נושאים חמים

הימנעות מגלוטן: טוב לבריאות או טרנד חולף?

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים מחליטים להימנע מגלוטן כדי לשפר את הבריאות ולרדת במשקל. האם מדובר בסתם עוד טרנד חולף, או שזה באמת בריא? ביקשנו מדנה קורין-פת, דיאטנית קלינית ממכבי שירותי בריאות, כמה תשובות

חדשות מתפרצות לפני כולם הורידו עכשיו הורידו עכשיו להורדת האפליקציה מ-Google Play להורדת אפליקציה מ-AppStore
לחמים וחיטה (ShutterStock)
חלבון צמחי שמצוי ברוב הדגנים (אילוסטרציה: shutterstock)

לא מעט נכתב ונאמר בשנים האחרונות על גלוטן, אותו חלבון צמחי שנמצא בחיטה, ועל ההשפעות שלו על הבריאות שלנו. בעוד שיש אנשים הסובלים ממחלת הצליאק או אנשים עם רגישות לגלוטן, עבור שאר האוכלוסייה אין סיבה רשמית להיפרד מחלבון החיטה, אך נראה שזה לא משנה לאף אחד, שכן יותר ויותר אנשים נמנעים ממנו. למה זה קורה בעצם? כדי להבין טוב יותר את סערת הגלוטן, ביקשנו תשובות מדנה קורין-פת, דיאטנית קלינית ממכבי שירותי בריאות.

עוד בנושא:
לא רק קינואה: 5 דגנים מלאים ללא גלוטן
איך מתמודדים עם רגישות לגלוטן בבית הספר?

מה זה בעצם גלוטן?
"גלוטן זה חלבון מהעולם הצמחי שנמצא בחיטה, שעורה, שיפון ושיבולת שועל ובמוצרים המכילים את חומרי הגלם הללו כמו לחם, פיתות, קרקרים, מוצרי מאפה מבצק, פסטות, דגני בוקר, סובין חיטה, קוסקוס וגם בורגול", אומרת קורין-פת. היא מוסיפה כי אנשים הנמנעים מצריכת גלוטן צריכים לשים לב כי הגלוטן מוסף לעתים למזונות מעובדים שונים. "הרבה פעמים גלוטן מוסף למזונות מעובדים שמכילים חלבונים ועמילנים ממקור צמחי, כמו חטיפים למיניהם", הוסיפה.

מי חייב להימנע מגלוטן?
קיימים אנשים שלהם בעיות פיזיולוגיות עם עיכול הגלוטן, כמו אנשים עם מחלת הצליאק, כמו גם אנשים הסובלים מרגישות או אי סבילות לגלוטין. "כאחוז מהאוכלוסייה סובלים מצליאק, מחלה אוטו-אימונית בה מערכת החיסון תוקפת את רקמות הגוף. כשחולה צליאק יאכל מזון המכיל גלוטן, מערכת החיסון תופעל כנגד החלבון ואז יתחיל תהליך דלקתי שיביא לפגיעה במערכת העיכול", מסבירה קורין-פת.

אילוסטרציה: כאבי בטן (ShutterStock)
כאבי בטן, נפיחות ואנמיה. מתסמיני הרגישות ואי הסבילות לגלוטן (אילוסטרציה: shutterstock)

על חולי צליאק להימנע לגמרי מצריכת גלוטן לכל חייהם, שכן צריכתו יכולה להיות בעל השלכות הרסניות לגוף. "חשיפה מתמשכת למזון שמכיל גלוטן יכולה לגרום לדלקת כרונית במעי, וכתוצאה מכך נפגעת רירית המעי וישנה פגיעה בתהליכי עיכול וספיגה של המזון. בטווח הקצר אנשים אלו יחושו כאבי בטן, אי נעימות, נפיחות ועייפות כתוצאה מאנמיה, ולטווח הארוך אנו מדברים על עלייה בסיכון לסרטן המעי", הוסיפה.

מלבד חולי צליאק, ישנם אנשים הסובלים מרגישות או אי סבילות לגלוטן. לפי הספרות הרפואית, אומרת קורין-פת, מדובר בכעשרה אחוזים מהאוכלוסייה. "צליאק זאת מחלה שהאבחון שלה מתבצע על ידי רופא מומחה דרך בדיקות דם, וביופסיה של המעי. עבור אי סבילות או רגישות לגלוטן - שתגרום לאנשים לחוש אי נוחות במערכת העיכול, כאבי ראש ועייפות - אין בדיקה שמאבחנת. מאבחנים זאת על ידי שיטת האלימניציה (הרחקה) – מרחיקים בהדרגה מזונות המכילים גלוטן ובוחנים האם התרחשה הטבה בסימפטומים אצל המטופל", הוסיפה.

גלוטן יהרוס לנו את הבריאות?

כאמור, בשנים האחרונות אחד הכוכבים בשמי הטרנדים התזונתיים והבריאותיים הוא דיאטה נטולת גלוטן, כאשר יותר ויותר מוצרים משווקים כנטולי גלוטן, בהם: לחמים, פיצות, עוגות וחטיפים נטולי גלוטן, ואף במסעדות מוצעות מנות נטולות גלוטן. אך האם יש יתרון בהימנעות מגלוטן לאנשים שאינם סובלים מבעיות בריאותיות נראות לעין?

זודלס – אטריות שעשויות מקישוא (ShutterStock)
גלוטן הפך לחשוד המיידי בכל מיני מחלות, לא תמיד בצדק. אטריות זוקיני ללא גלוטן (אילוסטרציה: shutterstock)

"יש נטייה בשנים האחרונות להפנות אצבע מאשימה כלפי הגלוטן, חושבים שהוא אחראי לשורה של מחלות שונות והטענה היא שאם מסלקים אותו, ייטב לנו. מדובר בטרנד שלא נחקר או הוכח בצורה מדעית והוא לא דן במחלת הצליאק".

הימנעות מגלוטן טובה לדיאטה?

אף שמדובר בטרנד שלא נחקר דיו, לדברי קורין-פת הימנעות מגלוטן יכולה להניב תועלת בריאותית ואף ירידה במשקל , כל עוד נשמרת תזונה מאוזנת ובריאה. "דיאטה ללא גלוטן היא מאוד מוקפדת, ולכן היא עשויה להתאים לאנשים שמחפשים כללים ברורים של מה מותר ומה אסור. היא מתאימה גם לאנשים שמכורים לפחמימות, שכן יחד עם הגלוטן נעלמים הרבה מזונות והרגלים מיותרים כמו צריכת חטיפים, לחם ללא גבולות וג'אנק פוד שמכיל הרבה שומן, מלח וסוכר - כמו פיצה, בורקסים, מתוקים ומאפים למיניהם. כשמתחילים לאכול נכון ומקפידים על אכילה מסודרת, מרגישים חיוניים יותר ואף יורדים במשקל".

כל עוד מקפידים על תזונה מאוזנת מדובר ביתרון בריאותי, בפרט בהשוואה לדיאטות קסם שאינן מאוזנות ועם חסרים תזונתיים משמעותיים. "נכון שהרבה מזונות מקבוצת הפחמימות יורדים, אבל עדיין ניתן לאכול מזונות אחרים כמו בטטה, תירס, קינואה, דוחן, כוסמת, תפוח אדמה ואין פגיעה בצריכה של מזונות אחרים וחשובים כמו ירקות, פירות, קטניות – חומוס, שעועית, עדשים, פול, בשר, עוף, דגים, חלב ומוצריו, ושמנים בריאים כמו שמן זית, אבוקדו, אגוזים, שקדים וטחינה".

אילוסטרציה (ShutterStock)
אפשר לרזות ככה? (אילוסטרציה: shutterstock)

אם מחליטים לאמץ תפריט ללא גלוטן מבחירה, חשוב לא ליפול למלכודת המזונות "ללא גלוטן". לדברי קורין-פת, "מזונות אלו לרוב מורכבים מעמילנים פשוטים כגון קמח תפוחי אדמה או תירס והם לרוב דלים מאוד בסיבים תזונתיים. בנוסף, שימוש במוצרים אלו מגדיל חזרה את מגוון המזונות אותו מנסים לצמצם. ניתן היום למצוא תחליפים המבוססים על קמח קטניות ומומלץ לבדוק היטב מה מכיל התחליף בו בחרנו". עוד חשוב להבהיר כי "כשמבצעים דיאטה נטולת גלוטן מומלץ להיוועץ בדיאטנית מנוסה שתרכיב תפריט מאוזן ובריא, ללא חסרים תזונתיים ולזכור כי אין דיאטה אחידה שמתאימה לכולם. לכל אחד מומלץ לתפור את החליפה המתאימה לו ביותר", הוסיפה.