וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלא יפחידו אתכם: מה באמת קורה בתוך הגנים הפרטיים?

10.3.2017 / 8:00

גם אתם נחרדתם מהדיווחים על האלימות והכאוס בגנים הפרטיים? המציאות לא כזאת נוראית. הנה מה שאתם באמת צריכים לדעת על מה שקורה בתוך הגנים של הילדים שלכם

פעוט בוכה בגן. ShutterStock
כאוס, אנרכיה ואלימות. האמנם?/ShutterStock

השבוע געשה ורעשה הארץ. תכניות וכתבות שונות יצאו בכותרות מלחיצות ומפחידות. "מי שומר על הילדים שלנו בגנים הפרטיים?" שאלו המגישות בטון חמור ומצקצק, "על הגנים הפרטיים אין שום פיקוח וילדיכם בסכנה", הוסיפו מומחים להזהיר, ותמונת המצב שהצטיירה הייתה של כאוס, אנרכיה ואלימות כלפי הילדים ברוב הגנים הפרטיים - אבל לא ב"גנים המפוקחים", ויצו ונעמ"ת, וחלילה לא בגנים העירוניים.

כיועצת חינוכית-התפתחותית בגנים הפרטיים אני מכירה את התחום מקרוב, ויכולה לומר בוודאות שהמציאות אינה כזאת. אני יכולה לספר לכם על מציאות אחרת, של גנים פרטיים מעולים, אוהבים, דואגים ומשקיעים, ועל צוותים נהדרים. על מציאות שבה הילדים שלכם נמצאים במקומות בטוחים ומוגנים. אז למה זה כל כך מפחיד אותנו? בואו נבדוק את הטענות הכי נפוצות כלפי גני עירייה.

עוד בנושא:
הורים שואלים: איך יודעים שהילד מוכן לגן עירייה?
אבא של שבת: איך הפך המנהג בגנים לאבן מחלוקת?
זה מה שלא תשמעו על גני עירייה, ואתם צריכים לדעת

ילדים משחקים בגן. shutterstock, ShutterStock
ההורים מקבלים מדי יום הצצה למה הילדים עושים בגן/ShutterStock, shutterstock
"אין דבר אחד שמתרחש בגן ואנו לא יודעות עליו מפני שאנו נמצאות בגנים כל יום כל היום"

אין פיקוח
אחת הטענות המרכזיות נגד גנים פרטיים היא שאין בהם פיקוח, לעומת גנים עירוניים וגני ויצ"ו, נעמ"ת ואמונה המפוקחים. ואולם, למרבה הצער הפיקוח בפורמט הנהוג היום לא מספיק כדי להגן על הילדים מאלימות או משפה בוטה גם במוסדות המפוקחים. במקרים הידועים לנו על גנים שנחשפו כמתעללים, אותם גנים הצליחו להוליך שולל הורים במשך תקופות ארוכות מאוד, אולי אפילו שנים. אז האם אפשר לצפות שמפקחת, המגיעה לביקור של שעה או אפילו כמה שעות בגן, אחת לחצי שנה, תוכל לדעת באמת ולעומק מה קורה בו?

בנוסף, מקרים לא מועטים של התעללות בילדים נחשפו דווקא בגני ילדים עירוניים ובגנים מפוקחים. בנובמבר 2016 דווח כי גננת בגן ילדים בצפון הורחקה מגן עירייה של הרשות המקומית למשך 30 יום בחשד להתעללות בילד בן 5 הלומד בגן. באפריל 2006 הרשיע בית משפט השלום ברחובות מטפלת ממעון נעמ"ת בעיר בשבעה סעיפי אישום של התעללות בחסרי ישע, ב 2004 סערה המדינה כאשר עוזרת גננת סיפרה על שרשרת מעשי התעללות שחוו הפעוטות תחת ידי שתי גננות בגן של רשת נעמ"ת ברחובות. מסתבר, שגם הפיקוח הוא לא ערובה לכך שילדינו מוגנים.

"כרגע הסטיגמה המתקבלת על גנים פרטיים היא חוסר פיקוח, הכל פרוץ וצוות מתעלל. אין שום מצב בעולם שבגנים שלנו יקרה דבר כזה", אומרות אורלי מלינגר ואילנית גינדי, מנהלות שותפות ברשת גני הילדים "גן אנגלית" בראשון לציון.

עוד באותו נושא

כך תזהו שמשהו לא טוב קורה בגן של הילד שלכם

לכתבה המלאה

מצלמות במעגל סגור וסמסים מהגננת

ומה באמת קורה בגנים הפרטיים? בכמות לא מבוטלת מהם מותקנות כיום מצלמות במעגל סגור שמתעדות את הנעשה בגן לכל אורך היום, מה שלא קיים כלל בגנים המפוקחים ובגנים העירוניים. בנוסף, ברוב הגנים הפרטיים נענים לרצון ההורים ומקפידים לצלם את הילדים בפעילויות השונות במהלך היום ושולחים להורים, שיכולים לעקוב גם כך אחרי הנעשה. ההורים מקבלים מדי יום הצצה למה הילדים עושים, איזה חוג הגיע לגן, הנושא המדובר במפגשים, השירים הנלמדים, עבודות היצירה שמכינים ועוד. ברוב הגנים הפרטיים מנהלת הגן והצוות החינוכי מקפידים על דלת פתוחה להורים ועל קשר הדוק איתם גם הרבה מעבר לשעות העבודה הרשמיות. קשר כל כך הדוק וצמוד עם ההורים לא מתבצע בדרך כלל בגנים המפוקחים והעירוניים.

גננת וילד צובעים ומציירים בגן ילדים. ShutterStock
רוב נשות המקצוע בתחום נבחרו בקפידה רבה/ShutterStock

מקבלים כל אחד לעבודה
טענה נוספת נגד גנים פרטיים היא שכל אחד יכול להתקבל לעבודה בהם. את קרן עברי קלדרון, מנהלת גן ויוי בחולון, הטענה הזו מרתיחה. "בכתבה ניסו להציג כאילו בכל הגנים הפרטיים, הדרישה היחידה מהעובד היא 'להיות', ללא שום סינון וביקורת. והדבר אינו כך לחלוטין. במרבית הגנים הפרטיים, הצוותים נבחרים בקפידה, תוך התאמה למקצוע עצמו, ולקבוצת הגיל. החל מהרגישות והידע, וכלה בשפה התקנית. הכל נבחן בדקדוק. אצלנו בגן, יש חודש שלם שבו עובדת חדשה לא נמצאת לרגע אחד לבד עם הילדים, ושלושה חודשי התנסות בטרם היא נקלטת לעבודה. יש התחייבות של העובדת לסטנדרט נדרש של התנהלות מול הילדים, והסבר ברור ומוסכם על סיום התקשרות מיידי בכל מקרה של חריגה מסטנדרט זה. הצוות מתוגמל כראוי בעבור עבודתו הקשה, וזאת על מנת לשמור אותן רגועות ונינוחות למען הילדים שלנו".

אני מסכימה עם דבריה. ברוב הגנים בהם ביקרתי, גם אלו שהיו לי השגות בדבר התנהלותם השוטפת, גיליתי שמרבית נשות המקצוע בתחום, הן כאלה שנבחרו בתשומת לב רבה על ידי מנהלת הגן, שאוהבות את התחום החינוכי ומחויבות לו ולמטרות החינוכיות במידה רבה מאוד. בהרבה מאוד גנים פרטיים מנהלת הגן עוקבת מקרוב אחרי עבודת הצוות החינוכי ומקפידה על עבודה בסטנדרטים גבוהים. אני מכירה מנהלת גן שפיטרה גננת טובה ונעימה שאוהבת ילדים ומעשירה אותם רק כי היא לא הייתה מספיק שמחה ואנרגטית בעיניה. עד כדי כך הסינון היה מוקפד.

אחת התלונות השכיחות של מנהלות גנים היא שקשה להן מאוד למצוא עובדות לגנים. אם המצב היה כמו שתואר בכתבות השונות, וכל אדם שהיה רוצה לעבוד בגן היה מתקבל מיד, הקושי הזה לא היה קיים. בנוסף יש לזכור כי בגנים הפרטיים לרוב הצוות מרוויח משכורות גבוהות יותר מאשר בגנים המפוקחים, מה שמהווה גורם מסנן מחד, ומגביר מוטיבציה לעבודה מסורה מאידך.

כך תדעו אם בחרתם לילד שלכם גם טוב

- בצעו תחקיר על הגן, היו ערניים למה שאומרים הורים אחרים, שמעו דעות, ועשו שיעורי בית. אל תחליטו לפני שאתם פוגשים את הצוות ואל תסתמכו רק על דעות של אנשים אחרים.

גן ילדים. ShutterStock
בצעו תחקיר מקיף/ShutterStock

- בדקו מי מנהלת הגן. האם היא מישהי שהחליטה לפתוח גן ילדים כעסק, או שהיא אשת חינוך שנושמת את התחום. האם היא נמצאת בגן כל יום או שהיא מגיעה לעיתים רחוקות מאוד, האם יש לה עוד עסקים גם לא בתחום החינוכי, או שזה ה"בייבי" שלה.

- שימו לב האם כשאתם מגיעים לגן מי שצמודה אליכם זו רק המנהלת או שהיא מרשה להתרשם מהצוות ולהכיר את הגננות ואת הנפשות הפועלות, להיכנס לכיתות השונות ואפילו מאפשרת לכם לדבר עם הצוותים השונים.

- ובמידה ומתאפשר לכם להסתובב בגן ולשוחח עם הצוות בדקו האם כולם מתייחסים אליכם ושוכחים מהילדים או שכל הזמן יש התייחסות אליהם.

- מומלץ מאוד לערוך ביקורי פתע בגן, בשעות שונות במהלך היום.

- התקשורת הבינאישית של הצוות חשובה. האם השפה אגרסיבית, כעסנית, רודנית, או נעימה, רכה ועדיין סמכותית? שימו לב גם לשפת הגוף שלהן, האם הן נעימות, מחייכות, ומשרות תחושה של חום ושל קבלה או שהן כעוסות, חמוצות ומרוחקות? אם הבטן שלכם מתכווצת כשאתם ניגשים לדבר עם הגננת או המטפלת, זו החוויה שכנראה גם הילד חווה.

- היו קשובים כל העת למנגינה של הגן. האם יש רעש, בעיקר של צעקות ובכי, ולא של ילדים צוחקים ומשחקים? אם אתם מתרשמים, שלעיתים קרובות כשאתם בגן אתם רואים ילדים כעוסים, עייפים, עצבניים וכל הזמן יש שם בכי, זה סימן שמשהו לא תקין. כמובן, שלא קובעים דעה כזו בחודש או בחודשיים הראשונים של ההסתגלות למסגרת, אלא בתקופה שלאחר ההסתגלות.

- האם הילד חוזר הביתה ושר בבית שירים שלמד בגן, מספר סיפורים ששמע בגן או מלמד אתכם תכנים ומושגים חדשים אליהם נחשף בגן? הדבר יכול להעיד על פניות רגשית שלו ללמידה.

ילד הולך לגן ילדים. ShutterStock
איך הילד נכנס לגן? מה יחס הצוות?/ShutterStock

- מהו יחס הילד לצוות? האם הוא נכנס לגן עם ביטחון? מחבק את אנשי הצוות חיבוק אמיתי ולא רק מתוך הרגל? כשאשת צוות מתקרבת לילד האם הוא רגוע או נלחץ? האם הוא יוצר איתה קשר עין ונענה אליה? אם הוא עדיין בוכה בבוקר, האם זה למספר דקות ואחר כך הוא נרגע ונכנס לענייני הגן?

- היו ערניים לגבי סדר היום של ילדכם. האם הוא אוכל וישן טוב בגן? ילד שלא טוב לו יחווה קושי להירדם ויעשה שביתות רעב ממושכות מפני שהוא יתקשה להשתחרר.

- האם יש בגן נוכחות של אשת מקצוע שמלווה את הגן מבחינת תכנים לימודיים, הדרכת הצוות ועבודה עם הילדים? אשת מקצוע כזו, שמגיעה לגן מספר פעמים בחודש מהווה גורם מפקח על הצוות ועל התנהגותו מול ואל הילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully