וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים שקיבלו מחזור בגיל צעיר נמצאות בסיכון מוגבר לסוכרת הריון

7.3.2017 / 7:02

מחקר גילה שנשים שהמחזור החודשי שלהן החל בגיל 11 או לפני כן נמצאות בסיכון מוגבר לפתח סוכרת הריון בבגרותן. לממצא עשויה להיות השפעה על השיטות שמשמשות רופאים לאתר נשים בסיכון לסוכרת

סוכרת היריון. ShutterStock
ייתכן שרופאים יתחילו לשאול מטופלות מתי הן קיבלו מחזור לראשונה/ShutterStock

הגיל בו נערות מקבלו את הווסת הראשונה יכול לאותת על מידת הסיכון שלהן לפתח סוכרת הריון בשלב מאוחר יותר בחייהן. כך עולה ממחקר שפורסם בידי חוקרים מאוניברסיטת קווינסלנד שבאוסטרליה השבוע בכתב העת American Journal of Epidemiology.

החוקרים ניתחו נתונים שנאספו מיותר מ-4,700 נשים שהשתתפו במחקר בנושא בריאות האישה שנערך במדינה לאורך מספר שנים. הם מצאו כי שיעור גבוה יותר של נשים שדיווחו כי קיבלו את המחזור הראשון שלהן בגילאים צעירים יותר פיתחו סוכרת הריון בשלב מאוחר יותר של חייהן.

עוד בנושא:
מהי סוכרת הריון וכיצד מטפלים בה?
6 דרכים להוריד את רמות הסוכר בגוף

לדברי החוקרים, הסיכוי של נשים שקיבלו את המחזור הראשון שלהן בגיל 11 או לפני כן לפתח סוכרת הריון היה גבוה בחמישים אחוזים מנשים שקיבלו מחזור לראשונה בגיל 13. "המשמעות של הממצא הזה יכולה להיות שרופאים יתחילו לשאול נשים מתי קיבלו ווסת לראשונה, כדי לזהות מי נמצאות בסיכון גבוה יותר לפתח סוכרת הריון", אמרו החוקרים.

אישה מחזיקה פד וטמפון. ShutterStock
הבדל משמעותי בסיכון בין מי שקיבלו מחזור בגיל 13 ובין מי שקיבלו בגיל 11 או מוקדם יותר/ShutterStock

לדברי דניאל שונקר מצוות המחקר, הקשר שנמצא בין וסת מוקדמת וסוכרת הריון נותר בעינו גם לאחר ששוקללו משתנים אחרים שעשויים להשפיע על פיתוח סוכרת הריון כגון מדד מסת גוף (body mass index, BMI) וגורמים סביבתיים שונים.

"שיעור גדול של נשים שמפתחות סוכרת בזמן ההריון סובלות ממשקל יתר או השמנת יתר. אם נעודד את אותן נשים שקיבלו מחזור בשלב מוקדם לשלוט במשקל שלהן לפני ההריון, הדבר עשוי להפחית את הסיכון שלהן לפתח סוכרת הריון", אמרה שונקר בהודעה לעיתונות.

"בעוד שמשקל בריא הוא חשוב, ניתן להניח כי הסיכון הגבוה מוסבר על ידי שינויים הורמונליים, והמדע קורא למחקרים נוספים לבחון את המנגנונים הנמצאים בפעולה במצבים אלה", הוסיפה.

עוד באותו נושא

9 עובדות שכדאי לדעת על המחזור החודשי

לכתבה המלאה

נתון מעניין, אך נדרשים מחקרים נוספים

ד"ר יעל ברקן, מנהלת תחום רפואת נשים במחוז שרון שומרון של שירותי בריאות כללית, אמרה בתגובה למחקר כי מדובר בממצא מעניין משום שגיל המחזור הראשון עד כה לא נודע כגורם סיכון קלאסי, אך לדבריה, נחוצים מחקרים נוספים כדי לאמוד את משמעותו.

ילדים אוכלים מזון מהיר. ShutterStock
אחת הסיבות המיוחסות לירידה בגיל הווסת היא שינויים בתזונה ותרבות השפע/ShutterStock

"כרגע קשה להסיק מזה מסקנות, ונחוצים מחקרים נוספים כדי להבין מה אפשר לעשות עם המידע הזה. אנחנו יודעים, למשל, שבעידן הנוכחי יש ירידה בגיל המחזור. אחת הסיבות שמיוחסות לכך היא שיפור במצב התזונה: ילדות ונערות פחות סובלות מתת תזונה מבעבר ומקבלות וסת ראשונה מוקדם יותר".

לדבריה, יכול להיות שאותם שינויים תזונתיים שהשפיעו על גיל קבלת הווסת המוקדם, קשורים גם לעלייה בנטייה לסוכרת הריון. "השפע במזון קשור לעלייה במשקל, יכול להיות שעקב השפע בתזונה יש יותר עודף משקל ואולי זה הקשר בין גיל המחזור וסוכרת בהמשך החיים".

במידה שיהיו עוד מחקרים שייטיבו לחקור את המנגנונים בפעולה, הדבר עשוי לשמש מומחים לתכניות התערבות מוקדמת. "זה נתון שצריך לדעת אותו ולעקוב אחר ממצאים במחקרים אחרים כדי לדעת אם אפשר לתרגם אותו למשהו יישומי. אם יהיו מחקרים שיבדקו פרמטרים נוספים וימצא הקשר המדוייק לעודף משקל, אולי נוכל להכין תכניות התערבות שיקטינו את שיעורי הסוכרת בהמשך", הוסיפה ד"ר ברקן.

תופעה שכיחה שעשויה לגרום לסיבוכים

סוכרת הריון הינה תופעה שכיחה יחסית, הפוקדת בין ארבעה עד עשרה אחוזים מהנשים ההרות. השינויים ההורמונליים בגוף האישה במהלך ההריון, עשויים לשבש את יכולת פירוק הסוכר והפחמימות בגוף - המתבצע על ידי הורמון האינסולין, מה שמתבטא בסופו של דבר ברמות גבוהות של סוכר (גלוקוז) בדם האישה. הסוכרת מאובחנת באמצעות בדיקת העמסת סוכר – בדיקת דם שכל אישה הרה עוברת באופן שגרתי במהלך השליש השני להריון.

אישה בהיריון מודדת לחץ דם - וידאו מכבי. ShutterStock
עודף משקל ועלייה גדולה במשקל בזמן ההריון נחשבים לגורמים קלאסיים לסוכרת הריון/ShutterStock

לדברי ד"ר ברקן, הגורמים הקלאסיים לסוכרת הריון הם גורמים גנטיים-משפחתיים, עודף משקל ועליית משקל עודפת בהריון. כמו כן, ניתן משקל גם להיסטוריה הרפואית של האישה, משום שנשים שחלו בסוכרת הריון באחד מההריונות שלהן מצויות בסיכון מוגבר לפתח סוכרת גם בהריונות הבאים, אלא אם ביצעו שינוי משמעותי בתזונה ובאורחות חייהן.

היא מסבירה כי סוכרת ההריון המתגלה בבדיקות השגרתיות מסמנת אי סבילות לסוכר שלא הייתה ידועה עד כה, והייתה יכולה להתפתח לסוכרת רגילה לולא האבחון בזמן ההריון. "בגלל בדיקות ההריון אנחנו מגלים נשים שהן בעצם טרום-סוכרתיות. כלומר, שאם לא היו נבדקות במהלך ההריון היו ככל הנראה מפתחות בהמשך החיים סוכרת. סוכרת הריון מבטאת נטייה לפתח סוכרת בהמשך החיים", לדבריה.

במידה והסוכרת אינה מטופלת, רמת הסוכר של העובר תעלה אף היא ועשויה לגרום לגדילתו של העובר מעבר למימדים הרגילים (תינוק הנחשף לרמות סוכר גבוהות ברחם עלול להיוולד במשקל הגדול מארבעה קילוגרמים, מצב שעשוי לחייב ניתוח קיסרי). כמו כן, היילוד עשוי לסבול מקשיי נשימה וקשיים בוויסות הסוכר.

ילדות רוקדות בחוג בלט. ShutterStock
בתחיל המאה ה-20 עמד גיל הווסת הראשונה הממוצע על 16, היום הוא פחות מ-13/ShutterStock

דרכי הטיפול בסוכרת הריונית כוללות מעקב ושמירה על רמות סוכר תקינות במרפאת סוכרת הריון והדרכה תזונתית של דיאטנית לתחזוקת תזונה מופחתת סוכרים ופחמימות, כאשר לעתים יש צורך גם בטיפול תרופתי ובזריקות אינסולין לשמירת רמות סוכר תקינות.

המחזור הקדים ב-3 שנים

לפי מחקר אמריקאי שפורסם בשנת 2008, בעוד שהגיל הממוצע לקבלת וסת ראשונה עבור נערה אמריקאית עמד על 16 בתחילת המאה ה-20, כיום הגיל הממוצע עומד על קצת מתחת ל-13. רוב המחקרים מסמנים גורמים כגון תזונה משתנה, כפי שציינה ד"ר ברקן, אך ישנם חוקרים המציעים גורמים נוספים שעשויים להשפיע על הקדמת גיל המחזור, בהם חשיפה לחומרים כימיקיליים ואף חשיפה מוגברת למתח וסטרס.

אף על פי שעדיין לא ברור מה בדיוק תורם לירידה בגיל המחזור, מספר מחקרים מצאו אינדיקציות לכך שגיל מחזור מוקדם עשוי לגרום לשלל השפעות על בריאותן הפיזית והנפשית של נשים. מטא-מחקר שפורסם בשנת 2012 והתבסס על נתוניהן של כ-400 אלף נשים, מצא עלייה קלה בסיכון של אישה לחלות בסרטן שד ככל שגיל המחזור שלה היה מוקדם יותר. חוקרים משערים שהדבר קשור לחשיפה מצטברת גדולה יותר (מגיל צעיר יותר) לאסטרוגן.

מחקרים נוספים מצאו קשר בין גיל מחזור מוקדם וסיכון לחלות בסוכרת ומחלות כלי דם ולב. אחרים טענו לקשר בין מחזור מוקדם להופעתן של הפרעות אכילה ודיכאון, אך מחקרים אלה הועמדו בסימן שאלה לאור המורכבות של התופעות הפסיכולוגיות הללו ומגוון הגורמים העשויים לתרום להן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully