וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלת מהפלות חוזרות? ייתכן שהסיבה קשורה דווקא לגבר

פרופסור בנימין ברטוב

13.3.2017 / 7:15

למרות שהגישה הרפואית מתמקדת באישה, מחקר ישראלי גילה קשר בין פגמים במבנה הזרע ובין הפלות חוזרות בקרב זוגות המנסים להרות. בדיקה מורפולוגית של תאי הזרע עשויה לעזור לזוגות אלה להרות וללדת תינוק בריא

בחורה מחזיקה בדיקת הריון. ShutterStock
כשני אחוזים מהזוגות המנסים להרות סובלים מהפלות חוזרות/ShutterStock

הפלה ספונטנית של הריון היא חוויה קשה מאד לאישה וכמובן, גם לבן זוגה. השמחה שבאה בעקבות בשורת ההריון הופכת לאכזבה גדולה מלווה בכאבי גוף ונפש. כאשר מדובר בהפלות חוזרות, העצב וחוסר האונים גוברים עוד יותר ובני הזוג מבקשים למצוא סיבה לאובדן ההריונות ולהגיע לפיתרון שיביא אותם ללידת תינוק בריא.

מצב של הפלות חוזרות מוגדר כך רק לאחר 3 הפלות ספונטניות וסובלים ממנו כשני אחוזים מהזוגות המנסים להרות. הבירורים הנעשים במקרים אלה כוללים בדיקה של הרחם וצוואר הרחם, בדיקות הורמונליות לאישה, בדיקות גנטיות לשני בני הזוג (ולעיתים גם לעובר) ובדיקות לנוכחות נוגדנים אוטואימוניים וקרישיות יתר אצל האישה.

עוד בנושא:
גברים, שימו לב: 9 דברים שפוגעים לכם בפוריות
עישון מריחואנה פעם בשבוע עשוי לפגוע באיכות הזרע
לראשונה: חוקרים ייצרו זרע במעבדה

האישה היא החשודה המיידית

מקובל לחשוב שהסיבה להפלות נמצאת אצל האישה או נגרמת בשל עובר לא תקין שאין לו יכולת קיום, ואכן מלבד בירור גנטי לגבר, כל הבדיקות לבירור הסיבה להפלות נעשות לאישה. אולם, בחלק מהמקרים, מתקבלות תוצאות תקינות ולא מתגלה סיבה משמעותית שתסביר את איבודי ההריון החוזרים.

אילוסטרציה. ShutterStock
את הזרע ניתן לאבחן בבדיקה תחת מיקרוסקופ מיוחד/ShutterStock

במספר מחקרים שנעשו לאחרונה ב"מרכז המקיף לפוריות הגבר" התגלה כי איכות הזרע משפיעה על קיימות ההריון וכי יש קשר ישיר בין המורפולוגיה (המבנה) של תאי הזרע, לבין הפלות חוזרות בשליש הראשון של ההריון.

כאשר צופים בתאי הזרע במיקרוסקופ, ניתן לראות בזרמה תאי זרע בעלי מבנים שונים מאד זה מזה. את המבנה של תאי הזרע ניתן לאבחן לפרטי פרטים בעזרת מיקרוסקופ מיוחד. ב-25 השנים האחרונות חקרו במרכז לפוריות הגבר את מבנה הזרע וזיהו מהי מורפולוגיה תקינה של תאי זרע ואילו פרטים חשובים להשגת הריון בר קיימא.

על פי הנתון שעלה מהמחקרים, לתאי זרע בעלי מבנה ראש תקין יש סיכוי גבוה יותר להביא להריון בר קיימא ופגמים מורפולוגיים בראש תא הזרע מעלים את הסיכוי להפלות בשליש הראשון, ובמיוחד לפגם מורפולוגי מסויים הנקרא וקואולות גדולות.

כדי לאבחן את הבעיה יש לבצע בדיקה ייחודית, במסגרתה לוקחים דגימת זרע וסורקים אותה במיקרוסקופ מיוחד בהגדלה גדולה (פי 6,000) ובודקים האם אחוז תאי הזרע התקינים בדגימה נמוך. אם התשובה חיובית, ייתכן כי המורפולוגיה הירודה מעורבת בהפלות החוזרות.

למי מתאימה הבדיקה?

את הבדיקה כדאי לבצע לאחר שהאישה עברה בירור מקיף למציאת הסיבה להפלות. במידה ולא נמצאה אצלה בעיה, או כאשר הבעיה אצל האישה טופלה וההפלות מוסיפות לקרות, חשוב לבחון גם את הגבר. במידה ומתגלה בעיה בבדיקת האבחון המורפולוגי של הזרע, ניתן להפנות את בני הזוג לתהליך של הפרייה חוץ גופית שבמהלכו ייבחרו תאי הזרע התקינים ותאים אלה יוזרקו לביציות האישה.

פרופסור ברטוב המרכז לפוריות הגבר. דפנה טל,
ייתכן שהסיבה להפלות היא המורפולוגיה הירודה של הזרע/דפנה טל

IMSI הוא תהליךבחירת תאי הזרע התקינים מורפולוגית בהגדלה גדולה. 30 אחוזים מהמטופלים שסבלו מהפלות חוזרות בטרימסטר הראשון של הריונות ספונטניים, ועברו הליך IMSI, הצליחו להשלים את ההריון וללדת תינוק בריא.

הכותב עומד בראש המרכז המקיף לפוריות הגבר, המציע שירותי אבחון, יעוץ וטיפול בתחום פוריות הגבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully