וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיטה הפשוטה שתשפר לכם את הזיכרון

13.3.2017 / 9:03

מסתבר שכל אחד מאיתנו הוא בעל זיכרון אדיר, רק שאנחנו לא מתחזקים אותו נכון. חוקרים השתמשו בשיטה מוכרת לזיכרון וגילו כי היא יעילה בטווח הקצר והארוך

ShutterStock

אם גם אתם מתפעלים מאנשים שמצליחים לשנן דברים בלי בעיה, אולי תשמחו לדעת שגם אתם יכולים. שיטת זיכרון פשוטה שנמצאת בשימוש של אלופי זיכרון ונקראת "שיטת לוקי" (method of loci), יכולה לשמש גם אותנו "האנשים הרגילים", כדי לשנן דברים – כך על פי מחקר חדש שמגיע מאוניברסיטת סטנפורד ופורסם בכתב העת Neuron.

"שיטת לוקי" היא שיטה יעילה שתעזור לכם לזכור חומר רב. בבסיס השיטה, חלוקה של החומר לחלקים וקישורם לנקודת ציון בדרך שאותה אתם מכירים היטב - כמו למשל הדרך לעבודה או למכולת השכונתית. למעשה, אתם "הולכים" בדמיונכם, ונקודת ציון מוכרות מסמלות עבורכם חלק מהחומר אותו אתם נדרשים לשנן. כך לדוגמה, אם אתם צריכים לזכור שיר של ביאליק, דמיינו את הדרך הביתה לעבודה - ציון הדרך הראשון יהיה השורה הראשונה של השיר, ציון הדרך השני - השורה השנייה, וכן הלאה.

מוח. ShutterStock
טריק פשוט/ShutterStock

במחקר הנוכחי החוקרים טוענים כי השיטה הזו לא רק שתעזור לכם לשנן את החומר הנלמד, אלא היא גם עשויה לשפר ולחזק את מנגנון הזיכרון במוח לטווח הארוך.

עוד בנושא:
רק מעטים הצליחו לעבור את מבחן הזיכרון הזה. ואתם?
שמש נצחית בראש צלול: חוקרים הצליחו למחוק זיכרונות רעים
נפלאות הגוף: המדע שמאחורי דז'ה-וו

החוקרים מאוניברסיטת סטנפורד ומהמרכז הרפואי Radboudumc בהולנד, ערכו סריקות MRI ל-17 אנשים שמשתתפים בתחרויות זיכרון מקצועיות ול-51 אנשים שאינם בעלי זיכרון מיוחד. לאחר מכן הם העמידו אותם זה מול זה, במבחן זיכרון של 72 מילים. אחרי 20 דקות של שינון, צוות המקצוענים הצליח לזכור 71 מילים מתוך 72 שניתנו להם, ואילו השאר הגיעו לממוצע של 40 מילים. אגב, פרט קטן ומעניין – אחד החוקרים שערך את המחקר מחזיק גם הוא בשיא זיכרון והוא יכול לזכור 500 ספרות, או מאה מילים בחמש דקות בלבד.

עוד באותו נושא

הדרך לשיפור הזיכרון שלכם נמצאת בכף ידכם

לכתבה המלאה

תוצאות ארוכות טווח

בחלק השני של המחקר, החוקרים חילקו את הקבוצה של 51 האנשים לשלוש קבוצות: קבוצה אחת שקיבלה אימון בשיטת לוקי באינטרנט, קבוצה שניה שקיבלה אימון בשיפור זיכרון ואילו הקבוצה השלישית לא קיבלה אימון כלל. כל האימונים ארכו שישה שבועות. לאחר פרק הזמן הזה התוצאות היו מדהימות: הקבוצה שאומנה בשיטת לוקי הצליחה לזכור מספר מילים דומה מאוד לקבוצת המקצוענים. גם ארבעה חודשים לאחר שהניסוי הסתיים, הם הצליחו להשיג תוצאות דומות.

זיכרון. ShutterStock
משפר ומחזק את מנגנון הזיכרון במוח לטווח הארוך/ShutterStock

סריקות מוח נוספות שנערכו לאחר שהניסוי הסתיים הראו דבר מדהים נוסף: החוקרים מצאו שינויים בדפוסי הקישוריות במוח – שהיו עכשיו דומים יותר לסריקות שנערכו למומחי הזיכרון בתחילת הניסוי. השינויים האלה נצפו רק בקבוצה שאומנה בשיטת לוקי.

המסקנות הברורות מהניסוי היו שכל אחד מאיתנו יכול לשפר את הזיכרון שלו, אפילו לדרגות גבוהות מאוד. כל מה שנדרש הוא אימון, ומדובר על כזה שכל אחד יכול לעשות. איפה הבעיה? הזיכרון לא בהכרח יתבטא בכל תחומי החיים, ואפילו מומחים בזיכרון שמשתתפים בתחרויות שוכחים מדי פעם שמות, או את הדוד דולק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully