמשת החומרים הללו באו לידי ביטוי באופן שונה בדגימות הנשיפה אצל אלה שסבלו מסרטן בהשוואה לאלה שלא נמצא סרטן בגופם.

הבדיקה, לדברי החוקרים, הצליחה לאתר נכונה כ-80 אחוזים מהחולים שהיה להם סרטן, ובאופן דומה, לאותת על כ-80 אחוזים מהנבדקים שלהם לא היה סרטן. עם זאת, נדרשת בדיקה נוספת שתכלול מספר גדול יותר של אנשים, כך לדברי החוקרים. כמו כן, חולי הסרטן שנבדקו במחקר היו בשלב שבו הסרטן התפשט לבלוטות הלימפה, וטרם ברור אם בדיקת הנשיפה תוכל לאבחן סרטן במקרים פחות מתקדמים.

דגימה מהנחיר תאבחן סרטן הריאות

חוקרים מבוסטון הצליחו לפתח בדיקה פשוטה ולא פולשנית לאיתור סרטן ריאות. במהלך הבדיקה נלקחת דגימה מנחיר המטופל כדי לבדוק אם הוא לוקה במחלה. החוקרים מצאו כי ישנו סמן גנומי (הקשור לגנום) המצוי בנחיר וכי ניתן באמצעותו להעריך את הסבירות לסרטן ריאות ממאיר.

תהליך האבחון של סרטן זה כיום כולל סריקות חזה בנוסף לפרוצדורות פולשניות (כולל ביופסיה), שעשויות להיחסך ממי שנמצא בסיכוי נמוך לפתח את הסרטן. "הממצאים שלנו מראים בבירור כי קיים אזור בנתיב האוויר הקשור לסרטן שניתן למדוד באפיתל (רקמת תאים צפופה) הנמצא באף", לדברי החוקרים.

בדיקת דם תחזה איזה טיפול הכי טוב לחולי סרטן הריאות

מדענים בריטים פיתחו בדיקת דם שתוכל לחזות כיצד מטופלים הסובלים מסרטן הריאות יגיבו לסוגי טיפול שונים. המדענים בודדו מדמם של 31 חולים עם סרטן ריאות תאי גידול שנפרדו מהגידול הסרטני המרכזי המכונים CTC (Circulating Tumor Cell) הנמצאים בדמם של החולים.

כימותרפיה. ShutterStock
לדעת מראש אם החולה יגיב לכימותרפיה/ShutterStock

כשהחוקרים ניתחו את התאים הללו באמצעות ביופסיות, הם גילו כי תבניות של פגמים גנטיים הנמדדים לפני תחילת הטיפול יכולים להעיד כיצד מטופל יגיב לכימותרפיה. צוות החוקרים בחן גם את השינויים הגנטיים המתרחשים בקרב תאים אצל חולים שהגיבו טוב לטיפול אך לאחר מכן מצבם הידרדר. התבנית בתאים הללו הייתה שונה מאשר אצל מטופלים שלא הגיבו טוב לכימותרפיה, כלומר פיתחו מנגנונים שונים של עמידות לטיפול.

"באמצעות זיהוי השינויים בתבניות של הפגמים הגנטיים בין החולים השונים, יש לנו הזדמנות ראשונה להבין עוד לגבי האופן בו עמידות לתרופות מתפתחת אצל חולים הסובלים מסוגים אגרסיביים של סרטן הריאה", אמרו החוקרים.

בדיקת שתן לעייפות עשויה למנוע תאונות

רופאים, טייסים, פקחי טיסה, נהגי משאיות - כל אלה ממלאים תפקידים שבהם חשוב מאוד לשמור על ערנות, בגלל ההשפעה הרבה שיש להם על חיי אדם. בדיקת שתן חדשה, עליה דווח בכתב העת Analytical Chemistry, עשויה לסייע לנטר רמות עייפות בשאיפה למנוע תאונות שמקורן בתשישות.

על אף שתשישות מאוד נפוצה, הסימפטומים שלה מלווים בשינויים ביוכימיים שעד כה התקשו חוקרים רבים לפענח. צוות החוקרים ניתח בדיקות שתן מעשרות פקחי תעופה לפני ואחרי משמרת של שמונה שעות. הם סקרו אלפי מטבוליטים (שם כולל לכל תרכובת המיוצרת בגופנו במהלך תהליך של חילוף חומרים) ומצאו שלושה שעשויים להוות אינדיקטורים לתשישות.

החוקרים ממשיכים בבחינת הנושא ומקווים שבדיקת דם שתתמקד בהימצאותם של שלושת המטבוליטים שהצליחו לבודד, תצליח לאתר עייפות ולמנוע בעתיד תאונות ותקלות שמקורן בטעויות אנוש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully