וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדשות מגע צבעוניות עלולות להרוס לכם את העיניים

ד"ר עינת שניאור

6.3.2017 / 16:00

עדשות צבעוניות ישדרגו לכם את התחפושת, אבל עלול להיות לזה גם מחיר כואב והרסני במיוחד. אז איך מונעים מהעדשות לגרום נזק בלתי הפיך לעיניכם? ד"ר עינת שניאור מסבירה

עיניים לבנות. ShutterStock
מראה שאי אפשר להתעלם ממנו, אבל באיזה מחיר?/ShutterStock

מתכננים להמם השנה את כולם במסיבת החג עם תחפושת מושקעת שכוללת עדשות מגע? הילדים דורשים את התוספת המיוחדת הזו לתחפושת? רגע לפני שאתם רצים לקנות אותן, כדאי שתקחו רגע כדי להכיר את סיפורה של ליזה גרסיה, תושבת טקסס שבארצות הברית. גרסיה הגישה תביעה נגד החנות שבה רכשה עדשות שלטענתה גרמו לה לאבד את מאור עיניה.

עוד בנושא:
מתחפשים לשוטרים? זה מה שזה עושה לכם למוח
רואים לכם בעיניים: איזה מחלות משתקפות מהעיניים שלכם?
רואים רחוק: הדרך הכי פשוטה לשיפור הראייה שלכם

גרסיה רכשה בפברואר אשתקד את העדשות הקוסמטיות שלא מיועדות לתיקון הראייה, אלא רק לשינוי צבע העין. זאת לאחר שכבר רכשה עדשות באותו המקום בעבר. בתביעה מצוין כי לאחר שלושה ימים בהם הרכיבה את העדשה, עיניה החלו לשרוף ולהתנפח. היא הלכה לחדר מיון, אבל אפילו לאחר הטיפול עיניה המשיכו להידרדר. היא הלכה לחדר מיון נוסף ואובחנה עם זיהום חיידקי בעיניה שנגרם מהשימוש בעדשות המגע. היא המשיכה לבוא לבית החולים למעקב יומי, אבל הזיהום פגע באופן קבוע בשתי העיניים שלה וגרם לכיבים ולרקמות צלקתיות.

בתביעה נקבע כי היא עיוורת מבחינה משפטית, דבר שמטבע הדברים שינה לחלוטין את אורח חייה. גרסיה איבדה את מאור עיניה, את מקום עבודתה, ונדרשה לעבור שיקום ראייתי ותעסוקתי. בהמשך אולי תצטרך גם השתלת קרנית. בנוסף, היא זקוקה לעזרה בביצוע פעילויות יומיומית, ולכן היא ושלושת ילדיה נאלצו לעבור לגור עם אחותה.

עדשות צבעוניות. ShutterStock
"מה כבר יכול לקרות", השאלה המסוכנת ביותר בעולם/ShutterStock

בית המשפט קבע כי הפגיעה נגרמה על ידי מוצר שנמכר באופן בלתי חוקי וכנראה היה פגום. עם זאת, המקרה של גרסיה משקף בעיה רחבה, שעלולה לסכן גם ישראלים שרוכשים עדשות מגע באינטרנט או בחנויות לא אמינות. בגלל שאת העדשות הצבעוניות מרכיבים באופן חד פעמי ולא כמו עדשות המשמשות לראייה, רבים נוטים לא לייחס חשיבות לאיכות וחושבים "מה כבר יכול לקרות", אבל האם באמת שווה לסכן את החוש הכל כך חשוב הזה, גם אם הסיכוי לפגיעה נמוך?

עוד באותו נושא

כל שנייה חשובה: כך תטפלו באופן מידי בפגיעות עיניים נפוצות

לכתבה המלאה

לא חוקיות לשיווק ללא מרשם

בארצות הברית וכעת גם בישראל יש חוק האוסר למכור עדשות מגע צבעוניות ללא מרשם. במנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) מציינים בפירוש כי מרשם לשימוש בעדשות אלו הכרחי למניעת הפגיעה בעין ומדגישים שעדשות הן מכשירים רפואיים לכל דבר, המנוהלים ומבוקרים על ידי המינהל. מקומות שמשווקים עדשות מגע כמוצרי קוסמטיקה רגילים או מוכרים אותן ללא מרשם עוברים על החוק.

בדיקת עיניים. ShutterStock
גם אם העיניים בסדר, חשוב להיבדק כדי למנוע נזק/ShutterStock

רופא עיניים או אופטומטריסט חייב למדוד ולבדוק כל עין, להתאים את העדשות ולהעריך איך העין מגיבה להרכבתן. עדשות שאינן מותאמות כראוי עלולות לשרוט את העין, לגרום לדלקות ולצלקות או לגרום לכלי דם לגדול ולפגוע בקרנית. גם אם ניחנתם בראייה מושלמת, חשוב לבצע בדיקת עיניים ולקבל מרשם על מנת לוודא שתרכיבו עדשה שלא תפגע לכם בעין.

איך מונעים את הפגיעה האפשרית בעיניים?

בין אם אתם מתכוונים לשדרג את התחפושת לפורים עם עדשות צבעוניות, או אם אתם מרכיבים אותן על בסיס קבוע או באירועים מיוחדים לאורך השנה, הקפידו לעקוב אחר הכללים הבאים:

• התאמה - עברו בדיקת התאמה מקצועית על ידי רופא עיניים או אופטומטריסט מוסמך, וקבלו הנחיות לטיפול נכון בעדשות המגע.

• מרשם - קבלו מרשם תקף הכולל את שם מותג העדשות, מידתן ותאריך התפוגה.

• אימות - רכשו עדשות מגע צבעוניות רק במקום מוכר ומורשה, הדורש מרשם תקף בעת הקנייה.

• תחזוקה - הקפידו לעקוב אחר הוראות הטיפול בעדשות, לרבות הגבלת שעות ההרכבה מדי יום, וביצוע חיטוי ראוי ומקיף.

• שיתוף - לעולם אל תחלקו את עדשות המגע עם אדם אחר.

• תופעות לוואי - אם אתם מבחינים באדמומיות, נפיחות, הפרשות מוגזמות מהעין, כאב או אי נוחות בעקבות השימוש – יש להסיר את העדשות ולהגיע לבדיקה רפואית בהקדם.

• מעקב - אם אתם מרכיבים את העדשות יותר מפעם אחת, יש לבצע בדיקות מעקב תקופתיות לבדיקת ההתאמה של העדשה לעין.

ד"ר עינת שניאור היא אופטומטריסטית, מרצה בכירה וחוקרת בחוק למדעי האופטומטריה, במכללה האקדמית הדסה ירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully