וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהגוף לא מתפקד בחירום: הכול על תסמונת אדיסון

15.3.2017 / 15:09

אף אחד לא אוהב להיות בסטרס, אבל חשבתם פעם מה הייתם עושים בלעדיו? לקורטיזול, "הורמון הסטרס" חלק חשוב בהכנת הגוף לחירום וגם בתפקוד בשגרה. אז מה קורה לגוף כשהוא לא מיוצר? יצאנו לבדוק

חסרת פחד. ShutterStock
חשבתם פעם שהלחץ דווקא שומר עליכם?/ShutterStock

אף אחד לא אוהב להתמודד עם לחץ נפשי, אבל תארו לעצמכם שלא הייתם חווים אותו לעולם. הלחץ עוזר לנו להישאר ממוקדים במטרה, מחדד לנו את החושים בעת סכנה ובמצבים קיצוניים אף גורם לנו לעשות דברים שמעולם לא האמנו שיש לנו את הכוחות לעשות. אנחנו מכירים היטב את האדרנלין שאחראי להתמודדות עם מצבי דחק, אבל הוא לא הגורם היחיד. ההורמון קורטיזול ממלא גם הוא תפקיד מהותי במוכנות שלנו למצבי חירום – הוא מייצר את כל האנרגיה הדרושה כדי להתמודד כראוי עם מצבים אלו ויש לו חלק משמעותי גם בייצור הסוכרים ובוויסות האנרגיה בגוף.

עוד בנושא:
לוקחים ללב: איך סטרס משפיע על הלב?
הלחץ ועונשו: 5 תופעות מוזרות שנגרמות בגללו
על הקצה: 7 סימנים שאתם באזור המסוכן של הסטרס

כשאנחנו מתמודדים עם מה שהרפואה מגדירה כ"מצבי דחק" – מצב שבו אנחנו עומדים בפני סכנה, פציעה או משבר נפשי – הקורטיזול עוזר להתאושש, להישאר עם העיניים על המטרה וגם לשמור על איזון המצב הנפשי. אז מה קורה כשהוא לא מופרש? תופעה זו נקראת תסמונת אדיסון והיא גורמת לכך שלגוף שלנו לא יהיו את הכלים הדרושים לבצע אפילו פעולות יומיומיות רגילות כמו לעבוד או אפילו לטאטא את הרצפה. קושי זה מתעצם כמובן בעשרות מונים כשמתמודדים עם מצבי חירום. במקרה כזה יש סכנת התמוטטות של הגוף, אפילו במצבים של לחץ מתון, ובכל מקרה משך ההחלמה יהיה איטי ומורכב יותר.

חרדה ודיכאון. ShutterStock
קושי בביצוע אפילו של המטלות היומיומיות הפשוטות ביותר/ShutterStock

"כמעט כל תא בגוף משמש קולטן לקורטיזול ולכן מושפע על ידו", מסביר ד"ר אוריאן שליט, אנדוקרינולוג בכיר בבית החולים הדסה הר הצופים. "ההורמון משפיע מאוד גם על מצב הרוח וחוסר שלו יכול להיות מלווה בתסמינים פסיכיאטריים כמו יציאה מאיזון, עייפות כללית ואפילו דיכאון". הוא מוסיף כי מטופלים שסובלים ממחסור מרגישים חסרי אנרגיה לחלוטין וקשה להם להתמודד עם שינויים בשגרת היום.

עוד באותו נושא

6 סימנים מפתיעים שעלולים להעיד על בעיות לב

לכתבה המלאה

איך לזהות מחסור בקורטיזול?

הוקרטיזול נוצר ומופרש על ידי בלוטת האדרנל שביותרת הכליה, אבל בייצור שלו מעורבת שרשרת ארוכה של הורמונים אחרים שמתחילה בבלוטת ההיפותלמוס שבמוח. נוטים לחשוב שתסמונת אדיסון נגרמת רק כתוצאה מבעיה בבלוטת האדרנל, אבל היא יכולה להתרחש בשל כשל בכל אחת מהתחנות האלו.

עור שזוף. ShutterStock
העור שזוף ולא מהשמש? זה עשוי להצביע על מחסור בקורטיזול/ShutterStock
"אם אדם היה פלפל ואנרגטי לפני, והיום הוא יותר שקט ועייף, זה בהחלט יכול להעיד על בעיה הורמונלית כמו חסר בקורטיזול"

מחסור בקורטיזול יכול להתבטא בעייפות כללית, בכאבי בטן ובשלשולים ובחום קל. ד"ר שליט מסביר כי "אם הסיבה לאדיסון היא בעיה בבלוטת האדרנל, התסמונת יכולה להתבטא בכהות בעור ובריריות שנראית כמעין שיזוף קבוע". בנוסף יכולים להופיע כתמים חומים על הלשון או סביב השפתיים, וכן ירידה בלחץ הדם ונטייה להתייבשות. גם רמות הסוכר עשויות לרדת ולגרום לתסמינים של היפוגליקמיה בגלל מחסור בייצור ושחרור סוכר בגוף, ובבדיקות דם ניתן לזהות את התסמונת דרך רמה גבוהה של אשלגן ורמה נמוכה של נתרן.

גם מצב הרוח של האדם יכול להצביע על המחסור בקורטיזול. "אם אדם היה פלפל ואנרגטי לפני, והיום הוא יותר שקט ועייף, זה בהחלט יכול להעיד על בעיה הורמונלית כמו חסר בקורטיזול", אומר ד"ר שליט. הסובלים מתסמונת אדיסון מקבלים השלמה שלו בצורה מלאכותית שמונעת פגיעה בתהליכים של הגוף בשגרה. במצב חירום כמו בעת מחלה קשה, פציעה או משבר נפשי, מופרש באופן טבעי אצל כל אחד מאיתנו ההורמון ברמות גבוהות יותר. לסובלים מאדיסון יהיה קשה יותר להתאושש בכוחות עצמם ולכן מומלץ להם להגדיל באופן זמני את המינון שהם נוטלים, במטרה לתת לגוף את הדחיפה החשובה שהוא צריך.

גם עודף מזיק לבריאות

לא רק אנשים שסובלים מתסמונת אדיסון מקבלים השלמה של קורטיזול. להורמון החשוב הזה יש השפעה אנטי דלקתית ולכן הוא ניתן במקרים מסוימים לסובלים מדלקות חמורות. במצב רגיל, הגוף יודע להפריש את הכמות המדויקת של הקורטיזול הדרושה לו, אך המצב נעשה מורכב יותר כשהאדם צורך אותו ממקור חיצוני. "כשאתה לוקח קורטיזול או תוצרת שלו בצורה מלאכותית, אתה עלול לעבור ממצב של מחסור קיצוני למצב של עודף, ולכן צריך לתת את המינון המתאים לכל מצב", אומר ד"ר שליט. " במקרים שצריך לתת מינון גבוה של סטרואידים כטיפול למחלות דלקתיות, עלולות להיות לעודף הזה השפעות שליליות על הגוף הכוללות דיכאון, פסיכוזה, מאניה, עצבים ואי שקט, ולכן נדרש מעקב רפואי צמוד".

בננות. ShutterStock
אם הלחץ המציף אתכם, מאכלים עשירים באשלגן יעזרו להרגיע אותו/ShutterStock

למרות שהתסמונת הזאת נדירה מאוד ומאובחנת בקרב אחד מבין מאות אלפי בני אדם, היא יכולה לקרות בכל גיל, ובקרב גברים ונשים כאחד. באתר Prevention מסבירים שהאבחון שלה די פשוט, אבל רופאים רבים נוטים לפספס אותה בגלל שהיא נדירה. רבים נוטים לבלבל אותה עם כשלים אחרים בבלוטת יותרת הכליה אן אפילו עם סרטן, אבל החדשות הטובות הן שברגע שמגלים – ברור איך לטפל בה.

למרות שהלחץ ממלא תפקיד חשוב בהישרדות שלנו, לא נעים להתמודד איתו ויש לו גם המון השפעות מזיקות על בריאות הגוף והנפש. אז בפעם הבאה שאתם נכנסים ללחץ תעצרו רגע, קחו נשימה עמוקה, תבינו שהוא כאן כדי לשמור עליכם, אבל תדעו גם איך להרגיע אותו. אם אתם לא סובלים מתסמונת אדיסון ומרגישים שהסטרס מציף אתכם, מחקרים הראו כי צריכה מוגברת של אשלגן תעזור להפחית אותו במידה מסוימת. אתם יכולים לשלב בתפריט שלכם יותר מאכלים שהוכחו כמפחיתים את סף החרדה ובהם: אספרגוס, אבוקדו, פירות יער, קשיו או תה קמומיל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully