וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצמרר: רופאים תיעדו פעילות מוחית כעשר דקות אחרי המוות

12.3.2017 / 12:30

לראשונה בעולם, תיעדו רופאים קנדיים פעילות מוחית שנמשכה דקות ארוכות לאחר שהאדם הוכרז כמת בכל בדיקה שגרתית. המחקר בנושא עשוי לשפוך אור חדש על מה שקורה לגוף אחרי המוות ואף מעלה תהיות אתיות שקשה להתעלם מהן

מוות. ShutterStock
אז זה באמת הסוף?/ShutterStock

ברגעים האחרונים, לאחר שהלב פועם בפעם האחרונה, הדם מפסיק להזרים חמצן לאיברי הגוף ולמוח, שמפסיקים מיד לתפקד. את התהליך המצער והבלתי נמנע הזה כולנו מכירים היטב, ומייחלים שיגיע כמה שיותר מאוחר. עכשיו מדענים מאוניברסיטת מערב אונטריו שבקנדה חשפו ממצא שמוכיח שהתהליך לא בהכרח נעצר כאן, לפחות לא אצל כולנו.

עוד בנושא:
יש חיים אחרי המוות? האיש שמת פעמיים מגלה
לראשונה זה 100 שנה: מדענים ייצרו מפה חדשה של המוח
מוות של מפורסמים משפיע לכם על הבריאות

מהמחקר עולה כי רופאים ביחידת טיפול נמרץ זיהו פעילות מוחית באדם שהוכרז כמת. פעילות זו נמשכה עשר דקות שלמות לאחר שלבו חדל לפעום, אישוניו הפסיקו לתפקד והוא הוכרז כמת בכמה בדיקות שגרתיות. ממעקב אחר גלי המוח של המנוח, גילו כי הוא חווה התפרצויות של גלי דלתא. מדובר באותן התנודות שאדם חווה במהלך שינה עמוקה. הרופאים לא הצליחו להסביר מה גרם להתפרצויות האלה, דקות ארוכות לאחר שהדם הפסיק להגיע אל המוח מהעורקים. חשוב להדגיש כי לא מדובר במוות קליני, שבו הלב מפסיק לפעום אבל המוח ממשיך לתפקד.

שלושה מתים נוספים נבדקו במחקר הזה, אבל רק בקרב אדם אחד התנודות נמשכו כעשר דקות. עם זאת, הממצאים האחרים מסקרנים לא פחות. בקרב כל אחד מהנבדקים תועדה פעילות שונה וייחודית ברגעים שלפני המוות ובדקה שלאחריו, מה שהגביר את ההבנה של החוקרים כי הגוף של כל אחד מאיתנו מתפקד באופן שונה ברגעיו האחרונים ואחריהם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בואו נקווה שמוות הוא באמת הסוף. מתוך "המתים המהלכים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

עורכי המחקר לא הצליחו למצוא הסבר מבוסס לפעילות החריגה הזאת. הם וידאו כי כל הציוד עבד כמו שצריך וכי לא היו תקלות במדידת התנודות. הם מסבירים כי אי אפשר לבסס מסקנות מלומדות על בדיקה מצומצמת כזאת, וכי יש לקחת את הממצאים בעירבון מוגבל ולהמשיך לבצע בדיקות נוספות. הם מציינים כי מסקנותיהם עשויות להעלות שאלות אתיות על תרומת איברים וניתוחים לאחר המוות.

עוד באותו נושא

בת 13 מתה מוות מוחי, ההורים מסרבים להיפרד

לכתבה המלאה

אז מה אנחנו כן יודעים על המוות?

מחקרים אחרים בנושא כבר ניסו לתת מענה לשאלה המורכבת על פעילות המוח אחרי המוות. אחד מהם בחן את הפעילות המוחית של עכברים ברגעים האחרונים, וגילה כי הפעילות מסתיימת במעין התפרצות מסתורית של גלי מוח כדקה לאחר המוות. גם את המחקר הזה חשוב לקחת בעירבון מוגבל מכיוון שקשה לדעת אם מסקנותיו חלות גם על בני אדם. שני מחקרים אחרים שנערכו בשנה שעברה מצאו כי גנים מסוימים בגופם של מתים המשיכו לתפקד במשך ימים אחרי המוות, ואף בעצימות מוגברת.

מקרים בודדים של תיעוד פעילות מוחית וגופנית לאחר המוות לא מוכיחים יותר מדי, אבל המחקרים המוזרים האלו מעלים תהיות מעניינות לגבי מה שעובר עלינו ברגעים האחרונים על האדמה. ב-2014 דיווחנו לכם על שני סיפורים שהצליחו לגרום לנו לתהות האם המוות הוא בהכרח קביעה חד משמעית. במקרה אחד תינוק הוכרז כמת ו"קם לתחייה" לאחר 36 דקות. במקרה אחר נקבע מותו של קשיש בן 78 שהתעורר מאוחר יותר בשק המתים שבבית הלוויות. לאור הממצאים המצמררים האלו, כל מה שנותר הוא לקוות שכשתגיע העת שלנו ללכת, זה ייגמר שם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully