וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקת פאפ - כל מה שצריך לדעת

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף מכבי שירותי בריאות

17.3.2017 / 11:35

כמעט חצי מיליון נשים בעולם מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן צוואר הרחם, ובדיקה אחד פשוטה עשויה למנוע הרבה מהמקרים האלה. ד"ר משה רויבורט, מומחה ברפואת נשים של מכבי שירותי בריאות, מסביר את כל מה שאתן חייבות לדעת על בדיקת פאפ

בדיקת פאפ. ShutterStock
הפחיתה את שיעור מקרי סרטן צוואר הרחם בארצות הברית במעל ל-60 אחוזים/ShutterStock

מדי שנה מאובחנות בישראל 180 נשים כחולות בסרטן צוואר הרחם, רובן בשנות ה-30 וה-40 לחייהן, כך לפי נתוני משרד הבריאות. 80 נשים מתות בישראל כל שנה מסרטן זה. לפי ארגון הבריאות העולמי, כמעט חצי מיליון נשים בעולם מאובחנות כחולות בסרטן צוואר הרחם מדי שנה. הכלי המרכזי להתמודדות עם הסרטן הנפוץ מדי הזה הוא בדיקה שגרתית אצל רופא או רופאת הנשים, המכונה משטח פאפ (או pap smear).

בדיקת פאפ היא בדיקה שכיחה, שלדברי מכון הבריאות האמריקאי הלאומי (NIH) הפחיתה את שיעור מקרי סרטן צוואר הרחם בארצות הברית במעל ל-60 אחוזים בין השנים 1955 ל-1992. מחקר אחד אף מצא כי שיעור מקרי סרטן צוואר הרחם בארצות הברית ירד במעל ל-70 אחוזים בשישים השנים האחרונות. אך למרות כל הנתונים החיובים האלה, לא מעט נשים נרתעות ממנה. אז מה צריך לדעת על בדיקת הפאפ? מדוע חשוב לעבור אותה, וכל כמה זמן צריך לעשות זאת? כל הפרטים לפניכם.

עוד בנושא:
זה רשמי: שטיפה אינטימית מזיקה לבריאות
במקום גלולות וקונדום? האם יש דבר כזה ימים בטוחים

לעצור את הסרטן לפני שהוא מתחיל

"בדיקת משטח פאפ נועדה לסייע באיתור שינויים טרום ממאירים בצוואר הרחם", מסביר ד"ר משה רויבורט, מנהל מרכז בריאות האישה בסניף הדר יוסף של מכבי שירותי בריאות. "הבדיקה מיועדת לאבחן שינויים מוקדמים בצוואר הרחם, כאשר הזיהוי המוקדם מאפשר למנוע התפתחות של סרטן צוואר הרחם. אם השינויים הללו לא יטופלו בזמן, הם עלולים להפוך לגידול סרטני".

לא מעט מומחים ביקרו את איכות הבדיקה וטענו כי היא אינה יעילה דיה, אך לדברי ד"ר רויבורט זו רק סיבה לחזור על הבדיקה, כדי לשפר את יכולות הניבוי. "בדיקת צוואר הרחם אינה מושלמת. לא תמיד היא מזהה שינויים בצוואר הרחם ולכן חשוב להקפיד לבצע אותן באופן שגרתי, בהתאם להמלצות. לעתים יש צורך לחזור שוב על הבדיקה מסיבות שונות, כגון דלקת בצוואר הרחם בזמן הבדיקה או בדיקה לא מספקתבה לא נדגמו מספיק תאים כדי לאפשר קביעה חד משמעית", אמר.

כל שלוש שנים, אלא אם את בסיכון מוגבר

על אף שכיחות הבדיקה, לא מעט נשים נרתעות ממנה, בעיקר מחשש לכאב ואי נוחות. לכל מי שעשויה להירתע מהבדיקה, הוא מסביר כי אין ממה לדאוג. "הבדיקה מתבצעת על ידי רופא או רופאת נשים במסגרת הביקור השגרתי. היא אינה כואבת אך תיתכן אי נוחות קלה במהלכה, והיא אינה מלווה בתופעות לוואי או סיבוכים", אמר. תוצאות הבדיקה נשלחות לרופא המטפל מהמעבדה כחודש מיום הגעתה למעבדה, ובמידה ואותרו תאים בלתי תקינים, ייתכן שהמטופלת תידרש לבצע את הבדיקה שוב.

עוד באותו נושא

הכאב הלא מוסבר שמציק לאחת משבע נשים

לכתבה המלאה
בדיקת פאפ. ShutterStock
במידה ואותרו תאים בלתי תקינים, ייתכן שהמטופלת תידרש לבצע את הבדיקה שוב/ShutterStock

כל כמה זמן צריך לבצע את הבדיקה? "בהתאם להמלצות משרד הבריאות, מומלץ לנשים מגיל 25 עד 65 לבצע בדיקת משטח צוואר הרחם באופן שגרתי אחת לשלוש שנים, כאשר אישה המוגדרת בסיכון גבוה יכולה לבצע את הבדיקה בתדירות גבוהה יותר", אמר ד"ר רויבורט. הבדיקה כלולה בסל הבריאות לנשים מגיל 35 עד 54, אחת לשלוש שנים.

מי נמצא בסיכון?

לפי חוזר של משרד הבריאות, קבוצות נשים הנמצאות בסיכון גבוה לחלות בסרטן צוואר הרחם כוללות נשים המקיימות יחסי מין לא מוגנים עם שלושה בני זוג ומעלה, נשים שהחלו לקיים יחסי מין בגיל צעיר (לפני גיל 15), ריבוי בני זוג או קיום יחסי מין עם בן זוג שלו עצמו היו בנות זוג רבות. בנוסף, ריבוי הריונות והריון ראשון בגיל צעיר, נטילת גלולות למניעת הריון ועישון, יכולים גם הם להיות גורמים שמעלים את הסיכון לחלות במחלה.

גם אם עברתן חיסון לאחד משני הזנים הקיימים כנגד וירוס הפפילומה, עדיין מומלץ לעבור בדיקת משטח פאפ. "החיסון נגד פפילומה מספק הגנה כנגד ארבעה זנים שכיחים הגורמים לשבעים אחוז ממקרי סרטן צוואר הרחם, לכן כן מומלץ להמשיך ולהקפיד על הבדיקות", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully