וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורות מוסיפה שנתיים שלמות לתוחלת החיים

15.3.2017 / 7:20

זאת העבודה הכי שוחקת ומתישה שיש, אבל עכשיו מסתבר שמתישהו זה גם משתלם. מחקר חדש משבדיה גילה שאנשים שיש להם ילדים חיים עד שנתיים יותר מאנשים שלא הביאו ילדים לעולם

צילום משפחתי של כמה דורות יושבים על הספה. ShutterStock
זה לא רק נדמה לנו, החיים שלנו באמת התארכו מאז שנולדתם!/ShutterStock

הלילות הלבנים והסטרס שנלווים להורות פעמים רבות לא ממש נשמעים כמו מתכון לאריכות ימים, אבל מחקר חדש שמגיע משבדיה קובע שהבאת ילדים לעולם מוסיפה שנים לתוחלת החיים.

צוות החוקרים ממכון קרולינסקה השבדי, בהובלת ד"ר קרין מודיג, גילה שאנשים שיש להם ילדים עשויים לחיות עד שנתיים יותר ממי שאין להם ילדים. המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Epidemiology & Community Health.

עוד בנושא:
זה הסוף שלכם: מחקר גילה את תוחלת החיים המקסימלית של בני האדם
בייביסיטר על הנכדים תורם להארכת החיים
ההורים שלכם עברו את גיל 70? יהיו לכם חיים ארוכים

סבא ונכד. ShutterStock
הקשר בין הורות ותוחלת חיים גבוהה מתחזק ככל שהגיל עולה/ShutterStock

לדברי ד"ר מודיג ועמיתיה, מחקרים קודמים כבר הצביעו בעבר על כך שהורים עשויים לחיות זמן רב יותר מאנשים ללא ילדים. עם זאת, ציינו החוקרים כי מחקרים אלה לא היו ברורים מספיק באשר לסיבות שעומדות מאחורי הקשר הזה בין הורות ותוחלת חיים גבוהה יותר ורק מעטים מהם עקבו אחר האופן שבו ההשפעה הזאת משתנה לאורך תקופות החיים השונות. הפערים המחקריים הללו הם אלה שעמדו לנגד עיניהם של חוקרי מכון קרולינסקה, שהשתמשו בנתוני המרשם הלאומי של שבדיה, שמכיל מידע על 704,481 גברים ו-702,290 נשים, שנולדו בין השנים 1911-1925.

החוקרים בחנו האם האנשים היו נשואים או לא, כמה ילדים הביאו לעולם ומה היה מינם. לאחר מכן, חישבו החוקרים כיצד השפיעה ההורות על תוחלת החיים של כל אחד מהאנשים האלה מגיל 60 ואילך.

עוד באותו נושא

אז למה גברים חיים פחות?

לכתבה המלאה

המרוויחים הגדולים, כרגיל: גברים

בהשוואה לאנשים שלא הביאו ילדים לעולם, החוקרים גילו שמי שילדו לפחות ילד אחד היו בסיכון נמוך יותר לתמותה. בגיל 60 למשל, גברים שהיו אבות לילדים חיו כשנתיים יותר מגברים ללא ילדים. בקרב נשים באותו גיל הפער היה שנה וחצי, לטובת מי שילדו ילדים. ממצאי החוקרים עמדו בעינם גם לאחר ששוקללו מספר גורמים שהיו עשויים להשפיע על התוצאות, כמו רמת השכלה.

החוקרים גילו עוד שהקשר בין הורות ותוחלת חיים גבוהה יותר התחזק ככל שחלפו השנים, וגברים הם אלה שנהנו מהיתרון המשמעותי ביותר הודות להיותם אבות. ביניהם, דווקא האבות הלא נשואים היו המרוויחים הגדולים ביותר כשזה הגיע לאריכות ימים. "עבור גבר בן 85 למשל, ההפרש בין סיכון התמותה של גבר שנולד לו לפחות ילד אחד במהלך חייו ובין סיכון התמותה של גבר חסר ילדים עמד על 1.2 אחוזים בקרב גברים בלתי נשואים, ועל 0.6 אחוזים בקרב גברים נשואים", ציינו החוקרים. "בקרב נשים בנות אותו גיל, הפערים (לטובת מי שהיו אמהות) בסיכויי התמותה עמדו על 0.9 אחוזים בקרב נשים בלתי נשואות ו-0.8 אחוזים בקרב הנשואות", אמרו.

אמא מחבקת שני ילדים. ShutterStock
תביאו שניים, תביאו שלושה/ShutterStock

החוקרים משערים שבהיעדר זוגיות, גברים לא נשואים עשויים להסתמך יותר על צאצאיהם בהגיעם לגיל מבוגר, ודבר זה עשוי להסביר את ההבדלים בסיכון התמותה בינם ובין גברים נשואים.

למין הילדים אין השפעה

אחד מממצאי המחקר דווקא סותר מחקרים קודמים, בכך שהוא קובע כי למין הילדים אין כל השפעה על תוחלת החיים של הוריהם. החוקרים משערים כי ייתכן שהמחקרים הללו ביצעו את הקישור בין מין הילדים ותוחלת החיים של ההורים, משום שהם התמקדו ביתרונות החברתיים שמהם נהנים הורים לבנות.

"באופן כללי, נשים נוטות לתחזק יותר קשרים חברתיים מגברים, ואנשים מבוגרים יותר שאין להם ילדים – ובמיוחד גברים, נוטים לנהל פחות אינטראקציות חברתיות מאשר הורים מבוגרים. ישנן ראיות שמצביעות על כך שלהורים לבנות יש סיכויים גדולים יותר לקיים קשרים חברתיים באופן שגרתי ולקבל עזרה במקרים שהם זקוקים לה", כתבו החוקרים.

החוקרים מאמינים שממצאיהם למעשה מצביעים על כך שהעובדה שיש להם יותר תמיכה בגילאים מבוגרים היא הסיבה שהורים לילדים חיים יותר שנים, בהשוואה לעמיתיהם ללא הילדים. "העובדה שהקשר (בין הורות ותוחלת חיים ארוכה) התחזק ככל שגיל ההורים עלה מהווה תמיכה נוספת לסברה שאנשים נטולי ילדים צפויים להתמודד עם חסר בתמיכה בשלהי חייהם. עם זאת, אין להוציא מכלל אפשרות גם הסברים חלופיים, כמו למשל שהורים לילדים מאמצים הרגלים והתנהגויות בריאות יותר, מאשר אנשים ללא ילדים", כתבו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully